Welke motor en prop?

• Topicstarter Topicstarter Mrfunny
  • Startdatum Startdatum
M

Mrfunny

Guest
Ik heb net een Robbe Pogo gekocht, maar ik weet niet welke motor en prop ik erop moet zetten.
De Pogo is een 70cm span EPP pylon racertje die vliegklaar ongeveer 280 gram weegt. Ik heb een 3S 1000 Mah lipo en een 25A regelaar.

RCtechnics Internet Store

Daar staan 8 motortjes van 14.50 en 17.50 (2208 en 2212 motortjes)
Die hebben allemaal een verschillend KV en heb geen idee welke nu goed zou zijn voor mijn vliegtuig. Ik denk: 'meer KV is meer toeren dus loopt hij sneller' of is dat niet zo? Want ze zijn allemaal even duur.

Dan over de prop. Het vliegtuigje hoeft van mij niet heel hard te gaan, zolang hij maar verticaal gaat :). Ik heb dit draadje al doorgelezen maar ik snap er eigenlijk niets van :( [21998] welke-spoed-moet-mijn-prop-hebben

Laatst bewerkt door een moderator:
meer toeren + kleinere prop = hogere topsnelheid en minder trekkracht
minder toeren + grotere prop + lagere topsnelheid en meer trekkracht

Vergelijk het maar met een vrachtwagen die een berg op moet en een dragracer.

De motor van de vrachtauto moet genoeg kracht kunnen leveren om de vrachtwagen en de lading de berg op te krijgen dus zet de chauffeur hem in een lage versnelling (= lage toeren) en zo trekt de vrachtwagen makkelijk de berg op.
De dragracer moet een zo hoog mogelijke topsnelheid halen om als 1e over de finish te komen, die motoren lopen op een zeer explosief brandstof mengsel en de motoren maken ontzettend veel toeren waardoor de auto een hoge topsnelheid heeft.

Groetjes, jesse.

Oke, dat is alvast crystal clear. Dan ga ik voor deze:RCtechnics Internet Store

Dan nog over de prop. Er staat altijd bijv. 8x4 of 5x5 op een prop. Dat is toch de lengte (in inch?) en de spoed? Wat zou nu een geschikte prop zijn? Ik zou graag een goed balans willen hebben tussen snelheid en trekkracht.

Ik had er een grote prop op (9x4.7).

Die regelaar kan je zeker gebruiken (ruim voldoende) en als motor zou ik rond de 30 gram gaan zitten, die van mij woog 45 gram ofzo, en als je hem te zwaar maakt valt hij redelijk snel weg over de vleugel als je langzaam vliegt.

Iemand anders die ik ken had hem erg licht gebouwd en die scheen heel leuk te vliegen, alleen te kleine roeren voor 3D.

In ieder geval veel plezier!

Jij gebruikte die prop waarschijnlijk omdat die aanbevolen stond bij jouw motor. Vind ik een beetje raar, omdat je de prop eigenlijk moet uitkiezen op hoe je met je vluigtuig wil gaan vliegen.

Ik had deze in gedachte (50grams):

Maar deze zal voldoet dus ook wel (36grams) :

En ik heb hier een 8x4 prop liggen, kan ik die gebruiken?

Maar Mrfunny bouwt de pogo waarschijnlijk een stuk lichter.
Ik zou niet voor die 50 gram's motor gaan, dat word te zwaar.

Ik had die grote prop niet alleen omdat die voor die motor stond, ook omdat ie daardoor langzamer vloog (en dat ging al redelijk snel).

Ik zou eerder voor die 36 grams motor gaan, alleen al om het gewicht.

Igor

Hmm, wacht even.
Igor, had jij hem vliegklaar op 350Gram?
Want op de site staat dat het vliegtuig 280Gram is.
Mijn setup:
+ ESC 21Gram
+ Motor 36Gram
+ Ontvanger 9Gram
+ Servo's ongeveer 30Gram?
+ Lipo 78G
Totaal: 454Gram

Of bedoelen ze dat het vliegtuig met 280Gram vliegklaar is?
Wat doe ik verkeerd :S?

Hmm, wacht even.
Igor, had jij hem vliegklaar op 350Gram?
Want op de site staat dat het vliegtuig 280Gram is.
Mijn setup:
+ ESC 21Gram
+ Motor 36Gram
+ Ontvanger 9Gram
+ Servo's ongeveer 30Gram?
+ Lipo 78G
Totaal: 454Gram

Of bedoelen ze dat het vliegtuig met 280Gram vliegklaar is?
Wat doe ik verkeerd :S?

Die 280 bedoelen ze vliegklaar.
ik zat volgens mij rond de 360 gram ja. Of dat was zonder lipo :rolleyes:
454 lijkt me echt te zwaar.

Oow, ik dacht dat het vliegtuig leeg 280G woog. Met die 454G heb ik 280G + de elektronica gerekend. (leek me wel erg veel, bijna een halve kilo).

Mijn setup weegt bij elkaar 180 gram. Dat gaat wel lukken denk ik :)

Nee nog niet binnen. Hij zal vanmiddag nog wel komen en anders morgen.

denk het wel hoor, maar gewoon eerst even proberen.
Even op de grond, toestel in de hand houden en gas geven, als je motor,accu en regelaar niet te warm worden is het goed.

Groetjes, Jesse.

Back