welke motor en propeller Trainer 1620mm

Discussie in 'Beginners' gestart door Christophe P, 28 okt 2015.

  1. Christophe P

    Christophe P

    Lid geworden:
    16 jun 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Geraardsbergen (België)
    Hallo allen,
    ik ben nieuw in het vlieggebeuren. Ik heb me zonet een kist aangeschaft een balsa trainer Discovery met vleugel 1620mm. Je kan deze terugvinden of hobbyking http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=70352&aff=965875
    alsook een gelijkaardig model namelijk de Hornet Hi-Wing Trainer Balsa Glow/EP 1580mm
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...i_Wing_Trainer_Balsa_Glow_EP_1580mm_ARF_.html
    Nu zie ik wat ik allemaal nodig heb op deze site maar kloppen deze gegevens om deze goed te doen vliegen en welke motor moet ik nu juist kiezen en propeller ? ik zie het bos niet door de bomen
    ik zou deze graag op electro laten vliegen
    Specs:
    Wingspan: 1620mm
    Length: 1250mm
    Wing Area: 45dm2
    Weight: 2200g ~ 2500G

    Requires:
    4~6 Channel Transmitter and Receiver
    5 x Std Servo (4 x for EP version)
    0.46 ~ 0.52 Two Stroke Glow Engine
    42mm Motor 650kv (EP Version)
    3300mAh ~ 4000mAh 4s Lipo Battery (EP Version)
    60A~70A OPTO ESC (EP Version)


    55143.jpg
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Er wordt aangegeven dat je een motor van 42mm en waarvan de kv ongeveer 650 is nodig hebt. Dan kom je bijvoorbeeld op DEZE motor. Een goede regelaar voor dit model en deze motor zal DEZE regelaar kunnen zijn.
    Als je de gegevens van het model, de motor de regelaar en "een" prop op DEZE website invult krijg je de volgende gegevens:
    Na enkele props geprobeerd te hebben blijkt een 12x6 APC E prop een geschikte prop voor deze combinatie. Dan kan je zo'n 10 minuten vliegen. De motor en de accu worden niet overdreven zwaar belast, je hebt een redelijke stuwkracht en de haalbare snelheid is met ongeveer 70km/uur ook netjes.
    Voor deze trainer een prima combinatie.
     
  3. Christophe P

    Christophe P

    Lid geworden:
    16 jun 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Geraardsbergen (België)
    Kijk dat bedoel ik nu Ernst, prachtig van je mooie uitleg en perfecte hulp. Ik vind het zo mooi aan deze hobby dat we elkaar helpen en veel kunnen leren. Ik zal dit topic zeker verder aanvullen met bouwbeschrijving en vlieggebeuren
    bedankt voor de leerzame hulp
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Stel, je staat open voor face to face contact, als je in je profiel je woonplaats (of omgeving) plaatst kunnen mensen in je omgeving je benaderen.
    vaak is een kwartier praten en kijken veel leerzamer dan uren typen.
    al heeft het forum zeker zijn voordelen, en veel kennis aan boord ;-)
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je begint er zelf over...
    Al eens met een modelvliegtuig gevlogen? Zo nee, probeer het niet zelf. Na de eerste poging past alles gegarandeerd weer in de verpakking waarin je het hebt ontvangen. Wordt lid van een modelvliegvereniging of zoek hulp bij een ervaren modelvlieger.
     
  6. Christophe P

    Christophe P

    Lid geworden:
    16 jun 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Geraardsbergen (België)
    Ja heb nog maar enkele keren gevlogen met een ervaren rot bij me. Maar natuurlijk zoek ik zelf veel op en probeer ik zoveel mogelijk kennis en info te verzamelen.
    Een modelvliegvereniging is zeker een optie maar door mijn werk helaas onmogelijk, ik weet dat je dan bepaalde verplichtingen ook moet nakomen die bij me niet zullen lukken (vb: etingen, vergaderingen, ...)
     
