..... Wegblazen is een optie maar liever zuig ik het op in een bak/emmer. Een gewone stofzuiger zuigt ook niets door de motor heen en blaast niet enorm veel lucht uit.
De cyclone-technology lijkt me de beste oplossing.
Daar vergis je je in, een stofzuiger verplaatst een enorme hoeveelheid lucht. Alleen zo kan je voldoende "zuigkracht" verkrijgen. Dat er niets door de motor heen gaat komt doordat de lucht eerst door een stofzak heen gaat. Dat kan jij ook maken, lastig maar het kan wel.
De cycloontechniek is iets wat bijvoorbeeld in de stofzakloze stofzuigers wordt gebruikt. Voor het scheiden van "grofvuil" werkt dat prima maar hoe goed het voor fijner stof werkt is sterk afhankelijk wie je dat vraagt. Ik heb er veel verschillende meningen over gehoord. Zelf heb ik er nooit mee "gewerkt" dus ik kan er niet over oordelen.
Die Makita leafblowers zijn wel behoorlijk prijzig, is er een soortgelijk motortje met fan op de markt in rc-land? En dan het liefst niet brushless of het moet een setje zijn met de motorcontroller erbij.
Ik schreef al, er zal ongetwijfeld in de RC techniek een bruikbare motor/regelaar combinatie zijn. Het probleem is alleen dat je het moet afstemmen op de gebruikte Fan. Dus je moet eerst de Fan hebben en daar een passende motor/regelaar bij zoeken.
Overigens is een borstelloze motor echt aan te bevelen boven een borstel motor. Het rendement is duidelijk beter en ook het geleverde vermogen voor de afmetingen van de motor is veel gunstiger. Een borstelmotor heeft overigens ook een regelaar die met een computerchip wordt geregeld. Ook die kan (moet) je instellen en dat kan ook via de zender met die zelfde piepjes en zo. Voor veel (borstelloze)regelaars is een programmeerkaart te koop. Kost niet eens veel en je kan dan heel makkelijk uitlezen wat de huidige instellingen zijn en die eventueel aanpassen.
..... Zoiets als: Neem die Ducted fan motor van 24V en laat hem op 36V draaien..kan ie wel hebben en dan werkt het als een trein.
Euhhh, nee! Wanneer jij je stofzuiger thuis op 380V laat draaien gaat dat ook even goed maar al vrij snel zal er "witte rook" uit de motor komen en loopt de boel in de soep.
Straaljagermotors vind ik wel tof en volgens mij lijkt dat veel op zo'n bladblazermotor.
Nee dat zijn echte straal motoren en die stook je op kerosine.
Jij bedoeld natuurlijk een Ducted Fan en dat heb ik hierboven aan aangestipt. Daar komt bij dat zo'n Fan met een gigantisch toerental draait en zeer zuiver is uitgebalanceerd. Er mag bij zo'n Fan echt
niets door de fan gaan want dat levert gegarandeerd een kapotte Fan en/of motor op. Takken en bladeren door zo'n Fan is absoluut onmogelijk!
Of neem een helicoptermotortje of dronefan en plaats er 2 of 3 achterelkaar...
Gaat niet werken, levert niet voldoende luchtverplaatsing op. Wat kleine blaadjes en klein afgemaaid gras "zuigt" die misschien wel op maar één flinke pluk gras en het is afgelopen. Daar stikt dit echt in.
Of de venturi techniek waarbij je lucht over een buis heen blaast waardoor er een onderdruk in de buis ontstaat en er van alles kan worden aangezogen door die buis en dat komt niet in de motor.
Zou kunnen werken maar dan moet je wel een flinke luchtdruk opbouwen om een heel erg snelle luchtstroom over die venturie te kunnen krijgen. Daar zal je een compressor voor nodig hebben, dat redt je niet met een Ducted Fan of een propeller!
Die grote vacuumvrachtwagens om putten leeg te zuigen werken op vacuum...mischien kan ik die techniek gebruiken?
Kan ook maar dan kom je eigenlijk op de cycloon techniek uit.
Het is geen ramp als de stofzuiger fijnstof zou uitblazen, hij rijdt toch buiten in de tuin. Als ie de grote dingen als bladeren maar wel oppakt en het liefst ook takjes enzo.
Daar heb je dus een heel grote luchtstroom voor nodig, zeker als je ook (kleine) takjes wilt opnemen. Dan kom ik toch weer op zo'n bladblazer uit. Met modelbouw spullen zal je dat volgens mij niet redden.
Als ik eenmaal weet wat ik nodig heb is plan 2 hoe er goedkoop aan te komen en daar ben ik heel goed in.
Ga eerst eens kijken wat je kunt vinden. Eventueel daar een passende motor/regelaar bij vinden is eigenlijk de enige manier. Omgekeerd iets passend bij elkaar zoeken is veel en veel lastiger.
Succes.