Welke motor kan ik als stofzuiger gebruiken?

Ik ben helemaal niet thuis in de motoren van modelvliegtuigen/helicopters maar kan er mischien wel een gebruiken.

Mijn bouwproject is een robot die de oprit kan vegen maar stofzuigen zou nog veel mooier zijn.

Ik zoek een motortje wat ik daarvoor kan gebruiken, het moet dus grote zuigkracht hebben en niet al te veel stroom vreten want ik heb een 36V 15A accu maar daar moet de wielaandrijving ook op. Het is een li-fe accu dus ik kan hem niet overbelasten.

Ik wil dus bladeren, gras, wat zand opzuigen...wat voor soort motoren moet ik dan aan denken? Een edf of een brushless outrunner of noemhetmaar., Mischien zijn er nog handige technieken/tips voor? Of mischien kan het uberhaupt niet met mijn accu?

Het liefst heb ik een emmer/bak waar al het blad in zal komen...

Heeft er hier iemand zoiets eerder gebouwd mischien? Alle tips zijn welkom.

De motor zal niet zo'n probleem zijn denk ik want er zijn zeer veel motoren te koop. Wat wel een probleem zal zijn is de Fan! Je moet een Fan hebben die een enorme berg lucht verplaatst en daar zo min mogelijk vermogen voor nodig heeft.
Wanneer je weet welke fan je gaat gebruiken kan je bepalen welke motor je nodig hebt. Die motor moet namelijk voldoende vermogen hebben om de Fan met het juiste toerental te laten draaien. Niet te langzaam want dan verplaatst hij te weinig lucht. Niet te snel want dat kost te veel vermogen. Dus eerst uitzoeken welke Fan je gaat gebruiken.

Dan moet je nog beslissen wat je gaat doen met de "zooi" die je op zuigt. Vang je het op, dan heb je een behoorlijke "stofzak" nodig. Wil je het alleen verplaatsen dan kan je het aan de zijkant weer uitblazen zo de berm in bijvoorbeeld. Eventueel in een aanhangwagen die je er achter hangt.
In het laatste geval zal je Fan nodig hebben die tegen een stootje kan. Alles wat je op zuigt zal door die Fan heen moeten om weer uitgeblazen te kunnen worden. Het huis waar die Fan in draait zal ook tegen een stootje moeten kunnen en er moet voldoende ruimte in zijn om alles wat opgezogen wordt ook door te kunnen laten. Als er iets blijft steken kan dat de Fan blokkeren, dat vindt de motor weer niet leuk.

Misschien is het makkelijker om een bladblazer te nemen die alles aan de kant blaast. Je hebt dan geen problemen met het opvangen en/of rommel wat door de Fan heen moet.
Wil je toch opzuigen dan kan je toch die bladblazer gebruiken maar de zuigkant aansluiten op een grote "stofzak" met eventueel een "cycloon" er voor. het voordeel van een bladblazer is dat je direct ook de juiste motor er voor hebt. Alleen zijn die dingen niet 220V AC? In dat geval heb je niets aan de motor. :hammer:
O, en het benodigde vermogen is ook nog al flink, ik zie van die apparaten die bij 2500 Watt beginnen en tot wel 5000 Watt door gaan. Dat uit een accu halen kan wel maar die zijn dan binnen een poep en een zucht leeg. Ook niet echt een optie dus. Lastig dit, misschien stiekem toch een benzine motortje.......???

Een gewone stofzuiger zit al aan de 1000 Watt.
Beter ga je voor een borstelvegertje wat de troep in een bakje slingert.

Een borstelveger heb ik al (zelfgemaakt) maar het probleem is dat de opvangbak laag moet hangen (vlak boven de grond)...dat geeft me problemen, heb servo's die de bak/borstel kunnen optillen maar het neemt ook veel ruimte onder de robot in.

Een bladblazer heb ik bestudeerd en die zijn er, prachtig ding maar ik heb alleen het motortje hiervan nodig en dacht er is mischien iets soortgelijks op de markt in de rc-wereld. Kijk maar eens op 9:00 minuut in dit filmpje:

Wegblazen is een optie maar liever zuig ik het op in een bak/emmer. Een gewone stofzuiger zuigt ook niets door de motor heen en blaast niet enorm veel lucht uit.
De cyclone-technology lijkt me de beste oplossing.

Die Makita leafblowers zijn wel behoorlijk prijzig, is er een soortgelijk motortje met fan op de markt in rc-land? En dan het liefst niet brushless of het moet een setje zijn met de motorcontroller erbij.