  7. Christophe P

    Christophe P

    Lid geworden:
    16 jun 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Geraardsbergen (België)
    Volledig mee akkoord, reeds aangepast
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dag Christophe,
    het is een kopie van een Calmato.
    Ik gebruikte de motor die Ernst beschreef op m'n eerste calmato maar vloog hem wel op 5 cellen (5S 4200 mAh) met een 11x7 prop. Daarmee had hij al behoorlijk wat maar kon ik vooral LANG vliegen. Uit een lipo perste ik twee vluchtjes van elk ongeveer 6 minuten en had ik nog 20% over in m'n lipo. En daar draait het als beginner om : veel vluchtjes maken.
    Met drie lipo's kon ik dus 6 vluchtjes doen.
    Later heb ik er een 12x8 prop op gelegd voor meer vermogen en gebruik die nu om snoepdroppingen mee uit te voeren.
    Stel je dus een Calmato voor met eronder een luchtweerstand opwekkend bakje van in totaal een halve kilo.
    Die combinatie sleurt die zwaar overladen Calmato moeiteloos omhoog.

    De combinatie die Ernst voorschrijft (dezelfde motor maar op 4S met een 12x6 prop) gaat ook werken. Maar eigenlijk vind ik dat die motor dan niet tot z'n recht komt, het is al een behoorlijk zware motor waar je redelijk wat vermogen kan uithalen. Ernst gaat door die setup hem redelijk getemd houden maar eigenlijk heb je dan een te zware motor (lees gewicht) aan boord voor wat je er maar uit haalt. Je kan dus beter met een lichtere motor werken die hetzelfde vermogen kan leveren. Maar je totale setup zal wel lichter zijn.

    Een sk3 3542-800 kV met een 11x5.5 of 11x7 prop erop op 4S werkt ook prima. Rond de 30A, dus een 40A regelaar (je neemt de regelaar altijd met reserve) werkt ook goed. Bvb een http://www.hobbyking.com/hobbyking/...RUST_45A_SBEC_Brushless_Speed_Controller.html.
    Een 3548-840 kV kan ook, is wel al iets zwaarder.
    Een 12 prop is het maximum dat erop kan met de standaard wielen want hij gaat al serieus gras happen. Een 11x7 of 11x5.5 prop heeft minder last van het gras.



    [​IMG]
     
  9. Christophe P

    Christophe P

    Lid geworden:
    16 jun 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Geraardsbergen (België)
    Inmiddels toch maar besloten om deze te verkopen en is reeds verkocht, is las uit reviews dat VMAR toch niet zo'n uitstekende kwaliteit is.
    Toch bedankt voor alle info!
    Ik zet de zoektocht verder naar een Calmato-toestel (nieuw of een goed tweedehands)
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een lege calmato kost ongeveer 140 euro of zoiets.En is het dat ook waard
    Met m'n aangeduide HK setup kom je ongeveer uit op 250 euro. Servo's zijn gewone analoge 3 kg servo's. Ruim genoeg. Een klassieke S3001 van futaba is daar een perfect voorbeeld van.

    De huidige calmato generatie is perfect voor elektrische power want het batterijruim is voldoende groot. De vorige calmato's kunnen ook omgebouwd worden maar vragen iets meer werk.
     
  11. Christophe P

    Christophe P

    Lid geworden:
    16 jun 2015
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Geraardsbergen (België)
    Dank u voor de info Dries
     
  12. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Hallo Mensen,

    Ik haak even aan bij dit draadje. Ik zit nl. ook te denken om de overstap naar een Calmato te maken.
    Ik vlieg al enkele jaren met een Funcub, een Cularis en sinds vorig jaar een Contra 3, dat is een wat grotere e-zwever van 3,62 m. met een gfk romp en Abachi vleugels. Mooi ding dat ik vanaf een karretje kan starten. Ik durf hem niet te gooien, bijna 5 kg.

    Recentelijk heb ik de P51 van FMS uit de 1700 serie gekocht, maar die geeft nog wel wat stress met vliegen. Heeft al één duik in de mais gemaakt, maar vliegt alweer. Ik heb dus al wel wat vliegervaring, maar durf mijzelf nog geen ervaren vlieger te noemen hoor. Het beginnersstadium ben ik echter al wel voorbij denk ik. ;-)

    Ik zit nu te denken om mijn Funcub te verkopen en over te stappen naar m'n eerste houtbouwtoestel en dan gaan mijn ogen uit naar een Clamato Alpha 40 en dan de laagdekker. Er moet natuurlijk wel een stapje omhoog gedaan worden van die Funcub uit gezien.

    Mijn vragen waren dus inderdaad ook welke motor, welke prop, welke ESC, welke servo's, een ESC met ingebouwde BEC of een losse BEC? En is een merk set-up met b.v. Robbe motor, Hitec servo's niet beduidend beter dan het HK-spul?

