Welke motor in groot schip?

Medebouwers,

de vraag gaat over de voortstuwing van een 1:20 schaalmodel van een nieuwbouw kruiplijn coaster.
Te beginnen met een plaatje van het grote voorbeeld.
1.jpg

Het grote voorbeeld

Afmeting van model

Het model wordt iets over de vier meter lang en om en nabij de 60 cm breed.
De holte zal tussen de 17 en 22 cm uitkomen.
Ik ga uit van een blokcoefficiënt van 0.80 wat het geladen gewicht op zo'n 325 kilo doet uitkomen.
Het ruim zal 210 cm lang en 52 cm breed worden en de afstand van tanktop tot onderkant luik wordt 29 cm.
Deze maten zijn minimalen omdat mijn spits er in moet passen.
(de tweede kan er in de toekomst ook nog eens naast staan: één spits is 25,5 cm breed.)

Voortstuwing
Ik wil het schip gaan voortstuwen met een enkele schroef
Raboesch 149-19: ø100 mm, spoed 102,5 mm rechts draaiend op een as met M5 draad.
Deze is afgetopt, dat zegt dus dat ik een straalbuis ga zetten.

Besturing
Ik kies voor één roer, dit is in de zee- en kustvaart vrij gebruikelijk.
Misschien dat een becker roer wenselijk is in verband met de manouvreerbaarheid van het schip.
Er komt ook wel een kopschroef in, maar toch...

Deelbaar
Ik wil het schip deelbaar maken in drie secties om twee redenen:
1. Het transport, twee meter krijg je wel in een beetje bus, vier niet.
2. Sectiebouw omdat het project omvangrijk is en ik het te behappen wil houden voor mezelf.

Het eerst bouw ik het middenschip: Dit is tevens de opslag en transport "kist" voor de spits
Als ik de tekeningen helemaal klaar heb, komt het voorschip en als laatst zal het achterschip van stapel lopen.

Werkstroom
Ik werk het liefst met 12 volt, dat wil ik graag voor alle schepen hetzelfde houden, zo kan ik accu's uitwisselbaar houden tussen de schepen.

De eigenlijke vraag
Een 10 cm grote schroef in straalbuis, één roer, onder een schip van 4 meter en 325 kilo geladen totaal gewicht.

Wat voor motor kan ik het best in plaatsen?

(ik stuw mijn spits voort met een 720 BB Torque, die heeft erg weinig moeite met de 4 blads 45 mm schroef,
maar ik vrees dat een 100 mm schroef te veel voor deze motor zal worden)

Laatst bewerkt:
Hallo Klaas,

Afhankelijk van het gewenste toerental heb je een aantal opties:

1) een Speed 800 of 900 aan een reductie, zodat de motor mooi in z'n gunstige werkbereik blijft.
Eventueel twee of drie identieke motoren met getande riemen op één as om het koppel te vergroten.

2) naar de sloop om een aandrijfmotor uit een auto, die de fan voor de radiateur aandrijft, zo'n motor heeft een enorm koppel en een 10 cm motor op 12V zou geen probleem moeten zijn.
Daarnaast zijn zulke motoren veel robuuster gebouwd dan een Speed 800 of 900.
Ook hier eventueel twee motoren op één as.

3) een startmotor uit een auto; veel méér koppel zul je waarschijnlijk niet vinden, een hoger stroomverbruik helaas óók niet, echter, de motor hoeft geen brandstofmotor door de compressie te trekken, maar slechts een 10 cm propje, dus het stroomverbruik zal alleszins meevallen.

4) één of meer van deze motoren van Hobbyplaza: hobbieplaza.nl Gelijkstroommotoren Wisselstroommotoren Electro artikelen Kogellagers Diverse artikelen Trafo's en voedingen Miniatuurmotoren Kunst producten Stappenmotoren hobbieplaza
ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor
€12,50

5) een borstelloze aandrijving, hierbij is de sky de limit wat vermogen aangaat, van 1300W:
HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive Series 42-58 500kv / 1300w
tot 2000W en meer:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy G160 Brushless Outrunner 245kv (160 Glow)

Zowel bij de borstel- als bij de borstelloze motoren heb je een forse regelaar nodig, omdat de (piek)stromen om zo'n gewicht op gang te krijgen (en af te remmen) langdurig zullen zijn.

Groeten, Jan.

Het toerental zal vrij laag zijn, ik vaar nu met een twee meter lange spits, die weegt geladen tegen de 70 kilo
Daar zit een 45 mm vierblads schroef onder en die draait op een 720 BB Torque van Graupner.
Een hele fijne motor, die draait maximaal onbelast 4100 toeren. Ik gebruik alleen de eerste paar toeren, dat werkt formidabel. Volaan gaat het veel te hard met die setting.
Ik heb de 720 BB Torque ook als mogelijke optie door de goede ervaring die ik met deze motor heb, een de vraag is of dit ook genoeg is voor zo'n grote schroef met 330 kilo schip ervoor...
De schroef is een keer zo groot en het nieuw te bouwen schip bijna vier keer zwaarder, dat is het overdenken waard.

Stel dat ik de koelfan motor kies, moet ik ergens specifiek op letten bij die dingen of maakt het merk nog iets uit?

Wat voor regelaar zou je me aanraden bij zo'n soortige motor?

