Welke motor keuze?

Hey mannen,

Ik ben op zoek naar een zeer snelle race motor voor on-circuit races.
Ik heb een leuke OS-max 2,49 cc maar die draait niet meer dan 30.000 toeren met (ik dacht) .68pk. Naar mijn mening kan mijn Super-Scale 1:8 Tamiya iets meer gebruiken ... 8)

Nou wil ik een snellere en meer krachtige motor kopen, in ieder geval een 3.5 cc motor (.21?) die zeker rond de 40.000 toeren kan lopen en in ieder geval met een trekstarter is uitgevoerd. En ... hij moet een side-exhaust hebben (helaas)

Al een tijdje ben ik aan het zoeken op het Internet maar zo langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer!

Wie kan mij op weg helpen? Wat zijn de betere motoren? Waar moet ik op letten? Heeft iemand hier nog een motor? Wie kan er een OS-Max gebruiken?

Laat me het weten!

Ik denk dat een 3,5 cc niet gaat lukken in je auto, tenzij je hem zelf verbouwt. Standaard zal dat niet passen en het chassis is daar ook niet op gebouwd.
Een 3,5 cc is een zogenaamde 'bigblock' en deze is dus een stukje groter dan de 2,11 en 2,5 cc 'smallblock' motoren. De Tamiya TGX gebruikt alleen smallblocks.
Er zijn smallblock motoren verkrijgbaar die meer dan genoeg vermogen geven voor jouw TGX. Het dubbele aantal pk's van wat je nu hebt kan gehaald worden, 200% meer vermogen dus...
Reken maar dat je dat genoeg vindt, ook al is dat een 2.5 cc. Motormerken die echt spectaculaire motoren maken zijn Picco, Novarossi, Rossi, RB concepts en nog een aantal meer.

Een andere hele goede optie is een Phantom motor. Deze zijn in allerlei typen en cilinderinhouden te krijgen. Een 2.5 cc trekstarter met side-exhaust hebben ze ook. Deze motoren leveren zo'n 1.5 pk (theoretisch) en kunnen 40.000 toeren halen. Dat is echt enorm veel voor 2.5 cc en helemaal voor een trekstartmotor met side-exhaust.
Ik denk dat als je zo'n motor koopt je wel genoeg snelheid en vermogen hebt :wink: De prijs van een dergelijke motor zal rond de 230-275 euro liggen.

in de conrad staan motoren (lijken verdacht veel op force motoren)

2,76cc 1,5 pk 35.000rpm slag: 13,7 gewicht: 262g

tweemaal zoveel vermogen en iets meer toeren, trekstarter en side-exhaust

kost 91,95 pleuro

(ik zit er ook over te denken om zoiets te nemen)

hilbren zei:
in de conrad staan motoren (lijken verdacht veel op force motoren)

2,76cc 1,5 pk 35.000rpm slag: 13,7 gewicht: 262g

tweemaal zoveel vermogen en iets meer toeren, trekstarter en side-exhaust

kost 91,95 pleuro

(ik zit er ook over te denken om zoiets te nemen)

Waar vind ik de Conrad Online? :roll:

conrad.gif

Invalid Session
You have tried to use a WWW session that has already been terminated. You should restart your session. If the problem persists you should close your World Wide Web browser and open it again.

Ik heb nog even wat extra informatie over Fantom motoren gezocht. Deze motoren lijken op dit moment de snelste en meest krachtige motoren te zijn voor de funrijder. De motoren zijn ook zeker geschikt voor wedstrijden.

de site: www.fantom-motors.com de site is de moeite waard!

weet je ook prijzen en een leverancier ??
ik heb zo'n gevoel dat mijn motor steeds minder gaat doen (moeilijk starten weinig compressie ect...)

ik zie wel in de webshop wat prijzen staan maar dat zegt natuurlijk niks over de prijzen hier in nederland.... (kijk maar naar hpi :cry: )

Nadeel van de TGX is dat het eigenlijk een te grote auto is voor de kleine motoren...... We hebben eens een keer een 2,5 cc Big block uit een impact op een tgx geknutseld, was een heel drama maar met een 2,5 buggybocht gaat het, ongelofelijk wat ging dit ding hard daarna !!....
Over de Fantoms kan ik niks zinnings zeggen, ziet er niet verkeerd uit maar waar haal je onderdelen vandaan als het eens misgaat ???...........................Peet...........................8)

Fantom bestaat nog niet zo lang en de motoren dus ook niet. Nu blijkt dat ze hele goede motoren maken, worden ze populair.
Net als Orion, die is ook met nitro motoren begonnen en deze blijken ook heel goed te zijn. Eerst waren ze nergens te krijgen, maar nu komen ze steeds meer naar NL.
Ik hoop dus dat Fantom ook in NL wat bekender wordt en beter is te leveren :)

Hmmmm....

