Medebouwers,
de vraag gaat over de voortstuwing van een 1:20 schaalmodel van een nieuwbouw kruiplijn coaster.
Te beginnen met een plaatje van het grote voorbeeld.
Het grote voorbeeld
Afmeting van model
Het model wordt iets over de vier meter lang en om en nabij de 60 cm breed.
De holte zal tussen de 17 en 22 cm uitkomen.
Ik ga uit van een blokcoefficiënt van 0.80 wat het geladen gewicht op zo'n 325 kilo doet uitkomen.
Het ruim zal 210 cm lang en 52 cm breed worden en de afstand van tanktop tot onderkant luik wordt 29 cm.
Deze maten zijn minimalen omdat mijn spits er in moet passen.
(de tweede kan er in de toekomst ook nog eens naast staan: één spits is 25,5 cm breed.)
Voortstuwing
Ik wil het schip gaan voortstuwen met een enkele schroef
Raboesch 149-19: ø100 mm, spoed 102,5 mm rechts draaiend op een as met M5 draad.
Deze is afgetopt, dat zegt dus dat ik een straalbuis ga zetten.
Besturing
Ik kies voor één roer, dit is in de zee- en kustvaart vrij gebruikelijk.
Misschien dat een becker roer wenselijk is in verband met de manouvreerbaarheid van het schip.
Er komt ook wel een kopschroef in, maar toch...
Deelbaar
Ik wil het schip deelbaar maken in drie secties om twee redenen:
1. Het transport, twee meter krijg je wel in een beetje bus, vier niet.
2. Sectiebouw omdat het project omvangrijk is en ik het te behappen wil houden voor mezelf.
Het eerst bouw ik het middenschip: Dit is tevens de opslag en transport "kist" voor de spits
Als ik de tekeningen helemaal klaar heb, komt het voorschip en als laatst zal het achterschip van stapel lopen.
Werkstroom
Ik werk het liefst met 12 volt, dat wil ik graag voor alle schepen hetzelfde houden, zo kan ik accu's uitwisselbaar houden tussen de schepen.
De eigenlijke vraag
Een 10 cm grote schroef in straalbuis, één roer, onder een schip van 4 meter en 325 kilo geladen totaal gewicht.
Wat voor motor kan ik het best in plaatsen?
(ik stuw mijn spits voort met een 720 BB Torque, die heeft erg weinig moeite met de 4 blads 45 mm schroef,
maar ik vrees dat een 100 mm schroef te veel voor deze motor zal worden)
de vraag gaat over de voortstuwing van een 1:20 schaalmodel van een nieuwbouw kruiplijn coaster.
Te beginnen met een plaatje van het grote voorbeeld.

Het grote voorbeeld
Afmeting van model
Het model wordt iets over de vier meter lang en om en nabij de 60 cm breed.
De holte zal tussen de 17 en 22 cm uitkomen.
Ik ga uit van een blokcoefficiënt van 0.80 wat het geladen gewicht op zo'n 325 kilo doet uitkomen.
Het ruim zal 210 cm lang en 52 cm breed worden en de afstand van tanktop tot onderkant luik wordt 29 cm.
Deze maten zijn minimalen omdat mijn spits er in moet passen.
(de tweede kan er in de toekomst ook nog eens naast staan: één spits is 25,5 cm breed.)
Voortstuwing
Ik wil het schip gaan voortstuwen met een enkele schroef
Raboesch 149-19: ø100 mm, spoed 102,5 mm rechts draaiend op een as met M5 draad.
Deze is afgetopt, dat zegt dus dat ik een straalbuis ga zetten.
Besturing
Ik kies voor één roer, dit is in de zee- en kustvaart vrij gebruikelijk.
Misschien dat een becker roer wenselijk is in verband met de manouvreerbaarheid van het schip.
Er komt ook wel een kopschroef in, maar toch...
Deelbaar
Ik wil het schip deelbaar maken in drie secties om twee redenen:
1. Het transport, twee meter krijg je wel in een beetje bus, vier niet.
2. Sectiebouw omdat het project omvangrijk is en ik het te behappen wil houden voor mezelf.
Het eerst bouw ik het middenschip: Dit is tevens de opslag en transport "kist" voor de spits
Als ik de tekeningen helemaal klaar heb, komt het voorschip en als laatst zal het achterschip van stapel lopen.
Werkstroom
Ik werk het liefst met 12 volt, dat wil ik graag voor alle schepen hetzelfde houden, zo kan ik accu's uitwisselbaar houden tussen de schepen.
De eigenlijke vraag
Een 10 cm grote schroef in straalbuis, één roer, onder een schip van 4 meter en 325 kilo geladen totaal gewicht.
Wat voor motor kan ik het best in plaatsen?
(ik stuw mijn spits voort met een 720 BB Torque, die heeft erg weinig moeite met de 4 blads 45 mm schroef,
maar ik vrees dat een 100 mm schroef te veel voor deze motor zal worden)
Laatst bewerkt: