Welke motor doe ik in de Antje?

• Topicstarter Topicstarter Henk Modderman
  • Startdatum Startdatum
H

Henk Modderman

Guest
Ik wil de Antje gaan bouwen van Robbe maar nu zit ik steeds tegen het volgende aan te hikken:

Welke motor kan ik daar het beste in zetten? Ik ben een leek op dit gebied en heb tot nu toe alleen maar ervaring met het bouwen van zeilboten.

Ik wil beslist geen raceboot maar ik wil er ook geen herrie uit horen komen, dus zo'n vertragingskastje ertussen zie ik niet zo zitten want die maken herrie is mij verteld. Soms hoor ik dat geluid ook wel eens uit een model komen en dat staat me dus echt tegen. Ik zou er graag mooi rustig mee willen varen.

Graag zou ik eens een voorbeeldje horen van een goede configuratie van de aandrijving voor de Antje!

Alvast bedankt voor het meedenken :lol:

even gezocht en dit zijn de specifecaties:

P1001_1-1110.jpg

Length: 640 mm
Width: 210 mm
Height: 550 mm
Scale: 1:20
Total displacement: 3000 g

ik heb een sleepboot met ongeveer de zelfde afmetingen met een speed 600 direct driven met een 35 mm 3 blad propellor en deze combi geeft zeker genoeg power.

groeten Gerjan

Ik denk dat een 600 in dit bootje zeker een beetje overdreven is.
Denk dat je er dan een speedboot van maakt.
Ik dank dat je met een Speed 400 of maximaal 500 al heel mooi kan varen en ze gebuiken minder stroom

Hier andere Roel:
Een 400 is denk ik ruim voldoende. Met een drieblads 30 of 35mm schroefje direct aangedreven geeft dit een mooi vaarbeeld en kost het weinig stroom. Ongeveer dezelfde configuratie als de Kormoran.

Een 400, 500 of 600 zijn dat types motoren, jullie hebben het echt tegen een leek op motorgebied :?:

dat zijn Speed 400,500,600 motoren, deze worden door Graupner op de markt gebracht!

Kijk maar eens op de site van de HMBC onder het kopje 'electromotoren' !!

Arnold

Ah Bombarst, daar heb ik wat aan, bedankt voor de tip! :lol:

Hoi !

Het probleem van de aandrijving herrie komt meestal door toepassing van een rammelende (kruis)koppeling..

Met een decaperm kom je er uit, een motor van een paar (euro) tientjes
Voor zo'n bootje een prima motor...en heel energiezuinig !

Nog een oplossing : Met wat denkwerk kan je door een parralel as , (dus langs de schroefas, ) een mooie aandrijvingsverhouding kiezen door er tandriempoelies te gebruiken,,,deze zijn geruislozer dan tandwielen..

TIP : Sloop een kopieermachine...het barst van de asjes en poelies, tandriemen e.d.

wat de anderen al zeggen denk nu ik ook dat een speed 400 beter is
@wicky als je kruiskopeling ramelt moet je een nieuwe kopen want dan zit er te veel speling op

Groeten Gerjan

wicky zei:
*knip*

Nog een oplossing : Met wat denkwerk kan je door een parralel as , (dus langs de schroefas, ) een mooie aandrijvingsverhouding kiezen door er tandriempoelies te gebruiken,,,deze zijn geruislozer dan tandwielen..

TIP : Sloop een kopieermachine...het barst van de asjes en poelies, tandriemen e.d.

...! 8O dat ik daar nooit aan gedacht had toen ik problemen had met de aandrijfing van een opgevoerd nikko bootje! ik ga zaterdag toch bij de hifi en pc stand van scouting staan dus kan ik meteen wel even een ouwe kopieermachine slopen :):):)

Ik zal eens achter zo'n speed 400 aan gaan, dat lijkt me wel wat :!:

ik sta (vanuit mijn vliegtuig achtergrond) nog steeds te kijken van hoe verscheiden de antwoorden op vragen rond motorisatie in boten zijn.

Ik waardeer ten zeerste de antwoorden van mensen zoals Roel etc... die meer kennis in hun kleine teen hebben van boten dan ik in mijn hoofd....

toch...

in deze hele discusie over speed400 ed zit er nog een grote assumptie. namelijk de batterijspanning en motor spec.

Ik merk dat 'bootmensen' denken in termen van 6v or 12V. Terwijl je een speed 400 in 6v -7.2v-... kan hebben. Speed 600 wil ook echt niets zeggen want daar heb je verschillende voltages ook.

ik heb speed400's 6V aan 8.4 en meer gehangen in een vliegtuig. da's heel anders dan een speed400 op een loodbatterij van 6V.

8.4v op een 6v motor geeft runtijden in een vliegtuig van 4-5 minutes en hete motoren (die ook redelijk snel op pensioen gaan) maar wel performantie.... in vliegtuigen is het normaal de motor te 'misbruiken'. Koeling is meestal ook niet zo'n probleem.

In een boot zoals de jouwe wil je echter niet elke 5 minuten je batterijen laden.

Ik zit zelf namelijk zelf ook nog te zoeken naar antwoorden hierop. De puzzle van motor-batterij-schroef-regelaar-rompvorm-uitlijning-overbrenging is mogelijk nog complexer dan bij vliegtuigen. (en daar heeft men al speciale SW voor)

een speed400 direct aangedreven (gisteren getest) met 8.4V op een 7.2V motor.

http://www.verretdeprest.be/FILM/dolly.AVI

dus... als je gaat zoeken naar een speed400 LET OP HET VOLTAGE en kies de juiste in verhouding tot je batterij.

Patrick

Back