Ik denk dat je het best eens naar het grofvuil/apparaten inzamelingspunt van de gemeente gaat en kijken of daar een defecte bladblazer aanwezig is of men genegen is om die voor je vast te houden als die ingeleverd wordt.
Dan heb je iets om verder op te borduren, het huis met ventilator heb je dan al.

Ik denk dat je het best eens naar het grofvuil/apparaten inzamelingspunt van de gemeente gaat en kijken of daar een defecte bladblazer aanwezig is of men genegen is om die voor je vast te houden als die ingeleverd wordt.
Dan heb je iets om verder op te borduren, het huis met ventilator heb je dan al.

Ja maar daar doen ze heel moeilijk, je mag niets meenemen, zijn om 4 uur gesloten, moet een pasje/paspooort meenemen enz enz. En de mooie dingen krijg je toch niet.
Daarnaast verblijf ik in het buitenland dus dat helpt ook niet echt. Ik kan beter nieuwe onderdelen uit China kopen, of iets van de rommelmarkt maar ik moet eerst weten wat ik kan gebruiken om veel zuigkracht te creeren.

Zoiets als: Neem die Ducted fan motor van 24V en laat hem op 36V draaien..kan ie wel hebben en dan werkt het als een trein.

Straaljagermotors vind ik wel tof en volgens mij lijkt dat veel op zo'n bladblazermotor.

Of neem een helicoptermotortje of dronefan en plaats er 2 of 3 achterelkaar...

Of de venturi techniek waarbij je lucht over een buis heen blaast waardoor er een onderdruk in de buis ontstaat en er vanalles kan worden aangezogen door die buis en dat komt niet in de motor.

Die grote vacuumvrachtwagens om putten leeg te zuigen werken op vacuum...mischien kan ik die techniek gebruiken?

Het is geen ramp als de stofzuiger fijnstof zou uitblazen, hij rijdt toch buiten in de tuin. Als ie de grote dingen als bladeren maar wel oppakt en het liefst ook takjes enzo.

Als ik eenmaal weet wat ik nodig heb is plan 2 hoe er goedkoop aan te komen en daar ben ik heel goed in.

..... Wegblazen is een optie maar liever zuig ik het op in een bak/emmer. Een gewone stofzuiger zuigt ook niets door de motor heen en blaast niet enorm veel lucht uit.
De cyclone-technology lijkt me de beste oplossing.
Daar vergis je je in, een stofzuiger verplaatst een enorme hoeveelheid lucht. Alleen zo kan je voldoende "zuigkracht" verkrijgen. Dat er niets door de motor heen gaat komt doordat de lucht eerst door een stofzak heen gaat. Dat kan jij ook maken, lastig maar het kan wel.
De cycloontechniek is iets wat bijvoorbeeld in de stofzakloze stofzuigers wordt gebruikt. Voor het scheiden van "grofvuil" werkt dat prima maar hoe goed het voor fijner stof werkt is sterk afhankelijk wie je dat vraagt. Ik heb er veel verschillende meningen over gehoord. Zelf heb ik er nooit mee "gewerkt" dus ik kan er niet over oordelen.

Die Makita leafblowers zijn wel behoorlijk prijzig, is er een soortgelijk motortje met fan op de markt in rc-land? En dan het liefst niet brushless of het moet een setje zijn met de motorcontroller erbij.
Ik schreef al, er zal ongetwijfeld in de RC techniek een bruikbare motor/regelaar combinatie zijn. Het probleem is alleen dat je het moet afstemmen op de gebruikte Fan. Dus je moet eerst de Fan hebben en daar een passende motor/regelaar bij zoeken.
Overigens is een borstelloze motor echt aan te bevelen boven een borstel motor. Het rendement is duidelijk beter en ook het geleverde vermogen voor de afmetingen van de motor is veel gunstiger. Een borstelmotor heeft overigens ook een regelaar die met een computerchip wordt geregeld. Ook die kan (moet) je instellen en dat kan ook via de zender met die zelfde piepjes en zo. Voor veel (borstelloze)regelaars is een programmeerkaart te koop. Kost niet eens veel en je kan dan heel makkelijk uitlezen wat de huidige instellingen zijn en die eventueel aanpassen.

..... Zoiets als: Neem die Ducted fan motor van 24V en laat hem op 36V draaien..kan ie wel hebben en dan werkt het als een trein.
Euhhh, nee! Wanneer jij je stofzuiger thuis op 380V laat draaien gaat dat ook even goed maar al vrij snel zal er "witte rook" uit de motor komen en loopt de boel in de soep.

