Welke lijm voor aandrijfas en motorsteun?

Ik heb hier een rompje liggen, waar ik als het goed is binnenkort de meeste hardware bij heb. Alleen een motorsteun moete ik nog maken (1mm carbonplaat) en uiteraard moet deze en de messing buis waar de flexas in komt in de romp gelijmd worden.
Nu is m'n vraag alleen, wat voor lijm moet ik hiervoor gebruiken?
Ik heb nog UHU Endfest 300 liggen, als ik zo naar de krachten kijk die 't spul zou moeten kunnen houden, zou dat geen probleem moeten zijn. maargoed, ik vraag toch liever even om advies voordat ik iets doe waar it uiteindelijk spijt van zou kunnen krijgen.

Motorsteun van 1mm carbon lijkt me een beetje dun voor een 1717. Of lijm je 3 platen op elkaar?

Motorsteun en flexas moet je vastzetten met epoxy. Wel alle te verlijmen onderdelen goed schuren en ontvetten. UHU Endfest ken ik niet, ik gebruik zelf poly-pox. Voor motorsteunen en messing buis is pasteuze epoxyhars wel makkelijk.

1mm plaat moet je inderdaad een keer of 3 op elkaar lijmen om het stevig genoeg te krijgen. Een enkele plaat is te flexibel als motorsteun en gaat geheid problemen geven , zelfs motorsteunen met alu spant en supportring zijn al gemaakt van 2~2,5mm dik carbon en daar hang je de motor niet eens rechtstreeks aan.

Endfest schijnt goed spul te zijn maar vergeet niet dat de eindsterkte afhangt van de temperatuur waarbij het wordt uitgehard. Voor maximale sterkte moet het 5 minuten in de oven bij 180 graden geloof ik.

Ik gebruik meestal 30 minuten epoxy soms vermengd met een beetje carbonstof.

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

Gewoon bij kamertemperatuur en de hoeveelheden deftig afgemeten en gemengd is endfest het sterkste, sterker dan andere epoxy's. Als je het verwarmd wordt het nog iets sterker maar dat doe je alleen voor bv. metalen delen. Als je een romp bij 180° in de oven steekt is ze voor de vuilbak.
Ivo

As zit er in gelijmd met Endfest 300. :) Nu was me ook meteen weer duidelijk waarom ze het End-fest noemen, haha. zit alleen nog maar in de achterkant verlijmd, maar zit al muurvast. nu aan de voorkant nog een ondersteuning er in lijmen, dan is dat deel alweer klaar.

Bedankt voor de tips heren.

ik heb m'n idee over de motorsteun ook bijgesteld, ivm de koelmantel die nu om de motor zit. Ik had steunen voor een 1717 motor, om deze in een Savage flux te bouwen. die klemmen om de motor heen, maar de koelmantel was toch net iets langer als verwacht, dus dat gaat niet op.
Heb nog wel een stuk lu strip liggen, daarvan een steun fabriceren die voor op de motor word geschroefd, en dan 2 verticale platen maken die in de romp gelijmd worden. Ik zal wel eens wat foto's moeten maken, en dan een bouwverslagje beginnen. :lol: want de tips zullen van harte welkom zijn.

Dan heb ik ook al meteen een vraagje mbt trim tabs die ik achte rop de romp wil zetten. (een ideetje om deze 'actief' te maken dmv een servo en de gyro. mits het wat toe zou voegen tov vaste tabs. )

Hallo Klamath,

Gezien de motorisering is het niet de kleinste romp die je aan het opbouwen bent, hoe groot is 'ie en welke fabrikant/leverancier komt 'ie vandaan?

Als het een goed gefabriceerde romp is waarbij er geen deuken in het vlak vóór de spiegel zitten en de kiellijn mooi recht is, dan zou je zonder trimvlakken moeten kunnen.

De Amerikanen hebben daar een mooie uitdrukking voor: "Trimtabs are a bandaid for a poor setup"...

Ik heb verschillende boten met op afstand instelbare trimtabs gezien en over het algemeen wordt er even mee gespeeld en zodra de beste instelling is gevonden wordt er niet meer naar omgekeken en sleep je de daarvoor benodigde servo's als extra ballast mee.

Zodra je boven de 65 km per uur vaart, zal een gyrogestuurde trimtab in de meeste gevallen te traag reageren en werkt dan averechts op het vaargedrag...

Zorg voor een cameraman als gaat proefvaren met zo'n systeem.

Groeten, Jan.

Verlijmen van glas,carbon of aramide weefsel houdende materialen altijd met polypox 700 met harder 455 (gaat wat sneller) en om er een kleurtje aan te krijgen doe ik er één drupje airbrush verf (golden) in .

De rest werkt ook wel maar verkleurt , laat los wordt broos etc.

Polypox houd ook zeer goed op metalen en hout.

Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Poly-Pox Lijm 700 200 gr pasteuze epoxyhars

Op de foto staat 355 harder maar 455 hebben ze vast ook wel.

De romp is een Pursuit van 83cm. (die zwarte romp die hier een tijdje geleden op het forum te koop stond.) de bodem hiervan is aardig netjes (en dik) gelamineerd, die is goed hard. en de bodem is netjes vlak aan de onderkant. (met een lineaal er overheen gekeken. maar zal het vor de zekerheid nog even heel goed bekijken. )

misschien is de motor een beetje veel van het goede voor dit rompje. van de andere kant, ik kom met deze motor op 6s Lipo precies aan 30000 toeren, dus een beetje spelen met de prop diameter, en ik zou met een setup moeten eindigen die best hard gaat, maar niet op de tenen hoeft te lopen. In ieder geval, onder die veronderstelling was ik. (vooral als ik het motor formaat vergelijk tov de Drifter S die ik hier heb staan. )

Hallo Klamath,

De Pursuit is een prima romp, die, als 'ie verstevigd is, zonder problemen erg hard kan gaan, getuige de boot van Roy.

Een paar foto's van de opbouw is natuurlijk nooit weg...

Groeten, Jan.

Back