welke lijm gebruiken voor lamineren glasvezel romp

Ik heb hier 3 glasvezel rompjes welke ik met karbon/kevlar doek wil verstevigen.
Moet ik hiervoor hetzelfde spul nemen als je voor glasvezelmatten gebruikt?
Of zou ik bijvoorbeeld 1 uur epoxy kunnen nemen?

Wat raden jullie aan?

Ook houd ik me aanbevolen als iemand een leuk adres voor karbon doek. ( en evt onderdelen laten cnc snijden) weet.

Gr,
Tim

Ik gebruik meestal 30 minuten epoxy maar dan moet je wel flink doorwerken :rolling:
Zeker als het een cat is wordt het door de vele hoekjes al snel krap.

Met een mono heb je dat probleem wat minder omdat het allemaal redelijk rechttoe rechtaan is , de boel een beetje warm houden met een föhn helpt ook.

Bij mn laatste project de Skater heb ik Yuki model epoxy gebruikt en die bevalt best goed , is ook nog redelijk betaalbaar met 12~13 euro voor een 200 grams verpakking.

Bij mn laatste project de Skater heb ik Yuki model epoxy gebruikt en die bevalt best goed , is ook nog redelijk betaalbaar met 12~13 euro voor een 200 grams verpakking.

Die heb ik laatst dus ook gebruikt om de zwaard-vulling van m'n zeilboot (Serenity) vast te zetten, en dat beviel dus ook prima. vandaar ook m'n vraag. Dat spul verkoopt de lokale hobby winkel hier namelijk.

Het zijn maar kleine bootjes. (2x een MHZ Mamba en een iets groter bootje. ) Dus heb mss aan 200gr ook al genoeg voor de 3. :P

Iig thx voor de info. dat word binnenkort maar eens rommelen met epoxy dus. :)

De Yuki vind ik erg prettig werken..... Zowel de 5min als 30min variant heb ik al gebruikt met succes.
De 5 minuten variant wordt alleen wel ineens heel snel hard , niet handig om te lamineren maar perfect voor b.v. het fixeren van motorsteuntjes en dergelijke.

Als je gaat lamineren de rompjes even warm stoken met de föhn , blijft de 30 min. variant net ietsjes langer zacht door waardoor je het weefsel er lekker in kunt rollen.

Bedankt voor de tip. Zaterdag maar eens even 2 potjes 30m Yuki halen dan.

Motorsteunen moet ik zelf nog eerst fabriceren. (denk ik van alu. of ik moet de originele van MHZ kunnen kopen. eens even spieken. )
Weet je misschien ook nog een leuk adres om het weefsel te halen?

Gr,
Tim

Ik heb het laatst bij hobbyking besteld.... De carbon/kevlar is daar iets van 20,- voor een vierkante meter (2 vellen 50x100cm) , goedkoper ben ik het nog niet tegen gekomen.

Je moet alleen wel opletten dat je ook 2 vellen krijgt , ik kreeg er de laatste keer maar 1 en dan moet je dus bij de klantenservice aan de bel gaan trekken...

Motorsteuntjes kun je zelf maken...
Alu kan... Maar je kunt er ook 1 zagen van een stukje carbonplaat die je rechtstreeks op de bodem lijmt.

Klopt savage 26 pico, ik kreeg ook maar 1 vel en nooit weerwat gehoord nadat ik aan de bel had getrokken. Let wel op dat dit weefsel lastig te verwerken is. Voor mijn rigger had ik kepergeweven gebruikt van een nederlandse webshop, dit legt echt vele malen makkelijker en dan met name bochten/hoeken.

Vond het wel meevallen , in de Skater zit het er in ieder geval best lekker in ;)

Voor het verstevigen van een mono rompje zie ik ook niet echt problemen , daar zitten weinig bochten en vouwen in ;) Het probleem zit hem meer in de minimale werkruimte die je in een Mamba hebt :rolling:

Als het voor zoiets klein moet dienen als een mamba zou ik niet gaan voor een moeilijk verwerkbaar weefsel als carbon/kevlar. Dit soort zaken bij HK bestellen kan maar is wat vragen om problemen vind ik zelf. Als er iets misloopt bij de levering kan het hele spelletje beginnen...

Ik bestel alles wat ik moet hebben van epoxy & vezel bij R&G fiber. Ik heb ooit eens iets verkeerd geleverd gehad. De mensen daar gebeld en ze hebben de verzendkosten betaald om het pakketje terug op te sturen en het juiste pakket opgestuurd. Binnen de 2 dagen had ik het juiste pakketje binnen en was alles in orde. Een goede service en snelle levering is me het extra geld wel waard.

Bestel iets richting 100gr zwart glasweefsel, dat oogt ook mooi maar is 10x zo makkelijk om te verwerken in zo'n kleine romp. Je kan altijd nog een extra laagje leggen als je het nog niet hard genoeg vind. Verschil in sterkte/gewicht tussen glasweefsel en carbon/kevlar is klein. Tegenwoordig is het vaak voor de looks dat mensen carb/kevlar gebruiken. Dan ziet de binnenkant van je romp die niemand ziet terwijl je vaart er toch trendy uit :)

Back