Straaljagermotors vind ik wel tof en volgens mij lijkt dat veel op zo'n bladblazermotor.
Nee dat zijn echte straal motoren en die stook je op kerosine.
Jij bedoeld natuurlijk een Ducted Fan en dat heb ik hierboven aan aangestipt. Daar komt bij dat zo'n Fan met een gigantisch toerental draait en zeer zuiver is uitgebalanceerd. Er mag bij zo'n Fan echt niets door de fan gaan want dat levert gegarandeerd een kapotte Fan en/of motor op. Takken en bladeren door zo'n Fan is absoluut onmogelijk!

Of neem een helicoptermotortje of dronefan en plaats er 2 of 3 achterelkaar...
Gaat niet werken, levert niet voldoende luchtverplaatsing op. Wat kleine blaadjes en klein afgemaaid gras "zuigt" die misschien wel op maar één flinke pluk gras en het is afgelopen. Daar stikt dit echt in.

Of de venturi techniek waarbij je lucht over een buis heen blaast waardoor er een onderdruk in de buis ontstaat en er van alles kan worden aangezogen door die buis en dat komt niet in de motor.
Zou kunnen werken maar dan moet je wel een flinke luchtdruk opbouwen om een heel erg snelle luchtstroom over die venturie te kunnen krijgen. Daar zal je een compressor voor nodig hebben, dat redt je niet met een Ducted Fan of een propeller!

Die grote vacuumvrachtwagens om putten leeg te zuigen werken op vacuum...mischien kan ik die techniek gebruiken?
Kan ook maar dan kom je eigenlijk op de cycloon techniek uit.

Het is geen ramp als de stofzuiger fijnstof zou uitblazen, hij rijdt toch buiten in de tuin. Als ie de grote dingen als bladeren maar wel oppakt en het liefst ook takjes enzo.
Daar heb je dus een heel grote luchtstroom voor nodig, zeker als je ook (kleine) takjes wilt opnemen. Dan kom ik toch weer op zo'n bladblazer uit. Met modelbouw spullen zal je dat volgens mij niet redden.

Als ik eenmaal weet wat ik nodig heb is plan 2 hoe er goedkoop aan te komen en daar ben ik heel goed in.

Ga eerst eens kijken wat je kunt vinden. Eventueel daar een passende motor/regelaar bij vinden is eigenlijk de enige manier. Omgekeerd iets passend bij elkaar zoeken is veel en veel lastiger.
Succes.

Laatst bewerkt:
... Neem die Ducted fan motor van 24V en laat hem op 36V draaien..kan ie wel hebben en dan werkt het als een trein. ...
Zowel bij brushed als brushless motoren wil de stroom toenemen met kwadraat van (accu)spanning, in dit geval met factor (36/24) ≈ 2, een verdubbeling!

Centripetaalkrachten nemen toe met kwadraat van toerental (Fc = 4π²mrf²), toerental is evenredig met spanning, kracht neemt dus ook toe met factor 2.3! In het gunstigste geval strekken de bladen, ongelijk, trillingen (herrie, vreet vermogen, slijtage). In het ongunstigste geval spat de fan uit elkaar (denk aan je ogen).

Anderzijds, veel herrie zal die @*&%#!!!! honden wel flink de stuipen op het lijf jagen ;)

Laatst bewerkt:
... niet al te veel stroom vreten want ik heb een 36V 15A accu ....
Je hebt een accu met een capaciteit ('inhoud benzinetank') van 15Ah.

Verdiep je even grondig in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds Ah (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading) anderzijds A (ampère, stroom). Als je dat niet goed in de vingers krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(
wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
versus
wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')

De vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
electricity <> water analogy

Ik weet het verschil tussen amps en ah wel. Het probleem dat ik heb met die li-fe accu is dat je niet meer dan die 15 ah kunt gaan gebruiken want dan wordt ie niet oud. Dat kan wel met die andere li-ion accu-modellen met hogere C-waarden. Ik wilde by hobbyking

Overclocken van motortjes gebeurt bij robotwars (op tv) continu. Als dat niet veilig kan doe ik het niet.

De honden wegjagen valt niet mee, heb ze al diverse malen natgespoten maar ze komen gewoon terug. Ze vallen ook mensen aan, vooral als je op een motor rijdt.
Ik kan in de robot water met ammonia of sambal mixen, dat schijnt goed te helpen. De robot heeft ook speakers, mischien gaan ze voor apen/tijger-geluiden wel op de loop.

