Welke lak voor afwerken Spitfire met methanol motor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door toostbeek, 13 jun 2020.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik ben bezig met het afwerken van een spitfire van Hacker.

    Dit is een spitfire met een epoxy romp en houtbouw vleugel. De vleugel is al voorzien van een soort vliesdoek met lak. Mijn bedoeling is om de Spit te gaan spuiten in de voormalige kleuren van de MK732 met invation stripes.

    Nu is mijn vraag, welke lak gebruik ik daar het beste voor om een brandstof bestendig geheel te krijgen?

    Het gaat om de kleuren Dark Green, Ocean Grey, Sea medium Grey en dan nog geel voor de vleugel neuslijst, en Rood en Blauw voor de roundels en zwart wit voor de invasion stripes.
     
    lamberto vindt dit leuk.
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De kleuren kun je zetten met een watergedragen basis lak, als afwerking zou ik een 2K blanke autolak gebruiken. met een matmaker er doorheen. Anders sta je met een glimmende Spit op het veld.
     
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Hier de methode van Ramses ...

    Verfsysteem dat goed werkt op rc kisten en brandstof bestendig is ...en redelijk betaalbaar!
    Ik gebruik alleen PU lakken (op waterbasis).
    • Voor glassen gebruik ik een transparante 'exterieur' kwaliteit PU lak.
    • Als kleurlak gebruik ik goedkope eigenme rk PU lak van de Karwei (15,= per 500 ml).
    • En als brandstof bestendige laag gebruik ik transparante 2 Komponenten PU lak.
    Die laatste is wel wat duurder (40,= per 750 ml) , maar 1 a 2 lagen voldoen per kist en ik heb met 1 verpakking 4 vliegtuigen kunnen aflakken.

    Deze combinatie van PU lakken zit op al m`n schaal kisten en het is echt goed brandstof bestendig. Ik vlieg met 5% nitro (Klotz) viertakt brandstof van Hobby In.

    Bij de Karwei kunnen ze kleurvoorbeeld inscannen en de lak erbij maken. De computer geeft dan aan welke van hun kleuren het dichtste in de buurt komt. Het is niet dat ze de kleur precies kunnen mengen.

    2 Komponenten PU lak
    Ik heb het hier in Helmond gekocht bij: Konings verf en behang
    Kost totaal ca. 38 euro (gemengd 1 liter,... en daar kan je veel mee lakken). Als je één kist wilt gaan doen zou je kunnen informeren of ze ook kleinere hoeveelheden verkopen. Je kan het namelijk maar beperkt bewaren.
    Kijk wel goed dat je de transparante versie hebt (niet wit of kleur). En persoonlijk zou ik absoluut voor zijdeglans gaan (of mat). Hoogglans ziet er niet fraai uit op een schaalkist vind ik.

    Ramses

    [​IMG]
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Pas op met spuiten, het wordt heel snel zwaar!
    Als je goed en netjes spuit is het niet zwaarder dan een foliefinish.
    Voor het brandstof bestendig maken kun je spraymaxx 2k blanke lak gebruiken. Het is verkrijgbaar in mat. Het is relatief goedkoop en 100% brandstofbestendig. De spuitbus blijft in de koelkast een paar dagen bruikbaar.

    Grt,

    Arnoud.
     
  5. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Waalre
    In de -18 vriezer blijft Spraymax tot 2 a 3 weken houdbaar. Even opwarmen onder de warme kraan, spuiten en weer terug in de vriezer. Na week of 4 wordt spuitnevel dik en is pot echt op.
     
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Nog een tip van Detlef/Henk ... als je watergedragen lak met een roller aanbrengt krijg je een sinasappelhuid-effect, wat je kan verhelpen door direct na het rollen er even met een föhn overheen te blazen.
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Klopt! Heb ik ook gebruikt op een paar modellen en die SprayMaxx 2K lak werkt inderdaad zeer fijn!
    Verkrijgbaar in matt, semi-gloss en gloss en met een fijne spray-nozzle.

    Groeten, Ramses
    .
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Bedankt allemaal.
    Het begin is er.[​IMG][​IMG]
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Bedankt voor alle reakties. Ik ben blij met het resultaat [​IMG][​IMG]
     
    HansH, femmo, E.hof en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina