welke lever op gas en pitch Raptor 50

Dag allemaal,

Momenteel ben ik bezig om een Raptor 50 Titan te bouwen.
dat gaat op zich vrij aardig, maar ik loop tegen een paar dingetjes aan.

In het servorack steekt de gasservo verder naar buiten wijst dan de pitchservo (zie onderstaande foto).
beide servo's zijn direct in het servorack geplaatst, de enige extra afstand is afkomstig van de servorubbers, maar die is hooguit een 0,5mm.
het probleem wat dus ontstaat is dat wanneer ik de servo-hevel op de bovenste servo monteer, dat deze aanloopt op de gasservo.

De bijgeleverde hevel is die 6 puntige ster, in de bouwbeschrijving wordt een andere gebruikt maar ik kan niet vinden welk type dat is.

Is deze afstand normaal? hoe hebben jullie dit opgelost?
Is er een typenummer van een hevel te noemen die geen problemen geeft in deze situatie?

Een ander puntje zit bij de heckservo.
Als ik daar het standaard heveltje plaats dan wordt de stuurstang best ver naar buiten gedrukt wat veel spanning veroorzaakt. Zelfs wanneer ik de kunstof geleidingen ver naar achter schuif. In geval van de stervormige hevel raken de stang en de hevel elkaar door de hoek die ontstaat.
Welk type hevel gebruiken jullie op die positie? En ervaren jullie ook een vrij hoge buigspanning in de stuurstang?

Alvast bedankt!

Gr,

Roy

RBRCH zei:
In het servorack steekt de gasservo verder naar buiten wijst dan de pitchservo (zie onderstaande foto).
beide servo's zijn direct in het servorack geplaatst, de enige extra afstand is afkomstig van de servorubbers, maar die is hooguit een 0,5mm.
het probleem wat dus ontstaat is dat wanneer ik de servo-hevel op de bovenste servo monteer, dat deze aanloopt op de gasservo.

Die servo houder waar je pitch servo zit is eigenlijk ontworpen voor een heck servo aan de andere kant.
Je kan extra afstand verkrijgen door een metalen servo plaatje acher de servo rubbers te plaatsen van je pitch servo.

Een veel beter advies:

Haal die push-pull pitchbrug eruit. Daardoor kan je pitch servo 1 positie omhoog en is je probleem opgelost.
Gebruik die vrijgekomen plaats om je heck servo (aan de andere kanten) te plaatsen.

Zo is het ooit bedacht, heck servo achterop = grote kans kapotte servo door uitlaat-olie..

RBRCH zei:
De bijgeleverde hevel is die 6 puntige ster, in de bouwbeschrijving wordt een andere gebruikt maar ik kan niet vinden welk type dat is.
Dat is een standaard JR hevel, maar met die 6 puntige moet het ook lukken.

RBRCH zei:
Welk type hevel gebruiken jullie op die positie? En ervaren jullie ook een vrij hoge buigspanning in de stuurstang?
Het kan nodig zijn om de stuurstang licht te buigen. Het geheel moet heel licht lopen.

-----
Die houdertjes van je foto waar nu een siliconen slang in zit, is eigenlijk bedoeld voor de snoertje van je gyro..
Als beginner kan je gerust bladen en uitlaat die erbij zitten gebruiken.
Ik vind die plastic washout base verkeerde zuinigheid van TT. PV0114 is een metalen uitvoering, aanrader.

Succes.

Dag David,

Bedankt voor je reactie, ik kan er zeker wat mee.
Ik ga de heckservo verplaatsen en de push pull constructie weghalen. Op zich vind ik het wel aardig bedacht maar de ruimte die de servo's onderling hebben is in mijn beleving te weinig. Terug naar de opzet van het vorige model Raptor 50 komt iets meer solide over.
Je hebt geen goede ervaring met de plastic washout base begrijp ik?
Is het een kwestie van slijtage of functioneert deze niet?

gr,

Roy

RBRCH zei:
Je hebt geen goede ervaring met de plastic washout base begrijp ik?
Is het een kwestie van slijtage of functioneert deze niet?

Kijk eens van bovenaf naar dit onderdeel wanneer je pitch compensators eraan vast zitten.
Goede kans dat beide compensators niet mooi tegenover elkaar uitlijnen. (symmetrie)

Dit heeft er mee te maken dat het erg lastig is om beide schroeven mooi recht erin te draaien doordat plastic washout geen voorgetapt schroefdraad heeft.

RBRCH zei:
Dag allemaal,

Momenteel ben ik bezig om een Raptor 50 Titan te bouwen.
dat gaat op zich vrij aardig, maar ik loop tegen een paar dingetjes aan.
Ik heb 2 maand geleden mijn eigen Titan in elkaar gestoken en heb ongeveer dezelfde problemen gehad als jij.

Is deze afstand normaal? hoe hebben jullie dit opgelost?
Is er een typenummer van een hevel te noemen die geen problemen geeft in deze situatie?
Ik heb "gewoon" de onderste twee hevel-puntjes eraf gesneden/geknipt. Daardoor kan de pitch-servo vrij draaien en heb je meteen een servo-armpje om de antenne vast te maken (http://www.raptortechnique.com/installelectronics.htm)

Een ander puntje zit bij de heckservo.
Als ik daar het standaard heveltje plaats dan wordt de stuurstang best ver naar buiten gedrukt wat veel spanning veroorzaakt. Zelfs wanneer ik de kunstof geleidingen ver naar achter schuif. In geval van de stervormige hevel raken de stang en de hevel elkaar door de hoek die ontstaat.
Hier heb ik de stang een klein beetje naar beneden gebogen (~15° of zo, ongeveer even veel als de servo schuin gemonteerd staat).
Dit zorgt ervoor dat ik de plastik glijders ongeveer op 1/4, 2/4 en 3/4 staart kon monteren.

Niobos,

Wat je aandraagt klinkt inderdaad ook als een oplossing, maar ik denk toch dat ik het monteer zoals de raptor 50v2.
Op die manier hoef ik geen onderdelen aan te passen of te buigen, lijkt me iets meer solide.

Wat zijn je ervaringen met het push pull principe? Een gemis als ik het er af haal?

Niobos, David, bedankt voor de reacties,

Roy

RBRCH zei:
Niobos,

Wat je aandraagt klinkt inderdaad ook als een oplossing, maar ik denk toch dat ik het monteer zoals de raptor 50v2.
Op die manier hoef ik geen onderdelen aan te passen of te buigen, lijkt me iets meer solide.

Wat zijn je ervaringen met het push pull principe? Een gemis als ik het er af haal?

Niobos, David, bedankt voor de reacties,

Roy

Dat maakt geen hol uit als je goede servo's hebt, imho is het zelfs een schakel teveel die alleen maar stuk kan gaan.

RBRCH zei:
Niet echt veel "ervaring" mee. Momenteel ben ik in het "hoover-stadium" en hij vliegt aardig.
Maar ik moet wel zeggen dat ik tijdens de montage me wel afvroeg wat het nut hiervan was...

Pushpull op pitch bedoel je? Deze verlicht de lasten die op je servoarmpje komen (vooral de output gear).

Bedankt voor de reacties,

De problematiek is verholpen, ik heb het push pull mechanisme weggehaald en het loopt nu een stuk beter.
Het hover stadium moet nog aanbreken voor mij, dus wat de belasting betreft heb ik voorlopig nog geen problemen:-)

Ik ga nu verder met de afstelling, dus op naar de volgende stap,

groet,

Roy

Back