Ik dacht dat de brushed motoren gewoon plus en min draden hadden en verder niets...in dat geval blijf ik brushless gebruiken. Een programmerkaart lijkt me wel handig, die neem ik er dus bij.

Ik ga niet op de Hollandse vuilnisbelt lopen zoeken, dat mag ook niet..je wordt weggestuurd. Ik was er ooit en een man trok iets uit een container wat ie wilde hebben maar hij kreeg het niet. Als ik weet wat ik nodig heb kan ik het zo via internet vinden, zo heb ik ook die 10 inch bldc-hubmotoren gekocht uit een defect balanceboard. Ook de Roboteq was 2e hands maar nooit gebruikt, uit canada.

We hebben hier enorme rommelmarkten met techniek-afdelingen...industriele kwaliteitsonderdelen uit duitsland/japan voor zeer lage prijzen..Daar ga ik liever lopen zoeken. We hebben ook winkels vol met dat spul.
Een bladblazer kan ik via marktplaats wel kopen, scheelt me veel tijd, of via ebay.de duitsers hebben veel meer van dat spul te koop. Maar dan nog vrees ik dat mijn accu niet genoeg vermogen kan leveren om een bladblazer aan te drijven.

Vacuumvrachtwagens kunnen zeeer hard zuigen...werkt met een vloeistofring vacuumpomp heb ik net geleerd. Ik vraag me af of daar mini-versies van bestaan die ik zou kunnen gebruiken. Dat ben ik aan het onderzoeken.

Cycloontechniek werkt zeer goed, heb veel met een circelzaag gewerkt waar dat aanhing. Er zit wel een enorme stofzak aan vast voor het fijnstof en ja die moet je schoonmaken. Maar of dat ook goed werkt op een accu zoals de mijne weet ik niet.

..... Het probleem dat ik heb met die li-fe accu is dat je niet meer dan die 15 ah kunt gaan gebruiken want dan wordt ie niet oud. Dat kan wel met die andere li-ion accu-modellen met hogere C-waarden.
Wat bedoel je hier mee? Ik kan hier geen logica in ontdekken. Elke accu wordt "oud" na verloop van tijd. Dat wordt kaas ook en jij ook (mag ik hopen voor je).

Een vloeistofring vacuümpomp is voor dit soort toepassingen niet erg geschikt. De uitgeblazen lucht van zo'n pomp bevat vrij veel vloeistof omdat het niet mogelijk is om dat in de pomp te houden. Wanneer de vloeistof (b.v. water) niet voldoende bij wordt gevuld werkt zo'n pomp binnen een paar minuten niet meer omdat de vloeistof "op" is.
Dit soort pompen worden vrij vaak voor die puttenzuigers gebruikt omdat ze ook een beetje rommel wat eventueel in die pomp komt zonder problemen kunnen verwerken. Er is namelijk nergens contact tussen de wanden van de pomp en de schoepen die er in draaien. De vloeistof (water in dit geval) vormt de afdichting en als daar iets in komt "spoelt" dat gewoon mee en uiteindelijk weg. In de aangezogen lucht zit veel vocht wat het vocht dat uit de pomp wordt geblazen weer aan vult en zo de pomp "dicht" houdt.

Een "schottenpomp" is veel beter geschikt voor jouw toepassing omdat de aangezogen lucht droog is, in ieder geval veel droger. Je komt die onder andere veel tegen in de landbouw met name op de giertank. Dit zijn pompen die een behoorlijke hoeveelheid lucht kunnen verplaatsen bij een redelijk druk/vacuüm. Het nadeel van die pompen is wel dat vuil tussen de schoepen en de wand kan komen wat de afdichting niet ten goede komt. Als dat af en toe een beetje is levert dat geen problemen op want het wordt er snel uit gegooid. Alle vuil door de pomp is niet mogelijk, je zal er een stofzak of een cycloon voor moeten zetten om het vuil op te vangen.
Helaas zal je om voldoende vuil op te kunnen zuigen een behoorlijk grote pomp en cycloon nodig hebben. Ik ben bang dat dit te groot zal worden voor jouw maairobot.

Ernst ik bedoel dat wanneer je een li-fe accu te snel ontlaadt hij daar schade van oploopt en niet meer de 1000x laden/ontladen zal halen.

