welke motor 4 kg zwever

hallo han
jij bent de eerste waarvan ik weet die ook met een solution xl vliegt
die gaatjes heb ik ook geboord dus dat moet helemaal goed komen
wat zijn verder jou uitslagen van je roeren
en waar heb je die 20 cellen geplaatst
zien dit 2x10 cellen in rij of een andere configuratie

ik weet het, veel vragen maar ik heb een paar jaar niet meer gevlogen en zodoende dat ik nu die solution xl vliegklaar aan het maken ben.

mijn vliegervaring is al weer redelijk op peil met paar andere zwevers

als je nog andere tips hebt: altijd welkom

motor

Zo effe wat gegevens verzamelt.
Zelf heb ik een 20 cellen pakket van 2 rijen van 10 cellen.
Verder heb ik de servo's voor hoogte en richting un het kielvlak gebouwd lekker korte aansturing en je kunt je cellen hierdoor iets meer naar vooren leggen, is erg prakties, bij het verwisselen van pakketten.
Voor de uitslagen heb ik de volgende gegevens gebruikt.

hoogteroer +/- 10mm
richtingsroer je 50mm
rolroeren +/- 18/9mm

Wolbklappen- stellungen
speed - 3mm
slow + 4mm

rolroeren-wolbklappen-uberlagerung
Wolbklappenweg +/- 0/10

Butterfly
rolroeren naar boven 25mm
wolbklappen naar onder maximale uitslag.
hoogte roer 2 mm down mixen.

bij de start wolbklappen + 3mm
rolroeren - 1,5mm
hoogfteroer 1mm down gemixt.

Ik hoop Roberco dat ik je hiermee van dienst ben.

Ps ik zal morgen nog even een foto plaatsen vcan de inbouw.
Kan even niet bij het model komen.
groeten Han.
afb5526.jpg

die servo voor het richtingsroer zit bij mij wel gewoon van voor
dit ga ik niet meer veranderen
ik zal de accus wel op een of andere manier erin krijgen

denk dat ik ook maar die ultra neem
moet ik alleen nog maar accus en motor kopen
word daarom toch nog een duur grapje maar ja je moet er iets voor over hebben

alvast heel veel bedankt iedereene
en han ik wacht jouw fototje ff af
altijd makkelijk om te spieken hoe iemand anders het gedaan heeft

groetjes
rob

die zitten op ongeveer 1/3vanaf de voorkant van de vleugel over bijna heel de lengte
de grap is nu dat er in de romp een soort luchtvanger zit die de opgevangen lucht(met een beetje druk van de vliegsnelheid)in een luchtkanaal in de vleugel perst.
in dit luchtkanaal zitten al deze gaatjes schuin naar achter geboord.
dit zou een positief effect moeten hebben op het vlieggedrag cq turbulentie

volgens mij laat de luchtstroom op 1/3 van de vleugel los en omdat je daar lucht bijstuurd ofzo verbeterd dat maar weet ik niet zeker

groeten rob

Je kan hiervoor ook een dun draadje op die plek over de vleugel hen spannen en vastlijmen of een randje van tape (wel extra weerstand). Sinds niet al te lange tijd wordt dit bij de grote luchtvaart gedaan met de gaatjes methode en dan schijnt de extra weerstand stukken minder te zijn.
Vanaf dat punt wordt de grenslaag turbulent en blijft zodoende het profiel beter volgen waardoor de prestaties aanzienlijk kunnen verbeteren.

Er zijn 2 verschillende methodes welke men toepast met die gaatjes.
Bij methode 1 zitten de gaatjes aan de onder en de bovenzijde van de vleugel. De gaatjes aan de onderzijde zitten iets voor de gaatjes die aan de bovenzijde zitten. De lucht wordt door de onderdruk aan de bovenzijde door de gaatjes naar boven gezogen.
Bij methode 2 zit er ergens in de romp een trechter waar de lucht door naar binnen kan om dan via een buizensysteem naar de vleugel geleid te worden waar ze weer door die gaatjes naar buiten geleid wordt.

Betekend dit dat het overgrote deel van lift van een vleugel gegenereerd wordt door de 3e wet van Newton, ie, actie is reaktie ? (ik was hiervan al overtuigd)

Afbuigen van de luchtstroom naar beneden veroozaakt een gelijke opwaartse kracht, naar boven? Van luchtdrukverschil is namelijk op bovenstaande beschreven toepassing weining sprake meer.

Bertus zei:
Ik heb het aan mijn broer gevraagd hij heeft een 3300-7

Compleet andere motor dan de eerder genoemde ultra 1300-7. Vorige bericht ge-edit.
Voortaan graag juiste informatie geven voor je een discussie aangaat.

mogelijkheid inbouw accu en motor

Zo nu even wat anders.
Het heeft even war langer geduurt maar hier zijn dan de foto's zoals belooft. Met natuurlijk de ultra 3300-7 met direct drive.
Ik denk dat de foto's weinig uitleg nodig hebben.
De ontvanger licht in het midden bij al die losse stekkers, deze licht onder het accu plankje. Deze zit onder een latje geklemt achter in de romp en voor in met een schroefje vastgeklemt. Verder let op de motor dump deze moet echt 7 graden zijn. Dat komt door de naar beneden lopende romp. Verder zit de ontvangeraccu onder de motor. Ook de luchtspleettjes voor de koeling is een tip.

Dit was het dan.
Ps die motor in de aanbieding is niet wat deze is verachterhaald.(eltra max 50)

afb5695.jpg

afb5696.jpg

afb5697.jpg

afb5698.jpg

afb5699.jpg

Groeten Han.

he han
dat ziet er mooi uit
met deze foto's kan ik zeker uit de voeten
altijd makkelijk om bij iemand anders af te kijken
die motor is inderdaad wat achterhaald dus ga maar investeren in een ultra 3300-7 en een aantal celletjes
trouwens ik dacht dat jij met 16 cellen vloog maar op de foto tel ik er 20
groeten rob

Back