Welke LiPo voor mijn vliegtuig?

• Topicstarter Topicstarter BigDaddy
  • Startdatum Startdatum
B

BigDaddy

Guest
Hallo,

Ik heb een Multiplex Mentor gekregen en wil hier de volgende motor en ESC in gebruiken:

ESC: Turnigy Plush 60A ESC
Motor: Himax HC3528-1000 (450W)

Ik wil een zo lang mogelijke vliegtijd, maar ook het liefst een beetje snelheid.
Het probleem is dat ik (nog) totaal niks weet van modelvliegen...

Zelf dacht ik aan een Zippy Compact 3S 5000mAh 25C.
Is deze geschikt of te zwaar misschien?
En hoe lang is de vliegtijd ongeveer van een 5000mAh?

Hallo,
ik heb dit even ingevuld in Ecalc (via ecalc.ch) voor je.

Een setup met 3S
mentor_setup_3s.png

En een setup met 4S
mentor_setup_4s.png

Multiplex raadt zelf een 3S aan tussen 2500 en 4700. Als je ergens rondt de 3700 zit krijg je +/- de tijden en mogelijkheden zoals in de eerste setup.
Je spreekt zelf van een 5000mAh. Ermee opletten dat je hem nog wegkrijgt in het model en je voldoende manoeuvreerruimte hebt met de batterij om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik ken de mentor niet van batterijcompartiment, dus weet niet wat er allemaal in past.

Maar meer nog dan te verhogen in de capaciteit (het aantal mAh) is het voor langer vliegen soms een zaak van: voeg een celletje bij. Nu zit je wel al met een 1000 kV motor, en da's eigenlijk een perfecte motor voor 3 cellen.
Als je hem toch op 4S zou vliegen dan moet je wel de prop verkleinen en komen we uit op een 9x5 prop.

Maar een grotere prop vliegt gewoon 'leuker' en is qua rendement beter.

Mijn advies: Hou 'm gewoon op 3 cellen rond de 3700-4200 en koop 'n batterijtje extra met het geld dat je uitspaart van de 4 cellers ;)

In het begin ga je de vluchtjes toch niet te lang willen houden.

Belangrijk: leer je vliegtijden kennen. Meet na de eerste vluchten telkens de batterij na en verifieer wat je verbruikt hebt. Algemene stelregel is om de batterij niet onder de 20% te doen zakken. Beter voor je batterij (zal langer meegaan) maar op die manier heb je ook nog wat reserve als je de landing wil afbreken bvb. Kan je gerust nog een toertje om gaan.

Zie Mentor.

Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Back