Gewone lipo batterijen kunnen daar beter tegen, hebben een hogere C-rating maar die halen de 1000 zowiezo niet.

De schottenpomp zal ik eens bestuderen. Een stoffilter hoeft geen ramp te zijn maar liever niet natuurlijk.

Mischien is een 36V stofzuigermotor toch het beste, die zijn klein licht maar of die sterk genoeg zijn voor een wijde zuigmond betwijfel ik.

Ik zag in de winkel accustofzuigers van Dyson, kosten 800 euro voor een plastic ding. En zijn nog klein ook. Dan heeft makita veel betere modellen op accu.

Zou het niet mogelijk zijn om de robot over een vuile oprit te laten rijden, aan de voorkant zit een blaasmond die het vuil in de zuigmond blaast die aan de achterkant van de robot zit?...op die manier kan 1 flinke fan/luchtpomp zuigen en blazen tegelijk. Er komt dan een cyclonevat tussen de tussen de zuigmond en de pomp.

Stofzuigen van een oprit op accu's begint me toch steeds minder een goed plan te lijken.Mischien moet ik het toch maar bij opvegen houden. Een borstel met grote diameter kan het vuil ook best hoog van de vloer optillen en achter zich in een bak werpen.
Dat heeft veel minder vermogen nodig dan opzuigen volgens mij.

Ik heb nu een borstelrol van een karcher veegmachine 12 cm diameter, dat werkt wel maar door de kleine diameter kan hij het vuil niet echt hoog in een bak gooien. Dat kan ik wel verbeteren met een lopend bandje waar hij het vuil opgooit.
Een ander voordeel is dat het geen filters nodig heeft die gereinigd moeten worden en geen herrie maakt.

Ik denk dat ik een veegmachine aanhangwagen voor de robot maak...en mischien ook een waterkanon aanhangwagen. De robot kan op die manier lekker compact blijven en alleen het grasmaaiertje erop gemonteerd.

De pompen/bladblazers vind ik wel mooi maar ik zie het nog niet echt werkend voor me met een vermogen van 400 watt...Zelfs met 1000 watt vermogen wordt het nog lastig te bouwen volgens mij.

Een stofzuiger is een enorme energie vreter, net als de EDF jets.
Die vliegen 4 minuten en dan is de koek op.

En waarom zou je het zand wat tussen de tegels/klinkers ligt willen opzuigen ? Daarom zijn er borstelvegers. Maar ook die gebruiken flink wat energie. Voor je project zou ik het stofzuigen vergeten en het richten op borstelen..

Met eenvoudige middelen kun je een werkende machine maken lijkt mij. Neem de houten afwasborstels en gebruik die voor de kanten. Je hebt dan nog de brede borstel nodig.

Je hebt gelijk als je veel lucht wilt verplaatsen met veel snelheid dan kost dat veel vermogen. Een opraap/veeg systeem kost duidelijk minder vermogen. Maar dan moet je wel mechanisch een goed systeem in elkaar zetten, zeker voor op een onregelmatig oppervlak.
Een andere manier zou kunnen zijn de zaken te scheiden. Een aparte maaier en opruim robot. Dan heb je meer voor beide ter beschikking. Maar ja dan heb je wel weer twee apparaten. Moeilijk....... :oops:

De robot met aanhanger lijkt me beter, ook omdat ik tankbesturing gebruik...ik heb geen stuurwielen, die voorwielen glijden gewoon over de vloer naar links/rechts...mijn hubmotors hebben behoorlijk wat power maar op het gras heb ik hem nog niet getest zoals ie nu is...hij is behoorlijk zwaar aan het worden (20-30kg schat ik) en dat beschadigd het gazon.

Voor onregelmatig oppervlak kan ik de borstelhoogte instellen, mischien zelfs met een sensor die de hoogte tot de grond kan meten...heb nog een laser-afstand-sensor liggen die zeer nauwkeurig afstanden kan meten en erop kan reageren. Die zijn niet echt duur hier, 2e hands maar werkt goed. Alleen nog niet in zonlicht getest.

Voor de kanten heb ik een mooie ronde borstel van Karcher, die zit ook op hun duw-veegmachines. Heb er een motortje en actuator aangemaakt en dat werkt goed. Maar actuators zijn zwaar.

De veegmachine-aanhanger kan gewoon buiten blijven onder de carport, de robot zelf wil ik binnen hebben tegen diefstal. Als die mooi klein is kan ik hem zo optillen. De hubmotors samen zijn al 8 kg geloof ik, de accu 2 kg schat ik dus alles te samen wordt het toch 15+ kg vrees ik.

