Welke Lipo's moet ik nemen??

Ik heb een zwever met een speed 600 motor (met borstels) waarop een 9x5 klappropellor zit. De Servo's en ontvanger zijn BEC aangesloten

Welke Lipo kan ik het beste nemen om de zwever goed op hoogte te brengen zonder dat ik de Lipo's over belast?

Zelf denk aan een 2 cells 7,4V
1500mA 15 Amp / 20 Amp Pack

Is dit de juiste aanschaf?

Zo ja, hoeveel vluchten kan ik hier op 1 lading ongeveer mee maken?

Zoals je nu in de FAQ, die Satoer bedoelt. gelezen hebt weet je dat een SP600 8,4V met 9x5 Klapprop zo'n 25A trekt .... een zwever zal bij de start (bijna) altijd vol vermogen draaien, tot hij boven is..... dus moet de LiPo tenminste 25A continue kunnen hebben .....
Voor een zwever win je niet zoveel met LiPo's, ik denk dat je in jouw geval vaak net zo goed TS-1700-AUP NiMH cellen nemen ... (7 x 34 gram=238 gram) mogen kunnen 30A pijnloos verdragen....

Alternatief zijn b.v. 2100 15C cellen van b.v. KoKam (2 x 66 gram= 132 gram) ...één onsje winst (dat er weer als balast bij moet om lekker te vliegen)...houd er wel rekening mee dat een 2S LiPo's onder zware last eerder 6 dan 7 cellen NiCAD of NiMH vervangt..... dan is de winst nog maar 66 gram en 20% capaciteit meer.....

Dat is inderdaad niet veel winst tegenover meer risico's.
Ik denk bij hoog Amperage dat Lipo's niet veel winst boeken.

ik heb momenteel een Sanyo 3300 Pack van 7 cellen er in zitten.
Die kan het vermogen goed voeden dus hou ik het lekker daar op.

Kan ik dus stellen dat Lipo's alleen bij laag vermogen parkflyers winst boeken en niet voor >2 meter E-zwevers geschikt zijn?

nee, dat is het zeker niet.
Ook voor hoge stromen(en dus ook grote kisten) zijn wel lipo's. En dan heb je ook wel een stuk gewichtsbesparing. Maar de prijzen zijn veel hoger.
zoek maar eens op de kokam2000, 2100, of de 3200. 8O
daar betaal je ook "ietsjes" meer voor.8O
Voor een goedkope lipo, met minder capiciteit(tenopzichte wat je nu hebt) kan je evt. ook de http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35&products_id=172
pakken, dit kan volgas net niet de stroom continue aan. Maar goed genoeg voor een zwever(die vliegt met korte stoten volgas)

Dit is al vaker aangegeven. Indien je zoals in dit geval een al van nimh's of nicad's voorzien model met lipo's wil gaan uitrusten en de "oude" accu zit niet op het zwaartepunt maar ervoor dan het hetzelfde gewicht in lipo's erin. Meer capaciteit=langer vliegen. Alleen het kostenplaatje kan dan wel eens hoog worden.

Cliff,

Je moet je altijd afvragen bij verandering van techniek,wat beoog ik er mee.... minder gewicht, of meer looptijd (in het geval van LiPo's)....

Bij minder gewicht kan je tot het randje gaan (waardoor je (bewust) je accu's een kortere levensduur gunt) hiermee kan je tot 60% accu-gewicht besparen t.o.v. NiMH...

Ga je voor de looptijd dan kan je met LiPo's bij een zelfde gewicht tot 3x de looptijd halen t.o.v. NiMH...

Alleen zal je de motor of motor/prop combinatie (meestal) ook aan de LiPo's moeten aanpassen, dit omdat het bekende "celletje-meer" bij LiPo's direct meer dan 3V extra betekend.....

Borsteloze motoren geven, mits goed gekozen, 50-60% meer rendement t.o.v. borstel motoren... dus met de mix lipo/borsteloos haal je dus de hoogste winst.

In jouw SP600 met 7x3300mAh kan je met Lipo 200 gram besparen (met inlevering van looptijd) en met borstelloos nog eens 100 gram.... (waar door je weer terug bij af bent qua looptijd) ...

Als die 300 gram besparing cruciaal is doen, maar als die er weer deels als balast bij moet omdat de kist anders niet lekker vliegt is het natuurlijk zonde van de moeite (tenzij je met LiPo's ballast, wat weer een verdubbeling van de looptijd geeft)....

Lipo borstelloos zou natuurlijk ideaal zijn maar een hoge(re) investering betekenen.

Ik dacht een Lipo pack van 30 tientjes bij die hobby meneer aan te schaffen en daar lukraak mee rond te kunnen gaan vliegen.

Alleen denk ik dat ik binnen de kortste keren met bolle batterijen zou zitten.

Hoeveel C is een speed 600 (7,4 V) met 9-5 prop ongeveer?
En hoeveel C is een speed 500 dan?

Ook voor borstelloos zou ik niet weten wat voor motor ik dan nodig zou hebben en hoeveel C die dan weer zou zijn..... pfff ingewikkelde materie die nieuwe vorm van aandrijving! :newbie:

motoren hebben geen C, die trekken een bepaalde stroom. De accu capaciteit x C moet gelijk of hoger zijn dan de maximale stroom van de motor ;) dus hoger dan 25A. Dan zit je dus op 20C cellen van 1500 of 15C cellen van 2000 of 10C cellen van 3000.

Vergeet niet dat je dan ook nog een lipo saver nodig hebt en een speciale lader. Ik heb ook een speed 600 zwever maar als ik daar een lipopack insteek wordt hij staartlastig. Het is beter om met lipo`s te beginnen als je eens wat nieuws koopt. En dan meteen met een borstelloze motor.

Kijk, dit gaat ergens op lijken...
Die kan ik aan mijn borstels en in de toekomst borstelloze hangen.

EVO20 2500mAh 2s1p 7.4V

PRE-ORDER NOW, SHIPPING FROM 21st SEPT ONWARDS FlightPower Evolution20 2500mAh 2s1p 7.4V. 20C constant discharge(50A) 30C Bursts(75A). Fully compatible with FlightPower Balancers. Perfect for smaller lightweight models where extra punch is required. Dimensions - 14mm x 38mm x 123mm Weight - 125g

Price: 34.03 (39.99 Inc. VAT) x 1,5= 60 Euro.

3S1P%202500%20L.JPG

Heb je in jouw huidige (borstel) regelaar wel een goede lipo afslag voor de BEC? Vaak kun je borstelregelaars de afslagspanning niet instellen.

Overigens heb ik wel heel succesvol met lipo's in mijn (borstel) zwever gevlogen. Met de helft van het accugewicht (en minder motorvermogen) zweefde hij wel beter. Ik heb het LiPosave circuit (te vinden op dit forum) aangepast zodat de variometer geen stroom krijgt op het moment dat de lipo's beneden de ondergrens komen; als ik alleen ruis hoor moet ik de motor afzetten en/of landen.

Groeten,
Marc

Het gebruik van Lipo's en/of borsteloze motoren is niet alleen afhankelijk van amperes vermogen etc, maar denk vooral aan de ligging van het zwaartepunt dat met het gebruik danig zal veranderen ( minder gewicht ). In sommige gevallen moet het model aardig aangepast worden.

Back