Welke Lipo's zijn het "beste"

overigens vind ik 3500-4000 terug erin wel veel.
ze geven allemaal als richtlijn de 80% op.

Ik duw er altijd rond de 3900 - 4000 terug in en ik belast ze HARD, 120 ampere pieks en ik kom dan aan het einde van de vlucht niet of nauwelijks onder de 20v. 3500- 4000 is dus normaal en niks vreemds aan, overigens is 80% van 4900 = 3920 mah.

De meeste "sponsored by" pilots ontladen hun packs tot 4100 -4200 mah per 4 minuten vlucht, wat overigens ook geen bezwaar is en de levensduur voor zover ik het kan inschatten niet ernstig verminderd.

Vreemd dat het inderdaad beide "Hacker" pakketen zijn, ik heb nu 4 verschillende FP 4900 packs gehad en nooit problemen... zelfs niet na redelijk wat cycles hard belasten.

@gerard

Balanceren is wel noodzakelijk ELKE keer als je laadt, zeker omdat je nooit weet of er een onbalans ontstaan is. Ik heb meegemaakt dat een accu 10 vluchten niet meer dan 0,005v onbalans heeft, maar dan ineens toch 0,010 ofzo... nog geen ramp, maar toch! Ik laad altijd snel (1.7c) met de TP1010 dus ik moet wel met een balancer werken.

Cheers,

Richard

Het zou ook wel erg toevallig zijn als na 25 vluchten (eerste batterijen) Hacker precies dezelfde batch uitgeleverd heeft. Ik heb op de Duitse forums gekeken, maar nergens dit probleem gezien dus het is echt een uitzondering.

Het enige andere incident dat er op leek zag ik op HeliFreak. Er was daar iemand waar na 50 ladingen de nr. 1 cel ging opblazen. Hij dacht dat het aan zijn TP210 balancer lag en die wordt nu door ThunderPower onderzocht.
Daarom heb ik nog een extra 210 besteld. Ik wil toch nog een extra laadstation hebben en nu kan ik met de nieuwe batterijen de balanceruitslagen vergelijken.

Er zijn trouwens ook nieuwe Evo 25 5000 mah packs. Schijnen minstens een minuut vliegtijd erbij te geven maar natuurlijk nog duurder.......

Als het weer dezelfde cel is zou ik toch een externe oorzaak zoeken. En dan als eerste bij de balancer.

Of gewoon zonder balancer laden, en dan af en toe eens handmatig cel voor cel doormeten.

Ik zou ook inderdaad direct de balancer verdenken, zeker omdat steeds dezelfde cel (nr. 6) het begeeft.
Ik kan niet geloven dat het een batch probleem zou zijn, want het zou wel heel toevallig zijn dat steeds de 6de cel niet goed blijkt te zijn.
Bovendien komen ALLE cellen uit 1 pack uit dezelfde batch, want daar gaat het om , dat alle 6 de cellen dezelfde processpreiding hebben.

Laat de balancer nakijken door de leverancier. Een tweede willekeurige balancer op goed geluk testen kan je weer een duur lipo-pack kosten ....

Er zijn trouwens ook nieuwe Evo 25 5000 mah packs. Schijnen minstens een minuut vliegtijd erbij te geven maar natuurlijk nog duurder.......

Dat zou alleen zo kunnen zijn als je vliegt tot de cut-off... als je de 80% regel in acht neemt scheelt het net niks in vliegtijd. Ook zijn ze groter en iets minder "goed pas" voor de T-rex 600. Daarom heb ik gewoon de nieuwe FP EVO 20 22c 4900's genomen ipv die, ook zijn ze 35 gram zwaarder.

Cheers,

Richard

666yeti666 zei:
Ik zou ook inderdaad direct de balancer verdenken, zeker omdat steeds dezelfde cel (nr. 6) het begeeft.
Ik kan niet geloven dat het een batch probleem zou zijn, want het zou wel heel toevallig zijn dat steeds de 6de cel niet goed blijkt te zijn.
Bovendien komen ALLE cellen uit 1 pack uit dezelfde batch, want daar gaat het om , dat alle 6 de cellen dezelfde processpreiding hebben.

Laat de balancer nakijken door de leverancier. Een tweede willekeurige balancer op goed geluk testen kan je weer een duur lipo-pack kosten ....

Kan, maar die kans is wel heel erg klein.......Het is trouwens zo dat de TP210 een tweeweg communicatie heeft met de lader. Je kunt ook zonder te laden continu de spanning van alle individuele cellen aflezen binnen een duizendste volt. Als er iets mis is met de balancer zou je dit moeten kunnen aflezen of een van de vele failsafe functies zou moeten ingaan.

Als de balancer defect is, zou dat moeten zitten in de nr. 6 circuit. Maar als ik er een willekeurige andere batterij aanhang meet hij deze ook gewoon goed.
Een ander bewijs voor een foute cel is het feit dat na IEDERE vlucht de nr. 6 cellen een onbalans geven van soms wel 0.1 V.

Hoi,

Ik heb flink moeten nadenken wat ik nu besteld etc, maar heb toch mijn besluit kunnen maken.
De Flightpowers zullen zeker geen slecht akkus zijn, en ik zou ze graag ook eens willen testen als 10s (dat gaat ook gebeuren bij Daniel Jetchen) een duitse 3D piloot. Met hem ga ik een packs ruilen.
Zo wat ik nu besteld heb zijn de nieuwe generatie kokams. Daar heb ik twee sets van besteld bij: www.rc-lipoly.de (sorry voor de sluik reclame), maar hij heeft mij goed geïnformeerd en kwam overtuigend over.
De keuze is dus de nieuwe kokam serie, helaas zijn de akku's net iets zwaarder dan de FP'd :? Maar als die grafiek klopt wel een stuk beter 8O

kokam4000-1.GIF

Info's op: www.elektromodellflug.de

In eerste instantie zal ik dus twee packs kopen, en testen. (mensen met 10s heli's mogen deze cellen ook komen testen, mits ze goed kunnen vliegen, en ik hun pack mag testen) En ik zal naar Duitsland afreizen met die packs om ze met Extreme 3D eens te laten vliegen (dat kan ik niet).
Helaas heb ik geen meet apperatuur in mijn heli om tijdens de vlucht deze cellen te testen, maar misschien dat daar wel een oplossing voor komt.

Zo nu wachten tot de cellen er komen (zal eind deze maand worden) En dan KNALLEN

Groeten
Roel

Back