Als ik een kleine robot heb kan ik er een driewieler met zwenkwiel van maken, stuurt stukken beter natuurlijk. Zo had ik hem eerst maar toen kon er geen veegmachine onder komen door dat zwenkwiel. Aanhanger is veel beter volgens mij.

Nou ja, dus geen zuigmotor, tenzij ik hem ook als stofzuiger voor in huis wil gebruiken....daar is de robot toch te groot voor en ik heb hele mooie 2.5inch hubmotors gezien met banden (zijn net uitgebracht)....Die gebruiken ook veel minder stroom dus kan een goedkope dualchannel bl-controller ze sturen..dat wordt mijn rc/robot stofzuiger voor in huis had ik al op de wenslijst staan.
Ik vind bldc-hubmotors fantastische dingen...zijn superstil en toch sterk. Je hoort ze totaal niet.

http://www.made-in-china.com/products-search/hot-china-products/Hub_Motor.html

kijk hier maar eens als je hubmotors zoekt..

Ik ben nieuw op dit forum en vind het geweldig allemaal. Zou ik hier vragen over robots kunnen stellen of is dat toch niet helemaal rc genoeg? Ik wil de robot automatisch gps coordinaten laten vinden en erheen gaan...daar zoek ik software voor...en ook wil ik hem via een sim-card aansluiten op mijn laptop (met wifi) en camerabeelden kunnen zien van waar ie is.
Ik kan op het forum geen info over dergelijke vragen vinden maar is dit forum voor zulke vragen of hoort dat op een robotforum thuis?

..... Ik kan op het forum geen info over dergelijke vragen vinden maar is dit forum voor zulke vragen of hoort dat op een robotforum thuis?
Daar is ook maar heel weinig over te vinden hier, het heeft te weinig met RC te maken. Alleen de "drones" die op langere afstanden vliegen zou je hier mee kunnen vergelijken. Daar zijn complete controllers voor waar je een GPS antenne op kan aansluiten of waar die zelfs ingebouwd kan zijn.
Er zijn ook speciale robot forums daar zal je veel meer info kunnen vinden denk ik.

Okay bedankt Ernst, dan ga ik daar eens naar op zoek.

Mijn plan was om een oude smartphone in de robot te plaatsen, die heeft ook gps en een simcard..die kan dan wifi geven aan de arduino en zo de motors besturen...hij heeft ook een camera die ik zou kunnen gebruiken. Nou ja dat komt later wel.

Mijn zender is voor drones en heeft een houder voor een smartphone/lcd-schermpje maar hoe dat te gebruiken moet ik nog uitzoeken. Liever zou ik de camerabeelden op de laptop of grote tv zien, kan ik leuk straathonden wegjagen terwijl ik op de bank achter de tv zit :yes:

... Zou ik hier vragen over robots kunnen stellen of is dat toch niet helemaal rc genoeg? ...
Ik zou ook mijn licht opsteken op een robotforum.
Een propeller vraagt weinig vermogen/koppel bij opstarten, een wiel vraagt dan juist veel stroom. Stroom is hoog bij een startende wielmotor, doordat stroom = koppel × Kv. Dat stelt andere eisen aan regelaar, en aan zijn opstart intelligentie (90% van firmware is voor opstarten).
Een tractieforum waarop het nodige met RC componenten wordt gedaan:
www.endless-sphere.com

met alle tijd die er nu in is gestoken was je met een bezem en stoffer en blik al klaar geweest lijkt mij.

En met het al het geld wat er inzit had ik het 5 jaar lang kunnen laten aanvegen door een tuinman.
Maar daar gaat het me niet om, ik vind het leuk om iets zelf te bouwen...zodra het te koop is in de winkel hoef ik het al niet meer te hebben.

Ik wil een robot hebben om allerlei dingen voor me te doen. Grasmaaien of stoepvegen terwijl het 35 graden en 70-90% luchtvochtigheid is noem ik geen pretje en dat vindt iedereen hier.

Verder wil ik de robot ook eten laten halen...en hij krijgt vast nog wel meer klusjes later.

Ik heb ook veel vogels/eekhoorns die mn fruit uit de bomen stelen, daar heb ik een waterkanon voor maar dat moet ie wel automatisch doen...We hebben ook slangen en andere rotbeesten, zou fijn zijn als ik die weg kan jagen op afstand. Mischien zet ik er wel een bb-gun op.

Back