Zoals je kan lezen heb ik al een 2.5 cc motor op mijn TGX zitten. Vanmiddag heb ik even gekeken naar een 3cc Hot Bodies motor, maar volgens mij is dit ook weer gewoon een hobby ding.

Wat is de afwijking van een small-block t.o.v. een big-block op montage niveau?

Cylinderinhoud zegt meestal niet zoveel, heb je liever een V8 Chevy of een 3 liter lamborghini ????....... RB komt met een absoluut beest in de 2 cc klasse, namelijk een 2,5 cc :? :? V12 5 poorter turbo biturbo cranck enz enz....... De jongens daar bestempelden het als Ballistic.... zegt genoeg..........Peet..................8)

Ja leuk, bij OS zeggen ze dat ook van mijn huidige motor ... :lol:
Ik heb gekeken bij deze mannen maar niet zo snel iets gevonden met een side-exhaust.

Maar wat is nu eigenlijk de afwijking in montage? Buiten natuurlijk de uitlaat-bocht.

Een bigblock is gewoon veel te groot. Deze past er simpelweg niet in. Het zou alleen passen als je flink gaat verbouwen aan je auto. Met de dremel gaat frezen, andere steuntjes gebruikt, chassisplaat verterkt, enz enz.

Het Tamiya TGX model is ook niet gemaakt op zoveel power. Naar mijn mening is het zonde om een dure 3,5 cc (want zoals ik lees ben je niet tevreden met een hobby-3,5 cc) in die auto te zetten.
De auto is niet op dat vermogen gemaakt en zal voor geen meter rijden. Bij de modelbouwzaak waar ik altijd kom hadden ze er een klant er een met een wedstrijd 2,5 cc Picco. De auto was niet normaal te besturen, omdat het vermogen niet goed op de weg gebracht kon worden. Als je echt snel wilt, koop dan een circuitwagern als Picco, Mugen of Serpent :)

Dirk Jan,

Dank je voor de raad. Ik zal eens kijken naar een Picco 2,5cc blok, ik hoor dat dit al snel genoeg is. Je had het over een nieuw blok van RB, waar had je dat verhaal vandaan?

Heb je nog enige tips waar ik die het beste kan halen? :?:

Groetjes!

opties als je vast zit aan een .15:
OS .15 CVRX 1.2pk @36000 rpm
Trinity Rossi Black Pixi 1.6pk @39000 rpm

als je er een .21 op kan krijgen is een R&B concepts WS7 een goede optie.
let wel dat je hier een losse pullstarter kit van unlimited engineering bij zal moeten kopen of zo (zeg maar dag garantie) maar uit ervaring weet ik dat er vrijwel geen enkele motor kan tippen aan een ws7.

klinkt misschien een beetje raar maare... wat is de url van de "force motoren" site ?? :oops:

en ik zag pas ook in een keer overal van die "hot bodies" motoren opduiken, 3cc ofzo (.18 iig). heeft iemand hier al ervaring mee opgedaan ??

plaatje:
3ccnitromotorkl.jpg

hilbren zei:
klinkt misschien een beetje raar maare... wat is de url van de "force motoren" site ?? :oops:

en ik zag pas ook in een keer overal van die "hot bodies" motoren opduiken, 3cc ofzo (.18 iig). heeft iemand hier al ervaring mee opgedaan ??

plaatje:
3ccnitromotorkl.jpg

Voor Force motoren moet je maar eens kijken bij Conrad (zie linkje in de voorgaande berichten) De Hot Bodies motoren zijn bij mij afgevallen, ze zijn goedkoop maar niet beter dan mijn OS .15 motor (qua toeren).
Kijk eens naar een fantom .15 of Picco .15 motor.

maar ze zijn even duur als force motoren dus ik vroeg mij af of ze hetzelfde of beter zouden presteren als een force motor. Er werd namelijk verteld dat er RB onderdelen in zouden zitten.
Ik heb ze bij verschillende winkels al gezien: bij Speedlane, Vasco, en PKracing (en bijna allemaal hetzelfde verhaal, maar nergens iets van specificaties)
als er nou zo'n vergroomde zuiger en cilinder (of een of andere andere coating) in zit dan is het misschien nog wel wat, maar anders ga ik voor een force motor.

en die conrad motoren (die link had ik overigens zelf gepost) gebruiken van die rare koelkoppen, ik heb trouwens liever een "echte" force motor in m'n auto.

weet iemand toevallig of er zo'n koelkop op zo'n force motor past??
gpmcylinderkop.jpg

Nou, het probleem is verholpen 8)

Ik heb een fantom .15 motor geplaatst en dat scheelt aardig. Tevens heb ik de TGX omgebouwd naar Pro, dat moet wel vanwege de zeer grote kracht van de motor .....

Buiten het bovenstaande heb ik vandaag ook maar even een andere investering gedaan ... Ik heb een Serpent Vector Spec 2000 gekocht met een NovaMega .21 Turbo EVO4 :lol:

Lijkt me vooralsnog snel genoeg!

Nu nog ff trainen met dat ding ...

Back