Het mooie van dit is: Ik heb nog niets... Alles kan dus nog.
Ik laat me kalmpjes aan adviseren door de mensen hier.
Ik wil denk ik een auto accu gaan gebruiken voor de voeding.
Iets als deze, bijvoorbeeld
Misschien dat er lichtere accus zijn die dezelfde prestaties kunnen leveren.

Als er beter opties zijn hoor ik dit graag.
Ik heb een bepaalde visie op de zaak, maar er zijn meer dingen die ik niet weet dan dingen die ik wel weet, natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Het toerental zal vrij laag zijn, ik vaar nu met een twee meter lange spits, die weegt geladen tegen de 70 kilo
Daar zit een 45 mm vierblads schroef onder en die draait op een 720 BB Torque van Graupner.
Een hele fijne motor, die draait maximaal onbelast 4100 toeren. Ik gebruik alleen de eerste paar toeren, dat werkt formidabel. Volaan gaat het veel te hard met die setting.

Stel dat ik de koelfan motor kies, moet ik ergens specifiek op letten bij die dingen of maakt het merk nog iets uit?
Wat voor regelaar zou je me aanraden bij zo'n soortige motor?
Hallo Klaas,

Ik neem aan dat in je spits de 720BB rechtstreeks werkt?

Als je maar zo weinig toeren nodig hebt, zou je dezelfde motor aan een reductie met een getande riem kunnen laten werken op je 10 cm prop.
1:3 zit je dan op 1300 toeren en drie keer zoveel koppel.

Bij een fan motor neem je bij voorkeur de grootste die je kunt vinden (vrachtauto?), de langste bouwvorm heeft het grootste koppel.

Als regelaar moet je aan zoiets denken:
AS26/60RW Opto - Modellbau-Regler.de Shop

Als er langdurige hoge belastingen te verwachten zijn, dan eventueel een pompje voor de waterkoeling op de regelaar én de koolborstels van de motor, dan blijft daar ook alles koel.

Autoaccu's met vloeibaar zuur vind ik altijd wat link in een groot model, niet dat het niet kan, maar gel accu's (tractieaccu's) zijn gemakkelijker in de omgang.

Groeten, Jan.

@Pompebled: Jan, je reactie zette me aan het denken, die elektrische buitenboordmotoren heb ik eens naar gekeken en een dealer van die dingen hier in de buurt benaderd met wat vragen erover...
Even afwachten wat ze terug mailen, maar die motoren zijn bedoeld voor dit werk, een roeibootje weegt ook zo 300 kilo...

Waarom zou je op gewicht besparen ?? Eerst een hele lichte accu erin zetten, en dan balast toevoegen om de waterlijn goed te krijgen.....

Gewoon een lekkere auto accu erin .... balast en energie tegelijk.

En zo'n motor uit een fluisterbootje (Giethoorn) is natuurlijk perfect. Maar die zijn volgens mij 24 V .... 2 auto accu's....

@Volhout: Het moest eigenlijk gewoon 12 volt wezen... Daar werk ik altijd mee, dat wil ik maar gewoon zo houden...
Ik zou niet zo snel voor dode ballast kiezen als het niet noodzakelijk is.
Bij mijn slepertje MOET het in de kont, dus daar had ik geen keuze anders dan wat lood. Maar in zo'n schip zet ik er, net als je zelf al zegt, gewoon een tweede (derde, vierde....:rolleyes:) accu bij.

Ik ben op elektronica gebied echt een boer, ik weet dat maar heel weinig van.
Wat zegt het mij als op een regelaar staat: 60A, Vor/Rück? Dat laatste kwam ik wel uit, dat gaat om het feit dat 'm voor en achteruit kan regelen.
Maar wat zegt me die 60A? Wat kan ik er aan beide kanten aan hangen?

Wat zegt het mij als op een regelaar staat: 60A, Vor/Rück? Dat laatste kwam ik wel uit, dat gaat om het feit dat 'm voor en achteruit kan regelen.
Maar wat zegt me die 60A? Wat kan ik er aan beide kanten aan hangen?
Hallo 'boer' Klaas,

Die 60A is de stroom, die de regelaar continue (met waterkoeling) kan leveren, zonder dat er iets stuk gaat.
Dat is dus ruim 700Watt.

De site waar de link naar is, heeft ook nog een zwaarder versie, daarmee kun je tot 100A continue regelen (1200Watt).
AS20/100RW WK - Modellbau-Regler.de Shop

Groeten, Jan.

Het woord 'autoaccu' is een paar maal gevallen.
Dat is geen goed idee, want auto accu's zijn start accu's, die korte tijd enorme stroom kunnen leveren, maar er helemaal niet van houden om ver ontladen te wordenbij voorkeur niet meer dan 20-30% !
En dat wil je niet in een boot; dus daarvoor moet je echt een [semi]tractie accu gaan gebruiken.
Die zijn wel duurder, maar voor dit doel geschikt.
Die tractie accu's zijn er namelijk op gebouwd om veel dieper ontladen te worden.
Ook zijn die verkrijgbaar in de gel uitvoering, wat hierboven al genoemd is, als een goed alternatief voor een zuur accu, maar wel wéér duurder.
Tractie accu';s worden ook wel recreatie accu's genoemd,en zijn dus bedoeld voor huis accu in een caravan of camper. Dat zijn in feite dezelfde accu's als de eerder genoemde tractie accu's
Wat betreft de auto-fan motor: de motor met de grootste fan eraan , en de meeste bladen is ook wel degene met het hoogste koppel :cool:
Succes.
Cor

Back