welke lipo lader

Hallo,

ik ga over stappen op lipo's
en ik heb al een hoop dingen hier op het forum gelazen.

maar nou heb ik twee soorten lipo's nodig.
4s 5000mah en 6s 5000mah dit zijn 2 lipo's per setje

dus 2x 2s 5000 20/30c en 2x 3s 5000 40/50c

maar nou wil eerst een lader hebben.
maar welke moet ik nemen want een 50watt lader lijkt mij een beetje lang gaan duren.

hoeveel watt zou ik moeten hebben.
het hoeft niet als een raket te laden.
maar een uurtje lijkt mij genoeg.
een power plant kan ik altijd nog kopen ;)

ik heb hier nog een mascott voeding van 13.8volt en 10 amp.
weet niet of ik hier wat aan heb.

alvast bedankt.

Gr, Leon.

Hallo Leon,

Er zijn een heleboel laders, die meer vermogen hebben.

Ik vaar, samen met met m'n zoon, wedstrijden in meerdere klassen en we hebben per boot/lipo een lader nodig.

Houdt er rekening mee, dat jij in eenzelfde situatie zit, met je twee packs per boot.

We zijn begonnen met twee Accucell-6 van Hobbycity, maar omdat die maar 50W vermogen hebben, kwamen we in tijdnood om de lipo's tussen de heats vol te krijgen.
Voor de beide 2S paketten zou dit in jouw geval wel werken, dan zijn ze in een uurtje vol.

Ik heb er twee van deze bij gekocht en sinsdien hebben we voldoende capaciteit:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : GT A-6-10 200W Balance charger & discharger $49.99

Als je vlot wilt kunnen laden heb je dus per boot/lipo-set een lader nodig, die twee lipo's gelijktijdig kan laden, of twee kleinere laders per set.

Dit soort praktijken loopt nogal in de papieren, omdat je met een 10A voeding geen vier laders kunt voeden, hooguit twee GT A-6-10 200W.

Je moet voor jezelf uitmaken of het belangrijk is om beide sets tegelijkertijd te kunnen laden, of dat één setje van twee laders voldoende is.

Een andere mogelijkheid is, om met een balance-adapter de beide 2S zo te verkabelen, dat de lader één 4S pakket ziet, je laadt dan beide pakketten zoals ze gebruikt worden, als één 4S pakket.
Ik weet, dat deze adapters bestaan, maar omdat ik geen packs in serie gebruik, heb ik me er nooit in verdiept.
Dit is er eentje voor 3S:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Twin pack charge lead (2 x 3S)6S w/ XT60 $1.99

Met zoiets zou je aan één GT A-6-10 200W (of een andere lader met voldoende vermogen) voldoende hebben.
Deze bijvoorbeeld:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY MEGA 400W Lithium Polymer Battery Charger $79.95
Echter, je hebt dan wél een grotere voeding nodig, om het volledige laadvermogen tot je beschikking te hebben...

Ongetwijfeld weer véél te veel informatie, dus kom maar op met je vragen...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Ten eerste als ik jou toch niet had hier op het forum dan was ik nergens ;)

Maar oke.
ik heb ook nog een andere voeding van een ampere of 10.
maar echter heb ik ook nog een optima yellow top staan.
die zou ik natuurlijk ook kunnen gebruiken.
en dan na het laden de accu weer laden (niet tegelijk)

maar bij die 400watt lader zie ik een hoop reacties staan,
van dat deze stuk aankwam of kapot gaan tijdens het laden.

die 200watt is dan per 2 wel wat duurder maar daar zie ik die verhalen niet.
en ik weet je lees alleen de slechte dingen ;)

maar heb jij ervaring met die 400w lader (of andere die hier mee lezen)

of heb ik een "voordeel" met 2 laders ?

ik ben zowiezo van plan om de lipo sets te linken met elkaar
dan laad ik ze tegelijk op en ook het ontladen zitten ze aan elkaar
zodat ik heb bij elkaar houd.

ik heb begrepen dat je het setje bij elkaar moet houden en niet mixen.

en ik heb op internet al best veel gevonden.
ook deze tekenigen om lipo's te linken .
Bv.

de 6s moet dan zo worden
Sp45188.gif

en de 4s heeft 2 draadjes minder ;)

en ja ik heb 2 soorten sets lipos en zal best dat ik ze allebij tegelijk gebruik.

maar als ik de lipo's 1 of 2 dagen van te voren oplaad is toch geen probleem ?
ik wil 3 setjes per boot hebben. (lijkt mij genoeg toch?)

zo Jan je heb gelijk ik heb weer vragen voor je ;)

Groetjes Leon.
http://origin-images.rcuniverse.com/forum/upfiles/458511/Sp45188.gif

Hallo Leon,

Ik heb de 200W lader inderdaad uitgezocht op basis van de reviews die er bij staan.

Met de 400W lader heb ik geen ervaring, naar het schijnt, is deze niet zo goed opgebouwd als de 200W lader, gezien het commentaar dat er bij staat...