    Ik wil wel een setup nemen die de Calmato goed vooruit kan trekken. b.v al lekker vliegen met halfgas zodat ik na wat ervaring opgedaan te hebben meer gas kan geven voor wat sneller / sportiever vliegen.
    Is er b.v. een richtwaarde in Watt's per gewicht van het voort te trekken toestel?
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dan heb je idd al redelijk wat vliegervaring en gaat de overgang naar die Calmato geen probleem vormen.

    Zie mijn antwoorden hierboven.
    Het hangt er een beetje vanaf op je op 4 cellen of op 5 cellen wil vliegen (misschien heb je al lipo's die geschikt zijn)?

    Om een beetje sportief rond te vliegen ga je rond de 220-250 W/kg nodig hebben

    Dus de motor moet toch wel een 550W, 600W kunnen leveren.
    Met een 60A ESC zit je ruimschoots veilig.

    richtlijnen

    4S
    kv waarde rond de 800-840, gewicht van de motor ongeveer 200 gram

    5S
    kv waarde rond de 600-620, gewicht van de motor ongeveer 200 gram

    daar een 11x7 tot 12x8 prop erop.
     
  14. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    OK, bedankt.

    Ik ga het handigst op 4S vliegen, daar heb ik er al twee van voor mijn grote zwever, 4S 4000 mAh en 25-50 discharge.
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Op 4S met 12X8 prop 14.8V
    9472 rpm
    47A
    Supplied power 696W
    Rendement 86.3 %
    2937 gram Static thrust.
    Level Flight speed.
    Power zat dus met deze setup.
    Berekend met deze calculator.;)

    http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm

    Met 11X7 prop dezelfde lipos kom je op 2097 gram thrust 30A en 381 W dus ook nog voldoende als trainer.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2016
  16. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Bedankt. voor deze uitleg en mooie link.
    Het is voor mij niet echt meer een trainer in de zin van trainen als beginner. Ik heb mijn brevet op de club al en wil dus een stapje hoger. dus die eerste setup lukt mij wel wat. ;-)


    edit. Ik heb inmiddels die rekenhulp van die link eens bekeken, maar dat is nog abracadabra voor mij hoor. Ik ga maar af de adviezen die ik krijg ;-)

    ps. wat is static thrust?
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2016
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Statische trekkracht: trekkracht bij (vlieg)snelheid nul. Naarmate de vliegsnelheid toeneemt, zal de trekkracht van de prop afnemen, doordat de invalshoek van de lucht t.o.v. propbladprofiel afneemt. Wanneer trekkracht en luchtweerstand die toestel ondervindt gelijk zijn, zal de snelheid van het toestel niet verder toenemen.
    Het is een getal waar mensen zich nogal eens op willen verkijken. Grote statische trekkracht betekent niet persé dat het toestel snel zal vliegen, denk daarbij bijvoorbeeld aan grote prop met kleine spoed.

    Bij statische trekkracht is er 100% slip op propellor.
    Slip: afstand die prop in vast medium af zou leggen minus de werkelijk afgelegde afstand.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2016
    OpaDick vindt dit leuk.
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Anders maar nog simpeler gezegd de kracht waar mee je vliegtuig vooruit wil als je hem stil in je hand houdt en vol gas geeft.
    Als dat meer is als het vliegklare gewicht van jouw vliegtuig dan heb je al een vliegtuig met goede prestaties maar voor echt stunten moet het al ongeveer 2X het vliegklare gewicht zijn.
    De verhouding static thrust/vliegklaar gewicht geeft dus een indicatie van het prestatie niveau van het vliegtuig.
    Bij de rekenvoorbeelden die ik gaf bij twee verschillende props zie je dan ook dat bij hetzelfde toerental de grootste aanmerkelijk meer trekkracht levert maar dat gaat gepaard met een aanzienlijk hoger stroomverbruik.
    Belangrijk om te weten is dat je met een nog grotere prop of hogere motor kv je problemen gaat krijgen zo als overbelasting van motor ESC en/of lipos.
    Een calculator verteld je of je nog safe zit voor je gaat proef draaien of spullen bestellen.;)
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2016
    OpaDick vindt dit leuk.
  19. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    OK, dus simplistisch voorgesteld is: Statische Trust = gewicht toestel = net voldoende om te prophangen ;-)
     
  20. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    In theorie wel in de de praktijk moet extra kracht hebben om de controle te houden en hem er uit te trekken om verder te vliegen.;)
     
    OpaDick vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina