Welke lipo accu?

• Topicstarter Topicstarter Robert1964
  • Startdatum Startdatum
R

Robert1964

Guest
Hallo,

Ik heb een Parkfun Axial 3D helicopter gekocht. Het is een co-axial toestel. Om te kijken of het leuk is om met een helicopter te vliegen ben ik met deze RTF kit begonnen.

Het lukt momenteel redelijk. De bijgeleverde accu, een lipo 2s 900 mAh, is na ca. 8 minuten leeg. (filmpje op YouTube - Broadcast Yourself. keywords Parkfun Axial 3D 2,4 ghz).

Ik wil graag weten of ik hier iedere passende (kwa afmetingen) lipo accu in kan zetten. Ik heb nog een Graupner Lipo 2/850 mAh 30C en wil deze graag gebruiken. Ik weet niet wat voor een xxC de originele accu van Parkfun is. Ik denk niet hoger dan 20C.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met die Graupner accu zal je KORTER kunnen vliegen want de capaciteit is minder!
Als je langere vliegtijd wilt zal je een accu moeten kiezen met een grotere capaciteit. Die zijn in veruit de meeste gevallen ook groter kwa afmetingen. Je zal dus bij een (internet) winkel moeten gaan zoeken naar een accu met een zo groot mogelijke capaciteit die je toch nog in je heli kwijt kan. Dan moet je ook nog kijken of die accu niet te zwaar wordt.
Dat is iets dat je toch echt zelf zal moeten doen want ik kan van hieruit niet zien wat er nog wel en wat niet meer past in jou heli.

Hallo,
Ik wil graag weten of ik hier iedere passende (kwa afmetingen) lipo accu in kan zetten. Ik heb nog een Graupner Lipo 2/850 mAh 30C en wil deze graag gebruiken. Ik weet niet wat voor een xxC de originele accu van Parkfun is. Ik denk niet hoger dan 20C.

Ja, dat kan zolang het maar 2S (2 cellen) LiPo's zijn en zolang ze niet overbelast gaan worden (ruw gerekend 30C => 30 x 0.85 = max. belasting 25,5A).
Dus een 2S350mAh 20C kan bijv. maar max. 7A af (en grote kans dat ze overlijden in je helidingus).
20C geeft dus aan dat ze max. 18A belasting kunnen leveren.
Worden ze te groot en te zwaar vliegt het niet meer of past het simpelweg niet.
Dus als antwoord op jouw vraag; die Graupners passen wel qua soort en type en of het past qua afmetingen kun je zelf wel zien.

Ja, dat kan zolang het maar 2S (2 cellen) LiPo's zijn en zolang ze niet overbelast gaan worden (ruw gerekend 30C => 30 x 0.85 = max. belasting 25,5A).
Dus een 2S350mAh 20C kan bijv. maar max. 7A af (en grote kans dat ze overlijden in je helidingus).
20C geeft dus aan dat ze max. 18A belasting kunnen leveren.
Worden ze te groot en te zwaar vliegt het niet meer of past het simpelweg niet.
Dus als antwoord op jouw vraag; die Graupners passen wel qua soort en type en of het past qua afmetingen kun je zelf wel zien.

Oke ik begrijp het. Die Graupner is dus geschikt, ik heb wel een adapterkabel nodig voor de balanceerstekker. Die heb ik al gevonden op www.hobbyking.com . Ik overweeg een Robbe Compact lader aan te schaffen die heeft zo te zien twee verschillende aansluitingen voor balanceerstekkers.

De capaciteit is wel 50 mAh lager maar het is een redelijk geprijsde lipo accu tov de Parkfun 900mAh accu. Het gewicht is nagenoeg gelijk.

Met die Graupner accu zal je KORTER kunnen vliegen want de capaciteit is minder!
Als je langere vliegtijd wilt zal je een accu moeten kiezen met een grotere capaciteit. Die zijn in veruit de meeste gevallen ook groter kwa afmetingen. Je zal dus bij een (internet) winkel moeten gaan zoeken naar een accu met een zo groot mogelijke capaciteit die je toch nog in je heli kwijt kan. Dan moet je ook nog kijken of die accu niet te zwaar wordt.
Dat is iets dat je toch echt zelf zal moeten doen want ik kan van hieruit niet zien wat er nog wel en wat niet meer past in jou heli.

Ik heb inmiddels een Graupner Ultramat 16 gekocht, ben er erg blij mee. De Graupner accu van 2/850 mAh 30C gaat langer mee dan de originele Parkfun 900 mAh 10C. Zal wel aan de kwaliteit liggen.

Back