welke lipo als ontvanger-accu moet ik gebruiken ?

• Topicstarter Topicstarter matthijsraptor50
  • Startdatum Startdatum
M

matthijsraptor50

Guest
Hallo

Ik ben bezig met m'n hagelnieuwe raptor 50 en ik ga lipo's als ontvanger-accu gebruiken.

m'n setup:
3 keer 9252
401 met 9254
rev max met 9254
robbe 6-volt-limiter lipo (8476)
(ja ja die geeft een gestabiliseerde spanning van 5,7 volt)

Ik vlieg vrij veel.
Welke lipo moet ik nemen?
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Hoe weet ik hoe vol de lipo nog is? want met de gewone dikke nimh cellen kun je een batterij-monitor gebruiken.
Bestaat zoiets ook voor lipo's?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Gr Matthijs

Matthijs,

Ik vlieg zelf met Lipos als ontvangar accu en voor en raptor 50 ik zou zeggen dat en 10C of groter 2 cellen (7.4v) pack van 2100-3500mah zou perfect zijn. Voor de hoeveelheid gebruik ik een mini voltmeter en je moet stoppen en weer opladen als de voltage minder dan 7.4v is van de accu. Waneer hij vol is zou de voltage op 8.2-8.4 staat.

Arizona Fromeco Dual Voltage Linear Regulator with pin switch.

http://www.fromeco.org/Shop/aArizona reg.htm

kit.jpg

met deze reg. kan je 5 volts op de gyro and 6 volts op de rest (als je wil). Een voltage output is adjustable van 5 tot 6.5 volts.

S9252's moeten volgens Futaba niet worden gebruikt met een hogere spanning als 4,8v... Staat in de gebruiksaanwijzing...

Hoi!

Ik vlieg zelf al ruim een jaar met een 1800mah 8c 2S1P accu op mijn Gohbee Stinger 50 en dit bevalt mij prima! De spanning word hierbij gereguleerd door een 5,3v Duralite regulator met failsafe switch, ook deze werkt prima! Ik heb 5 van deze regulators in gebruik (sommige al bijna 3 jaar) en nog nooit problemen gehad.

De accu die ik gebruik kun je hier vinden: http://www.4rc.nl/N_art_706.html

Deze accu weegt nog net geen 90 gram en door zijn capaciteit van 1800mah kun je er met gemak 6 vluchten mee maken. Je verbruik per vlucht ligt namelijk rond de 200mah (3D met digitale servo's).
Ik check altijd de spannning van de accu onder belasting van 1A en als deze boven of rond de 7,4 volt is vlieg ik door.
Je mag een lipo overigens NOOIT verder ontladen dan 80% van zijn capaciteit!!! Met laden na een paar vluchten kun je dus precies berekenen wat het verbruik van jou heli is per vlucht en dit aanhouden als gemiddelde....

Dit is zo'n regulator:
http://www.eheli.nl/winkel/product_info.php?products_id=1235

Dit is er overigens 1 van 5,1volt en deze heeft geen failsafe schakelaar!!
Je kan ze ook kopen bij:
www.ronlund.com
www.duralitebatteries.com

9252's kunnen overigens prima gebruikt worden tot 5,3v. Die 4,8v slaat op een 4 cellen nicd accu, die geeft de eerste paar vluchten ook net boven de 5volt. 5,6volt of 6volt constant is wel slecht, maar ook hier gaan ze niet van kapot!!

Cheers,

Richard

Ik gebruik 5.5v met 9252's regulated voor de hele summer al met geen problemen. Andere mensen in de VS doet het ook voor een heel langere tijd op 6V regulated. Regulated constant spanning is wat anders dan nicad / NIMH.

Precies JD 8) Ik vlieg ook al geruime tijd met 5,3volt op mijn 9252's en no problemo!! (ook mijn GY601/9251 werkt daarop!!)

Kijk als je een 5cellen nicd pakket monteert, dan krijg je problemen. Deze is volgeladen namelijk een eind richting de 7 volt!!!!

Ook schijnt 6volt gereguleerd niet echt goed te zijn voor de levensduur, maar ze gaan er NIET direct kapot van :wink:

Cheers,

Richard

Hallo Richard

Dus ik kan maar beter die duralite receiver step-down regulater 7,5a-5,1v kopen ivm de levensduur, en 2 van die lipo's 1800mah 8c 2s1p ?

hmm, ze hebben ze op voorraad.

Gr Matthijs

Jah bijvoorbeeld, of een andere regulator die iniedergeval minder dan 5,5volt geeft.

Ik vlieg met 4 van mijn heli's op 5,1volt en dat bevalt prima, bijna geen verschil met de nieuwe 5,3v regulator. Maar ik zou je iniedergeval wel aanraden om niet met 6 volt te gaan vliegen met je nieuwe 9252's.

Ik krijg straks een T-rex en daar zit een geweldig leuke lineaire regulator bij, maar die geeft ook 5,8v en gaat dus direct in de verkoop... omdat ik 9252's gebruik.

Uiteindelijk is het je eigen keus!

Groetjes,

Richard

Hoe zit dat met een lipo in de winter.
Ik heb begrepen dat bij lage temp. de lipo's als ontvangeraccu minder geschikt zijn. Klopt dat ?

Bij alle nieuwere lipo`s heb je dat probleem niet meer, tenminste niet hinderlijk. Oude 7,2volt LiPo`s gaven hiermee wel problemen.

