Welke lijm gebruiken voor vliegtuig???

• Topicstarter Topicstarter duiker10
  • Startdatum Startdatum
D

duiker10

Guest
Ik heb m'n trainer helemaal weer opgelapt na een jaartje vliegen als leerling.
Nu heb ik nieuw balsa gehaald, zelfde dikte als standaard en ben nu toe aan het lijmen. Nu lees ik veel van componentenlijm, maar is dit echt nodig? Kan ik het ook met Bison constructielijm (bruislijm) lijmen?

Vind het niet echt handig 2 componenten geknoei....
Merci,
Grtz
Mike

wat lijm je moet gebruiken hangt af van wat welk onderdeel je aan het lijmen bent.

Wat gebruikte ik op vliegtuigen : epoxy (dus 2 komponenten), superlijm (CA) en soms houtlijm.

Ik heb ooit eens bruislijm gebruikt en was daar niet tevreden van op balsa, naar mijn mening is het niet stevig genoeg en het perst overal tussenuit. (niet netjes)

epoxy : waar heeeeel stevig moet aan elkaar hangen en waar veel trillingen zijn. Motorsteun, landingsgestel, middenstuk vleugel, stabilo, richtingsroer.

hout : waar je iets meer vullend vermogen nodig hebt dan superlijm heeft en waar je tijd hebt. Vb, ribben van een vleugel....

superlijm : ongeveer alles anders

het nadeel van superlijm voor mij is dat ik er allergische reacties op heb gekregen na ettelijke jaren.

wat ben je aan het oplappen juist ?

Patrick

Ik ben de onderkant aan het vernieuwen. Na een verkeerde landing is het landinggestel er onder vandaan geslagen (niet het stuurwiel). Deze heeft ook de nodige schade aangebracht. Dus een plaat van 2 mm balsa en de benodigde versteviging voor het landingestel. Tevens heb ik tijdens mijn lessen vanzelfsprekend een aantal keer het neuswiel met landen gekwetst. Hier zit nu ook speling op en wil er een wiel met dubbele stang op zetten. Dit zit op het motorschot van 6mm.

Is het dan zo dan bruislijm niet lekker lijmt op balsa? Dit maak ik er een beetje uit op.
Grtz,

@duiker10
Twee componentenlijm :knoeien helemaal niet waar hoor :oops:
Dan doei je iets niet goed.
Ik gebruik haast niet anders {BOTEN} dan wel he :roll:
Maar dat maak voor lijmen niets uit toch.
Ik doe op een stukje printplaat op de koperzijden.
Van elk, even veel druppels en dan met een spateltje door elkaar roeren en dan lijmen.
Ook met het zelfde spateltje de lijm aanbrengen niks geen geknoei op deze manier hoor. 8)
mvg
Frederik :D :D :D

Bruislijm werkt inderdaad niet zo best op balsa, waar het wel heel goed voor is is voor schuim materialen zoals Depron of piepschuim.

Mark

Ik meng de normale epoxy lijm gewoon op een stukje karton - of in een klein yohurt potje bij grotere hoeveelheden.

Dit is echt niet knoeien en het lukt best. Meestal heb je echt niet veel nodig en enkele vette druppels volstaan.

Ps, bij een landingsgestel van een brandstof trainer zou ik toch kijken naar een stukje triplex en niet balsa - tenzij je misschien een matje glasvezel mee gebruikt. Zeker als beginner krijg je daar toch klappen.

Patrick

En hoe kan je het beste depron lijmen?
Ik lees hier al iets over bruislijm; is dat hetzelfde als polyurethaanlijm? (ik weet dat dat nogal bruist... :? )
Ik weet dat ik depron oppervlakken kan lijmen met spraylijm; maar als er maar een klein raakvlak is, wat is dan een goede keuze?

Bart

markw zei:
Bruislijm werkt inderdaad niet zo best op balsa, waar het wel heel goed voor is is voor schuim materialen zoals Depron of piepschuim.

Mark

Met PU-Leim (bruislijm)moet je leren omgaan.
Modele van balsa / triplex leim ik alleen met PU-Leim.
Ik heb al een 4 meter Piper kompleet met pu-leim geleimt.
Nu ben ik een 2,5 m extra aan het maken, 90% met pu-leim.
Meine depron extra´s zijn ook met pu geleimt.

Mvg Johan

Als het je landingsgestel is, en je wilt het stevig hebben, toch epoxy gebruiken. Niet met bruislijm of andere meuk gaan klooien. Is misschien even wat gesmeer, maar dan zit het wel voor eeuwig vast :P

Ik pak gewoon 2 a4-tjes. Die leg ik op elkaar en dan trek ik twee even lange banen van hars en harder. Die meng ik met een stukje scrap balsa aan elkaar. Van een schuursponsje knip je een reepje af en dat gebruik je om de lijm op z'n plek te deppen. Werkt perfect en zonder echt geknoei.

@johan: in NL is het lijm, niet leim ;)

Back