Welke lijm voor foampie?

Ik ben net begonnen met vliegen en zie het al gebeuren dat m'n foampie (van dat stevige piepschuim) een keer ongewild naar beneden komt.

Waar kan ik die het beste mee lijmen? En waar kan ik het beste de armpjes aan ealerons en stuurvlakken lijmen?

Enne is diezelfde lijm bruikbaar voor Depron of heb ik daar weer iets anders voor nodig?

Lex,

Gebruik de zoekfunctie eens....is al onnoemelijk veel langsgekomen maar een paar belangrijke opmerkingen:

welke "foampie"? EPP/Elapor/EPO of gewoon piepschuim? maakt een verschil uit bij bepaalde lijmen, bij de éne wordt het een badbruisbal, de andere kan er tegen....

Welk toestel? bij de ene kist zal foamsafe CA volstaan voor de roerhoorns..bij de andere beslist niet en zo voort

Een goed antwoord volgt op de volledigheid van een vraag, hier moet je een glazen bol gebruiken .....

Stevo

images

Lijmt volgensmij alle soorten schuim en zelfs nog wel andere dingen.

Tja ik had gezocht, maar er zijn zoveeeel topics waar iedereen weer iets anders beweert.. Zag door de bomen het bos niet meer..

He Lexo,

Toch niet van plan de boel stuk te maken? Zelf gebruik ik Bison combi turbo 2K epoxylijm, werkt perfect voor PZ. Is niet goedkoop (8 euro), maar je kunt na 5 min. weer de lucht in en de lijm is sterker dan het vliegtuig. Heb nog nooit gehad dat ie op dezelfde plek weer breekt.

Gr Jerry

Ja die heb ik hier ook liggen (ik luister wel naar je hoor), maar misschien is er meer onder de horizon.

Het type schuim is voor mij lastig te bepalen, staat er namelijk niet op en ben nieuw in dit wereldje. Momenteel gaat het om een Parkzone Mustang.

Hoe herken ik EPP/Elapor/EPO?
Wanneer voldoet foamsafe CA wel en wanneer niet?

Leuk om al die termen te roepen, maar daar heb je als beginner niet zo veel aan, ik heb al erg veel topics gelezen, maar eenduidige antwoorden/beschrijvingen zijn zeldzaam.

Hoi Lex,

foamsafe CA werkt als de verbindingen perfect op elkaar aansluiten. Het vult voor geen meter. Je hebt wel wat vullend CA hoor maar zou dan toch echt voor 2 componenten gaan zoals Jerry zegt.
Zelf gebruikte ik vaak UHU Por zoals wilbert al voorstelde, maar tegenwoordig wordt alles eigenlijk met 2 componenten gemaakt. Behalve als het echt mooi opelkaar aansluit dan CA. Epoxy wil zeker op de wat vlakkere stukken nog wel eens niet echt hechten. CA trekt meer in het materiaal.
Conclusie van dit verhaal:
Maakt niet uit welk schuim. Is het nieuw, hoeft het niet te vullen en past het goed--> CA foamsafe eventueel met kicker.
Is het kapot gegaan en moet het daarom ook een beetje vullen--> Epoxy (2 componenten) Bere sterk en zoals Jerry al zei: Sterker dan het schuim. Breekt nooit meer op die plaats (meestal 0,5cm verder:-)

Groet,

Rob

Lex,

Parkzone gebruikt EPP, goed nieuws is dat je zelfs geen foamsafe CA nodig hebt dan. Gewoon de groene zap met activator werkt perfect en vult ook de spleten op zonder het schuim aan te tasten.

Stevo

Parkzone gebruikt helemaal geen EPP maar Z-foam! Een Swift 2 is van Epp. Sterk maar wel erg grof. Z-foam is veel fijner.

Gr. Rob

Parkzone gebruikt helemaal geen EPP maar Z-foam! Een Swift 2 is van Epp. Sterk maar wel erg grof. Z-foam is veel fijner.

Gr. Rob

Correct rob, mijn fout, de groene zap blijft echter van toepassing lijkt me (Mijn Parkzone Stryker F27Q kielvlakken heb ik er mee verlijmd en het geeft geen krimp en reageert niet)

Stevo

Ik gebruik altijd PU-lijm. Het bruist een beetje maar breekt nooit meer op die plek.
Het droogt prima zonder zuurstof en wordt kneiterhard. Het is gewoon bij de gamma te koop als constructie lijm. Een pot van 0.6 liter kost 20,- euro. Ik zweer erbij.

Groetjes Thijs

Ik gebruik voor depron alleslijm van Action.
Dat kost bijna niks en is na een nachtje harden loei sterk.
2 zijdig insmeren. even laten drogen, op elkaar drukken en het zit vast.
De volledige sterkte krijg je na het even een nachtje rust te geven, desnoods nog even een rups in de hoeken spuiten.
Het lijkt me dat als het geschikt is voor depron het ook gebruikt kan worden voor andere schuimsoorten.
In sommige gevallen gebruik ik 5 minuten epoxy (Dit kost bij HK ook niet veel.) of hete lijm.
Heb wel een dimmer tussen mijn lijmpistool, anders wordt ie net even te heet en smelt het depron.

Gr. Rudi

Ik gebruik voor depron alleslijm van Action.
Hier óók. Ik rommel regelmatig met Depron en de CreAtion van de Action lijmt prima (flesje met de rode dop). Indien zwaarder belast inderdaad een nachtje laten drogen waarbij schilderstape dan alles op zijn plaats houdt.

Af en toe gebruik ik (5 minuten) epoxy als er bijvoorbeeld een carbonstaafje of -buisje in gelijmd moet worden.

welke lijm?

Ik gebruik altijd PU-lijm. Het bruist een beetje maar breekt nooit meer op die plek.
Het droogt prima zonder zuurstof en wordt kneiterhard. Het is gewoon bij de gamma te koop als constructie lijm. Een pot van 0.6 liter kost 20,- euro. Ik zweer erbij. Groetjes Thijs

Helemaal mee eens. Parkzone gebruikt gewoon ordinair piepschuim ofwel tempex ofwel eps. Dit schuim is perfect te lijmen met constructielijm / bruislijm / PU-lijm.

Een indoor model van depron kun je daar beter niet mee lijmen dat is veel te zwaar. Wil je snel verder (bij reparaties tijdens je vliegmiddag) gebruik dan schilders tape ;) of 5-min epoxy of seconde lijm met versneller. Tijdens de bouw kun je het beste Belizel gebruiken (de groene is na 10 minuten sterk genoeg) dat bruist ook een beetje, hecht enorm en is sterk maar toch flexibel. Heb je alle tijd en geen geld neem dan creation van de action, vele zweren erbij. Persoonlijk vind ik het niks en gebruik ik liever UHU-por. Succes.

Nb. over twee dagen zie je in dit draadje ook door de bomen het bos niet meer. Iedere modelbouwer heeft zijn eigen mening en voorkeur :D.

Back