Nieuwe lipo`s zijn net als NiCd en NiMh, ze doen het bij kou uiteraard minder goed... maar niet desastreus slecht :)

Adios!

Richard

Ik hoorde dat de accu al onderweg is... njah bijna!

Nog 1 tipje!! Zet er 2mm goudcontact stekkertjes aan, die zijn VEEL beter dan futaba stekkers etc. Hou er wel rekening mee dat je er genoeg moet hebben om ook een laadkabel te kunnen maken :wink:

Cheers,

Rich 8)

ja , en de regulator ook.(hoop ik)
Ok ik hou er rekening mee, die stekkers heeft Ed ook wel.
Bedankt voor de tips :D :D .

Gr matthijs

Raptor Rulezzz zei:
Je mag een lipo overigens NOOIT verder ontladen dan 80% van zijn capaciteit!!!

Met alle respect, maar dit is onzin. Een lipo mag je niet verder ontladen dan een bepaald voltage. Dat zal op of rond z'n capaciteit zijn. Ga je toch lager, is hij inderdaad kapot. Maar dat je 'm maar tot 80% van z'n capaciteit zou mogen ontladen, is onzin.

Uit de FAQ:
Aan de andere kant is het noodzakelijk ervoor te zorgen dat de spanning van een cel onbelast nooit lager wordt dan 3.0V. Belast moet je ervoor zorgen dat de spanning van een enkele cel nooit onder de 2.5V komt. Gebeurt dit wel dan is de kans groot dat de cellen beschadigd raken, of zelfs spontaan in brand vliegen.

Het heeft dus niets met de capaciteit te maken, maar alles met het voltage.

Ik vlieg zelf met een Minimag met Graupner 1500Mah pakketjes. Die cycle ik zo af en toe en volgens m'n lader gaat er dan grofweg 1450 uit en zo'n 1550 in. Dat is te verklaren doordat je wat kwijtraakt aan warmte etc.

Met alle respect, maar dit is onzin. Een lipo mag je niet verder ontladen dan een bepaald voltage. Dat zal op of rond z'n capaciteit zijn. Ga je toch lager, is hij inderdaad kapot. Maar dat je 'm maar tot 80% van z'n capaciteit zou mogen ontladen, is onzin.

Als je Lipo accu's consquent verder ontlaad dan 80% van hun capaciteit dan zal de levensduur zeer sterk afnemen! Het voltage is inderdaad ook van belang, maar dit kun je niet zo gemakkelijk checken, als je die 80% regel aanhoudt zit je ALTIJD goed :!: Hetzelfde geld voor het laden met meer dan 1C, alhoewel er claims zijn dat de nieuwste types lipo zonder verlies van levensduur met 2c geladen kunnen worden.
Als de levensduur van belang is is het ook slim om cellen te kiezen met een C rate die 2x zo hoog ligt als wat je gemiddeld nodig hebt.

Ik vlieg zelf met een T-rex 450SE met ThunderPower Pro-lite 2100mah accu's en ik heb er ooit per ongeluk 2000mah uit gevlogen en er was nog NIKS te merken van een vermogensvermindering o.i.d. Maar het is WEL erg slecht voor de accu's.

Ik vertel hier GEEN onzin, dit is echt overal terug te vinden.... alleen niet in de FAQ van dit forum, maar ook dat is geen heilig boek met alle waarheden erin he :wink:

Cheers,

Richard

Ik vlieg zelf met een Minimag met Graupner 1500Mah pakketjes. Die cycle ik zo af en toe en volgens m'n lader gaat er dan grofweg 1450 uit en zo'n 1550 in. Dat is te verklaren doordat je wat kwijtraakt aan warmte etc.

En waarom zou je Lipo pakketjes willen cyclen?? Lijkt me een vrij onzinnige exercitie... ze hebben geen geheugeneffect en als ze minder worden merk je dat wel tijdens het gebruik?

Cheers,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
En waarom zou je Lipo pakketjes willen cyclen?? Lijkt me een vrij onzinnige exercitie... ze hebben geen geheugeneffect en als ze minder worden merk je dat wel tijdens het gebruik?

Om de doodeenvoudige reden dat meten is weten. Als ik 'm cycle, kan ik op m'n lader precies zien wat er uit gekomen is. De lader geeft ook wel aan wat er in gegaan is, maar dat is altijd meer dan de daadwerkelijke capaciteit.

Door een accu periodiek te cyclen, heb ik een vast meetpunt. Die waardes houdt ik bij in Excel, en zo kan ik precies zien hoe het met m'n lipo's gaat door de tijd heen.

Ik ken de 80% regel wel op een ander vlak; er zijn mensen die hun lipo's nooit helemaal vol laden, maar dat heeft meer met de laadtijd te maken. De laatste 20% doet hij het langst over, mijn 1500Mah pakketjes zijn met 3A laden na 25 minuten gevorderd tot 1400 en dan gaat hij nog een kwartier doen over de laatste 100Mah. Nu zijn er ook mensen die dat niet afwachten en gaan vliegen.

Andersom is het echt niet nodig. Zoals hier aangegeven, is de 80% een mooie veiligheidsmarge. Het kan dus zeker geen kwaad, maar het is echt niet nodig. Zolang jij je cellen maar niet tot op het gaatje of net daar voorbij ontlaad, gaat er echt geen capaciteit verloren.

Back