Welke LiPo?

Beste,
Graag wilde ik jullie iets voorleggen.
Ik ben een licht gewicht, low rpm, 700 size heli aan het opbouwen. Dit houd in dat ik een 700 size heli op 6s met 1000 rpm wil gaan vliegen. Ik wil geen discussie starten òf dit gaat en wát de beste manier is, maar ik heb jullie advies nodig over het verbruik van mijn setup.

Mijn setup bestaat uit 4 outrage Torq servo's, Spirit fbl systeem en een Jeti rex6 ontvanger. Dit wil ik direct van stroom gaan voorzien door een 2s 7.4v LiPo.
Ik vlieg hem met een pyro 700-52 en een Jive 80hv in combinatie met een jlog 2.6gw, maar deze worden door een aparte 6s 5000mah LiPo gevoed. Ik weet het, ik kan ook gewoon de Bec van de Jive gebruiken, maar dit wil ik dus nu net even niet. Ik wil dus met een aparte rx LiPo gaan vliegen.

Nu is het mijn doel een zo licht mogelijke rx lipo te vinden, waar ik minimaal 4 vluchten van 10 minuten mee kan vliegen. De Lipo moet dus naar 4 vluchten dus nog 20% vol zijn zoals normaal.
Zo komen we meteen op wat mijn vraag is.
Wat raden jullie aan qua mah?
Hoeveel verbruikt een dergelijke setup per vlucht van 10 minuten?

Daar hebben ze calculators voor uitgevonden.

http://ecalc.ch/helicalc.php?ecalc&lang=nl

Daar in staat exact wat je voor gegevens nodig hebt en wat het resultaat is met jouw keuzes.
De uitkomst valt of staat natuurlijk met de nauwkeurigheid en hoe reëel de gegevens zijn die je er in stopt.
Het zal even wennen zijn maar als je het door hebt dan krijg je steeds meer inzicht in het resultaat van jouw aanpassingen.
Mijn eerste indruk is dat je de de lat wel erg hoog legt wat betreft de vlucht duur.
Als je denkt hoe meer capaciteit hoe langer ik kan vliegen dan zal je er achter komen dat het zo niet werkt.
Je zou ook in het heli forum eens kunnen kijken naar de prestaties van vergelijkbare heli's.;)

Laatst bewerkt:
Deze calculator gaat over de flight accu. Dat is niet wat ik zoek. Nogmaals, ik ga dus vliegen met een flight lipo èn met een aparte ontvanger lipo.
Ik zoek een ontvanger accu, welke minimaal 4 vluchten meegaat, en welke dus enkel mijn servo's, fbl en mijn ontvanger voorziet van stroom.

Een voorbeeld: stel ik neem een 2s 7.4v 2200mah ontvanger Lipo. Er moet altijd 20% in blijven zitten, wat betekend dat 440mah in moet blijven.
2200-440=1760mah wat er op gebruikt mag worden. Ik wil hier 4 vluchten de servo's, fbl en ontvanger mee voorzien van stroom, dat betekend dat ik 1760/4=440mah per vlucht mag verbruiken.
Mijn vraag is dus of dit realistisch is, of dat het normaal meer mah verbruikt per vlucht? Of misschien zelfs minder?

Lars dat is gewoon niet te voorspellen omdat er gewoon te veel onbekende factoren zijn. Ten eerste hoeveel stroom gebruiken de servo's? Helaas is dat nergens terug te vinden in de specificaties van die servo's. Dat is een "probleem" met de meeste fabrikanten, vrijwel niet één vermeld het stroomgebruik van de servo's. (Zie ook hieronder. :))
Echter de manier waarop jij vliegt speelt een zeer belangrijke rol (de hoofdrol). Als je heel rustig vliegt met rustige stuurbewegingen waarbij relatief weinig kracht nodig is, zullen de servo's relatief weinig stroom gebruiken. Zo kan je misschien wel een uur vliegen met een volle accu.
Ga je daar in tegen stevig 3D vliegen dan worden de servo's heel zwaar belast en slurpen de, vooral digitale, servo's veel stroom. Die zelfde volle accu kan dan misschien in 15 minuten al leeg zijn.

Je kan het beste gewoon gaan vliegen en kijken wat er mogelijk is. Kijk na één vlucht hoeveel je lader in de accu moet stoppen om hem weer vol te krijgen. Dat geeft je een idee, en niet meer dan een idee, van hoeveel je tijdens die vlucht hebt gebruikt. Dan kan je bepalen of het veilig is om twee van die vluchten te maken.
Laad de accu na twee van die vluchten weer op en kijk of je ongeveer twee keer zo veel in de accu moet stoppen om hem weer vol te krijgen. Blijkt het nog steeds veilig te zijn maak dan drie vluchten en ga weer "meten". Ga zo door tot je zeker weet dat je binnen veilige grenzen vier vluchten met een volle accu kunt maken.
Houd er wel rekening mee dat de manier van vliegen een zeer belangrijke factor is. Ga je dus een keer "uit je bol" dan moet je maar twee, misschien drie, vluchten maken met één acculading. Veiligheid eerst!

Het probleem met het ontvanger en servo verbruik aan in mAh is dat het erg afhankelijk is van jouw vliegstijl.
Ook per vlucht kan het sterk verschillen afhankelijk van het aantal capriolen die je uitvoert.
Je zou per vlucht moeten controleren wat er verbruikt is en dat vergelijken met de vliegstijl bij die vlucht.
Ik kan daar op afstand al helemaal moeilijk een schatting van maken.

Back