Welke motor rupsvoertuig

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Djseb, 11 jun 2011.

  1. Djseb

    Djseb

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    8
    Beste allemaal,

    Ik wil eigenlijk wel een rupsvoertuig gaan maken.
    Eigenlijk is het doel het frame te maken met rolkooi zeg maar. Net zoals bij de ripsaw.

    De lengte wordt ongeveer 35 centimeter, en de breedte ongeveer 15 centimeter, of iets breder, ligt eraan hoe het allemaal staat:p.

    Het gewicht wordt ongeveer 1 kilo. Maar nu is de vraag dus, wat voor een motor heb ik minimaal nodig om een snelheid van max 50 km/uur te halen? Maar toch ook nog op lage snelheid een leuke helling (45 graden) op te kunnen rijden?

    Het wordt een aandrijving waar maar 1 motor bij nodig is.;)
    Ik wil er alleen niet al te veel geld aan uitgeven, zender, ontvanger en accu's heb ik al.
    Dus nu nog een motor met bijbehorende regelaar. Servo'tjes heb ik ook nog liggen.

    Hopelijk kunnen jullie me helpen!

    Groeten,
    Sebas
     
  2. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    50 kmph!!! nou nou, je bent nog al wat van plan
     
  3. Djseb

    Djseb

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    8
    Haha, nou 30 is ook goed hoor;). Maar in iedergeval dat het wel een beetje leuk is om er mee te rijden;).
    En ik had 50 als max opgegeven he:p Niet al minimum:p
     
  4. Djseb

    Djseb

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    8
    Het mogen ook eventueel 2 motoren worden (dat is simpeler heb ik gelezen), maar kan iemand ongeveer schatten wat het totale wattage moet worden om deze prestaties te behalen?:)

    Alvast bedankt!
    Groeten,
    Sebas
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2011
  5. Djseb

    Djseb

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    8
    Heeft niemand een idee?
     
  6. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    15 jaar ok zie het als huis werk of maakt je pa dat.
    zelfs de bejaarde jeugt moet zijn huiswerk doen om te weten te komen hoe iets zit .
    doe eens moeite en zoek op het net er is zat te viinden ook op andere forums.
     
  7. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    oke, je gaat zeker over die 1 kg heen...
    modelbouw tanks zijn niet gemaakt voor hogersnelheden (op de kyosho blizard na, maar dat is geen tank)

    ik neem aan dat je alles zelf gaat fabriceren, aangezien je de kosten laag wilt houden.
    als je toch wilt doorzetten met het concept van 30km/h en langzaam een 45 graden helling op, moet je waarschijnlijk gaan kijken naar een versnellings-bak. (een mechanische)
     
  8. bossie800

    bossie800

    Lid geworden:
    20 mei 2010
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Musselkanaal
    ik wens je veel succes, ik ben er ook een aan het bouwen alleen wil hem geen 30kmh laten rijden( wat ook bijna onmogelijk is). denk er goed bij na, je wilt de kosten laag houden maar er komt steeds meer bij kijken en de kosten gaan dan snel omhoog.

    ik ben nog met een redelijk simpele tank bezig maar toch lukt komt er best veel bij kijken.
     
  9. Djseb

    Djseb

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    8
    Klopt, en ik heb ook wel vrij intensief gezocht, maar ik kon er echt gewoon niets over vinden:S Ik zoek dan waarschijnlijk verkeerd, maar ik ga gewoon eens wat proberen, heb hier nog wel een aardige motor liggen denk ik.

    Dus ik ga even kijken bij 2brothersrc wat voor regelaar er voor nodig is... Er staan namelijk helemaal geen gegevens op de motor en tja, ik heb geen zin om mn multimeter op te blazen als ik het amperage ga meten:S. Ik had hem aangesloten op een 7.2V accu, en er kwamen toch best wel finke blauwe vonken vanaf toen ik contact maakte...

    Maar ik heb ook al een grof ontwerp gemaakt in google sketchup. Maar ik ga nog even kijken hoe ik hem ga bouwen, van hout, of aluminium buizen.

    Ik houd jullie op de hoogte;)
     
  10. Djseb

    Djseb

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    8
    Owja, nee, ik maak mijn huiswerk zelf.... Ik klop echt niet zomaar op een forum aan hoor, ik was al een paar dagen intensief aan het zoeken, maar ik heb gewoon niets kunnen vinden. Misschien dat ik helemaal verkeerd zoek...
     
  11. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Als ik zoiets zou bouwen:

    - 2 Graupner speed 600 of 700 motoren
    - Robotpower Scorpion (XL of XXL) of Dimension engineering Sabretooth (2x10 of 2x25) dual motor speed controller
    - metales reductiekastjes voor op de motoren
    - tracks een beetje soortgelijk als 7onathan en Bossie800 het doen, zie hun topics voor fotos.
    - metaal voor het frame en ophaning.
    - 3S lipo 4000mAh
    - zender en ontvanger 2,4GHz

    En geheid dat hij meer weegt dan 1 kg, maar de snelheid en de power zal er zijn.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2011
  12. Blommetje

    Blommetje

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    6
    Hi,

    ik ben nieuw op dit forum en speel al een tijdje met het idee om iets uit het leger (Leopard, boxer, fennek) in R/C na te bouwen. Dit wil ik wel voor een groot deel uit een bouwpakket hebben, maar iets in mij roept aan alle kanten dat het wel een benzinemotortje moet zijn.

    Nu zie ik toch vooral modellen met electro-motoren.

    Ik zie voordelen aan electro, maar benzine lijkt mij voor grotere modellen (en met in het hoofd hellingen & zanderige ondergrond) een benzinemotor heel handig. Tevens lijkt het mij heel irritant om na 20 a 30 minuten met een lege accu te zitten.

    Kan iemand (kort) uitleggen waarom er zoveel met electromotoren wordt gereden?

    Thanks!
    Mb
     
  13. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    er zijn er nog veel meer maar iig één
    - Het kost veel minder onderhoud -
     
  14. Blommetje

    Blommetje

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    6
    Zijn er voordelen aan benzine?
     
  15. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Geen wachttijd om accu's op te laden
    +- constante power gedurende de rit
    realisme naar geluid, rook en geur?
    bling-factor
    geen lader en accu nodig, wel startspullen
    .....


    daar tegenover staat natuurlijk:
    lawaai, rook en geur
    prijs brandstof
    afstellen
    levensduur? brandstofmotortje vervangen kost meer dan elektromotortje (alles hangt natuurlijk af van welk type enzo...)
     
  16. Djseb

    Djseb

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    8
    @leo-rcc, ziet er goed uit, ga ik zeker eens naar kijken!
     

Deel Deze Pagina