Welke mix voor vario / heim mechaniek?

Medeforummers,

Wie weet welke swashplate mix in een Futaba 10C ik dien te gebruiken voor een vario / heim mechaniek. Ik heb een stang voor het gas, dat is duidelijk. Een andere voor de elevator functie.Verder zijn de buitenste 2 stangen voor de airleron functie en tevens voor de collective pitch.
Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitgelegd heb.
Hopelijk zijn er nog oudgedienden die bekend zijn met dit mechaniek.

Hieronder nog een plaatje voor de verduidelijking.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Eric,

volgens mij H3
Je heb 1elevator servo en 2 roll servo's
die werken met ccpm aansturing.

(•
H1: aansturing over een servo

H2: aansturing over twee servo’s

H3 140O: CCPM-aansturing over drie servo’s met verlenging

van Anlenkpunkte voor de twee Roll Servo
HR3 120O: aansturing over drie servo’s (een nik-, rolen

pitchservo die onder een hoek van 120°aangebracht zijn).
HE3 90O: aansturing over drie servo’s die onder een

hoek van 90° aangebracht zijn

HN3 120O: aansturing over drie servo’s( 2 x nik, 1 x rolservo)

die onder een hoek van 120° aangebracht zijn
H4: aansturing over twee nik- en twee rolservo’s

H4X: aansturing over twee nik- en twee rolservo’s

+ 45° virtuele draaiing)

Greetz
Jeroen

ps gewoon even wat testen met je zender

HE3 want de tuimelschijf is ingedeeld op 90 graden en geen 120 of 140 graden
twee rolservo`s en 1 nickservo.

mvg. Richard

Laatst bewerkt:
Bedankt.

Richard en Jeroen,

Bedankt. Zo kom ik er verder wel uit denk ik. Hebben jullie ook nog een idee welke servo's ik gebruik voor zo'n oud mechaniek. Kan ik toe met normale analoge servo's van zeg 5 kilo. Die heb ik namelijk nog liggen.

Eric Schumacher

Mooi ding, heb je meer foto's?

Ik heb mijn Star-Ranger heel lang gevlogen met de oude Robbe RS700 servo's en heb er onlangs Futaba S3152 ingezet.

servo's moet net gaan
je moet natuurlijk geen gekke dingen verwachten maar kan wel

staan trouwens hele goede S9206 3x als set te koop (jonkje)bij te koop gedeelte mss interesant?? <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Jeroen
en s6 met afstellen

Dat zijn 10 kg servo's. Misschien wat overkill. 9202 is ook een goede optie. Heb ik er nog 4 zgan van liggen uit een geannuleerd project :rolleyes:

Sorry heren,

Pitch wordt gestuurd over de roll servo's en niet over de nick servo dus het wordt tuimelschijfmixer H2.
In de tijd dat deze mechanieken gemeengoed waren gebruikte men meestal 5kg servo's. Maar de Graupner c4041 van 4 kg werd ook wel gebruikt.

Steven

Foto's

Mooi ding, heb je meer foto's?

Ik heb mijn Star-Ranger heel lang gevlogen met de oude Robbe RS700 servo's en heb er onlangs Futaba S3152 ingezet.

Ja, kijk maar eens.
full
full
full

Op deze motor zit inmiddels een OS 20M carburateur. Die is afkomstig van een OS 37. Nu zou je zeggen dat is bijna de helft van de cilinderinhoud, dus dat gaat niet werken. Echter hij past precies, en als je de doorsneden van de verschillende kanalen vergelijkt, is die 20M ook niet kleiner dan de oorspronkelijke Perry achtige carburateur. Ik heb het echter nog niet kunnen testen, dus wellicht kom ik van een koude kermis thuis. We zien wel, ik vind het leuk om zo'n oude dame zonder al te veel budget, zo oorspronkelijk mogelijk weer te laten vliegen.

Eric Schumacher

Ik zou alleen wel (zeker aan motorzijde) Rubber dempers monteren tussen het mechaniek en de bevestiging in de romo. Zorgt in ieder geval voor een hoop minder trillingen in de romp en minder lawaai.

Sorry heren,

Pitch wordt gestuurd over de roll servo's en niet over de nick servo dus het wordt tuimelschijfmixer H2.
In de tijd dat deze mechanieken gemeengoed waren gebruikte men meestal 5kg servo's. Maar de Graupner c4041 van 4 kg werd ook wel gebruikt.

Steven

dan zit er een mechanische mixer ergens onder de swashplate!
en in de gebruiksaanwijzing stond ook al achter H2 (heim)

Mvg. Richard

dan zit er een mechanische mixer ergens onder de swashplate!
en in de gebruiksaanwijzing stond ook al achter H2 (heim)

Mvg. Richard

Dat klopt, er zit een driehoekig ding tussen de frameplaten. Die kan kantelen voor de nick functie en die kan op en neer bewegen om met de pitch mee te lopen. Aan de tuimelschijf zitten dan ook vier stuurstangen.
Dat is de aloude originele Heim aansturing.

Steven

Bedankt.

Heren,

Bedankt voor de input. Ik heb H3, HE3 en H2 geprobeerd. Dat had ik natuurlijk altijd al kunnen doen. De best werkende blijkt H2 te zijn. Ik ben weer een stapje verder met het weer luchtwaardig maken van deze oude dame. Wel ben ik wat verbaasd over de aandrijving van de hekrotor. Dat gaat met een soort pianodraad van 2 mm. Kan ik dat zo laten? In principe hou ik haar zo origineel mogelijk, maar ik hou haar natuurlijk ook graag heel. Ook cheat ik een beetje. Ze zal voorzien worden van een GY401 gyro op de staart. Al dan niet in heading hold.

Eric Schumacher

Een schaalheli moet je niet in hh vliegen, is a niet schaal en b zo vraag je door de romp erg veel vermogen van je staartrotor en dat is zonde.

En daarbij krijg je door de torsie gevoeligheid van de 2 mm as nooit een strakke staart. Daar dus ook geen snelle staartservo achter zetten want dat heeft geen nut. Gewoon een 9202 ofzo. Ik vloog mijn 7,5 cc schluter Hughes 500 met een tolgyro en 3001 servo, geen hh en de staart was gewoon strak. Ook aangedreven door een 2mm as.

Voor het schaal effect wordt HH niet aanbevolen , maar je moet dat gewoon voor jezelf bepalen. HH geeft wel meer rust bij het hoveren. De staaldraad aandrijving is een prima aandrijving. Ik heb ze ook jaren op mijn Uni stars gehad . zelfs met HH gyro's, echter weer niet met snelle servo's maar met een eenvoudige S3001 met een arm van 18mm. HH is dan goed werkend in de hover, maar het systeem is niet zo snel dat je resonanties in de aandrijving krijgt door het opwinden van de staaldraad bij het snelle corrigeren van het HH systeem.

Steven.

Ik heb er een gy-401 in gewoon op hh. Wat ik wel gedaan heb is de delay op max gezet, op deze manier dempt hij de stuurimputs goed uit zodat dat "opwinden" van de 2mm draad veel minder is. En de gain staat niet erg hoog, het is ook geen 3D apparaat dus snaarstrak hoeft hij niet te zijn.

Groet, Marco.

Back