De beide GT A-6-10 200W, die ik hier heb, werken als een zonnetje.

Met twee van deze laders zou je een heel eind moeten kunnen komen.

De schakeling die je laat zien, is op dezelfde manier verkabeld als de verloop bij Hobbycity.

Ik weet niet of je al Lipo's besteld hebt, maar voor de hoogstroomtoepassing in de Wasabi zou ik geen Deans gebruiken, maar minimaal 4, beter 5 of 6 mm goudstekkers (bullits).

Het vér (dagen) vóór het varen opladen van Lipo's zorgt voor luie accu's, die aanzienlijk minder druk leveren dan wanneer ze de avond ervoor geladen zijn, aldus de Duitse 'guru' Jörg Mrkwitschka.
Zelf heb ik deze ervaring ook, een lipo, die al een week geladen ligt, presteert dusdanig slecht, dat ik de boot vaak naar de kant haal om te controleren of er niet iets aan het roer meegesleept wordt, zo veel langzamer is de boot, en zoveel eerder kakt de snelheid in, ik kan dan nog wel de rest van de lading leegvaren, maar gang zit er dan niet meer in.

Laad ik de Lipo daarna weer vol en ga ik weer varen, dan is het een verschil van dag en nacht...

Met drie setjes per boot moet je administratie gaan voeren om te zorgen dat ze allemaal tijdig (niet te vroeg!) geladen zijn.

Groeten, Jan.

Hallo Leon,

Ik heb de 200W lader inderdaad uitgezocht op basis van de reviews die er bij staan.

Met de 400W lader heb ik geen ervaring, naar het schijnt, is deze niet zo goed opgebouwd als de 200W lader, gezien het commentaar dat er bij staat...

De beide GT A-6-10 200W, die ik hier heb, werken als een zonnetje.

dan is de keuze makelijk die nemen we dan.

Ik weet niet of je al Lipo's besteld hebt, maar voor de hoogstroomtoepassing in de Wasabi zou ik geen Deans gebruiken, maar minimaal 4, beter 5 of 6 mm goudstekkers (bullits).

nee ik heb nog geen bestelling lopen voor de lipo's
ik heb wel al 2 sets 2s lipo's voor de arrow
maar ik heb er nog geen stekkers voor.
maar zal dan de bullits nemen.

Het vér (dagen) vóór het varen opladen van Lipo's zorgt voor luie accu's, die aanzienlijk minder druk leveren dan wanneer ze de avond ervoor geladen zijn, aldus de Duitse 'guru' Jörg Mrkwitschka.
Zelf heb ik deze ervaring ook, een lipo, die al een week geladen ligt, presteert dusdanig slecht, dat ik de boot vaak naar de kant haal om te controleren of er niet iets aan het roer meegesleept wordt, zo veel langzamer is de boot, en zoveel eerder kakt de snelheid in, ik kan dan nog wel de rest van de lading leegvaren, maar gang zit er dan niet meer in.

Laad ik de Lipo daarna weer vol en ga ik weer varen, dan is het een verschil van dag en nacht...

Met drie setjes per boot moet je administratie gaan voeren om te zorgen dat ze allemaal tijdig (niet te vroeg!) geladen zijn.

is twee dagen teveel dan Jan
met die twee laders kan ik toch wel in een avond tijd redelijk laden
zodat ik ze de volgende dag kan gebruiken.

Groeten, Jan.

de lipo's die ik wil zijn
2s 4000 tot 5000 mah = totaal 4s 4 a 5000mah 16.8volt.
en
3s 5000mah = totaal 6s 5000mah 25.2volt.

heb die voeding uit de schuur gehaald en het is een 13,8 volt 20 ampere
en ik maar denken dat hij 10 ampere was.
dat is weer een positief meevallertje

maar hoe lang zal de laad tijd zijn van ieder setje ??

groetjes Leon,

Hallo Leon,

Als je met 1C laadt, moet je op ruim een uur per set rekenen, mogen de lipo's met een hogere stroom (2C) worden geladen, dan wordt de laadtijd uiteraard korter.

Twee dagen van tevoren laden is naar mijn mening (te) veel, je levert dan aanzienlijk vermogen in.

Groeten, Jan.

Twee dagen van tevoren laden is naar mijn mening (te) veel, je levert dan aanzienlijk vermogen in.

Groeten, Jan.

Onzin .

Je kan de lipo,s rustig 1 week of 1 maand eerder volladen .;)
Je levert aan vermogen hierdoor niks merkbares in.

Een lipo die net geladen is heeft niet meer vermogen maar is in de regel hoger van temperatur .
En warmere lipo,s (20-30 grad) presteren beter .

Mvg Johan

Hallo Johan,

Bij hoogstroomapplicaties maakt het wel degelijk uit hoe ver van tevoren de Lipo geladen is, ik heb het dan over wedstrijd set-ups waarbij een 500mAh Lipo in zes minuten wordt leeggevaren.

De Lipo's in mijn slepertje laad ik ook rustig een week van tevoren op.

Groeten, Jan.

Back