Welke lijm voor balsa beplanking van een schuimvleugel

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Santman, 30 okt 2017.

  1. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Goedenavond,

    Voor een modelletje dat ik aan het bouwen ben moet ik balsa beplanking verlijmen op een schuimkern. Ik vraag me nu af welke lijm ik hiervoor het beste kan gebruiken.

    Normaliter gebruik ik witte houtlijm voor bijna alles wat ik doe met balsa. Geeft dit echter een goede verbinding met het schuim? Geen flauw idee.
    Of moet ik epoxy gebruiken? Of UHU POR?

    Ik heb al gezocht op het forum, maar kan het antwoord niet vinden. Misschien kan een van de ervaren bouwers van dit forum aangeven wat ik het beste kan gebruiken. Bij voorbaat dank.

    Mark
     
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    eerst de balsa planken aan elkaar lijmen, met houtlijn, tot voldoende breedte.
    • het balsa op het schuim kan met houtlijm, liefst met contramallen en onder enige druk.
    • of melklijm gebruiken (nee dat ruikt niet naar melk, niet naar verse iig), kan dun ingesmeerd worden en vervolgens ook weer in de contra mallen laten drogen.
    Beide manieren geeft een erg sterke (lees stijve) vleugel maar wel ten koste van het gewicht. Schuim ingedekte vleugels zijn niet de lichtste.

    Epoxy is onnodig zwaar en duur. Uhu Por tast mogelijk (waarschijnlijk) het schuim aan. Klein nadeel dus.

    Voor welk model ga je deze techniek inzetten?

    Erik
     
  3. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Een Hughes H-1 racer. Ik heb dit dit weekend de shortkit van Jim Young gekocht van iemand van het forum. Hij is er nooit aan toe gekomen.
    Bouwdraadje van een in de VS gebouwd model is te vinden op RcGroups https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?429655-Jim-Young-Hughes-H-1-Racer.

    Gewone witte houtlijm is dus een optie voor de vleugel. Dat is mooi, dan kan ik aan de slag :D. Ik zal een verslagje bijhouden.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Epoxy werkt toch ook wel erg fijn, je kan daarmee ook stukken van de vleugel met glasdoek op kritische punten versterken.
    Het helpt om het balsa 1 laagje spanlak te geven, dat voorkomt dat het balsa heel veel epoxy opzuigd.
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    constructielijm/PU (bruis) van Bison werkt ook erg goed.
    Balsa dun insmeren, uitstrijken met een (oud) bankpasje, en heel licht bevochtigen met plantenspuit ( versterkt het bruisen), en onder druk verlijmen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat het mijn Hughes H1 is die je aan het bouwen bent.
    Die heb ik destijds verkocht.
    Ik zou voor dit model epoxy met een klein beetje schuimmiddel gebruiken.
    Dan heb je ook geen spanlak of ander spul nodig om opzuigen te voorkomen.
    Eventueel een dun weefseltje eronder (49 grams).
    Alles is goedkoop te koop bij HP textiles in Duitsland.

    Gert-Jan
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    beplanking op schuim lijmen met witte houtlijm werkt niet, je sluit de lijm af van de lucht waardoor hij vrijwel niet droogt. De droogtijd kan dan wel oplopen tot enkele maanden of helemaal niet opdrogen. Heb het al eens meegemaakt dat ik na weken de beplanking er zo weer vanaf kon halen en de lijm niet opgedroogd was. Alleen langs de randen was het dan verlijmd..........
     
  8. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Ik gebruikte 10jr geleden contactlijm van bison. Niet uit tube, maar spuitbus. Geen idee of het het beste is of de hype van toen. Maar het werkt goed.
    ( bouw nu nog zelden )
     
  9. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    @GJVO : Gert-Jan, het is niet jouw oude kit. Aan de bijgevoegde documenten in de doos zie ik dat ze door diegene waarvan ik hem gekocht heb, direct uit de VS is gehaald.

    Bedankt voor alle tips rondom het verlijmen van de vleugelkernen. Ik heb inmiddels epoxy aangeschaft. Daar zou het mee moeten gaan. (Staat in ieder geval op de doos :D).
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2017
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die van mij was van een Pepino tekening gekocht van Henry Budzynski van Scaleplans USA.
    De kit is gefreesd bij Belair Kit Cutters.
    Volgens mij was dat ook de enige kit die ooit geleverd is in Nederland en de mijne was de enige die ooit te koop is geweest op het forum.
    Alleen had hij een ribbenvleugel maar schuim is natuurlijk makkelijker te bouwen dus dan is het een kleine moeite om even wat kernen te snijden van de ribben die bij de kit zaten.
    Landinggestel kan een probleem worden, hij heeft hele lange poten.
    Motor... Moki natuurlijk!
    EDIT>>>>>>

    Ik lees nu pas Jim Young.
    Dat is dat kleine modelletje, daar heb ik ook de tekening nog ergens van liggen.
    Kitje met plan heb ik ooit eens geimporteerd uit de USA voor 40 dollar, waarschijnlijk is het kitje ooit eens weggegeven of gesneuveld als brandhout.
    Daar hoef je geen weefsel onder te doen, dat is zo'n klein licht kistje....

    GJ
     
  11. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Och, ik zie het nu pas. Ik gebruik PUR-lijm van Bison. Als je de schuimkern dan ook nog iets vochtig maakt dan is het binnen een uur ontzettend hard geworden.

    Zie hier voor meer info...

    Succes!

    :beer:

    Norbert
     

Deel Deze Pagina