Welke motor voor 1/12 4 cell???

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Joost K., 18 nov 2004.

  1. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo, ik wil misschien 1/12 gaan rijden en zag van Associated een mooi model... De RC12L4. Dit model is echter voor vier cellen. Maakt mij niet zoveel uit maar ik zou graag willen weten wat voor motor erbij past als je met 4 cellen rijd (competitie modified).

    Zijn er in Nederland ook wedstrijden voor 1/12 4-cell???

    Ik heb vroeger veel gereden met electro maar ben er al weer een aantal jaartjes uit... Heb de zoek functie geprobeerd en ook een aantal andere sites maar kon niks vinden...

    greetz Joost. 8)
     
  2. NOVA ROSSI

    NOVA ROSSI Guest

    mja nie dat ik veel verstand heb van electro maar denk dat je beter 1:10 kunt rijden daar worden veel meer wedstrijden mee gereden 8)
     
  3. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat was de vraag niet geloof ik... :roll:
     
  4. Linh

    Linh Guest

    Hoi, volgens mij kan je er elke motor in "proppen" hij rijdt toch wel :lol:
    Nee, euhm.. als je er serieus wedstrijden wilt mee gaan rijden dan heb je uit ontiegelijk veel keuzes qua motoren.
    Er zijn veel type races van stock motoren en echt race motoren 7 turns.. (dat is leuk meer even met je ogen knipperen zit er niet bij ) :wink:
    Als je er op een parkeerterrein mee wilt gaan rijden (wat niet aan te raden is.. die bodemspeling..) dan kan je er makkelijk een 19 turns motortje in doen. Dan heeft hij een leuk vaartje en hij is goed te besturen.
     
  5. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Wedstrijden specifiek voor 4 cellen zijn er vrijwel niet, alles is 6 cellen stock (27t)

    Op het WK werd gereden met een 10x1 of een 10x2. Merk/type is maar net wat je voorkeur is.
     
  6. Linh

    Linh Guest

    Oja even vergeten, er word trouwens bijna geen wedstrijden met die klasse gereden.. (nederland dan he)
     
  7. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Dus naar dat aantal wikkelingen moet je wel gaan als je er een beetje snelheid uit wilt halen... Je mist natuurlijk wel 2.4V en dat moet wel gecompenseerd worden...

    Alleen maar wedstrijden met 6 cellen en stock motoren??? Wordt er in nederland helemaal niet modified gereden met 1/12???
     
  8. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Er wordt vrijwel geen 1:12 modified gereden.

    2.4V lijkt niet veel, maar wat vermogen betreft scheelt het enorm. Als je geduld hebt, heb ik zaterdag een goede 10x1. Kan ik je precies vertellen hoeveel vermogen je mist en waar het vergelijkbaar mee is.
     
  9. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    @Linh, een leuk vaartje met een 19? Dat kan je wel vergeten op 4 cellen. Het zal best vooruit gaan, maar je zal een stuk langzamer zijn dan een 27T op 6 cellen.
     
  10. the antidoctor

    the antidoctor

    Lid geworden:
    8 okt 2004
    Berichten:
    38
    Gewoon een 12 dubbel of single met 4 cellen gaat als een kogel (ik daag je uit om het bij te houden met een 1/10)en loopt net zo hard als een goede handgewikkelde 19T op 6 cellen.
     
  11. er worden wel wedstrijden gereden met 1/12 zie m- auto en www.modelracingmiddenholland.nl, weet alleen niet of het met 4 cellen is, en motor maakt niet uit, heb ze zien rijden met 11 turns, ligt er helemaal aan waar je rijdt, afhankelijk van de baan. qwa wedstrijden is het in het algemeen standaardt 27 turns
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    De M-auto competitie is hoofdzakelijk voor de touringcars, hier wordt gepraat over een pancar.

    Wedstrijden zijn er wel maar niet meer goed geregeld op nationaal niveau, bij de ene club is het 4 cellen en bij de andere club 6 cellen en dan ook weer een verschil in motoren.
    Overigens is er voor die asso ook een 6-cellen chassis verkrijgbaar.
    Op buitencircuits is er totaal geen competitie meer in Nederland tenzij je nog naar EK´s en WK´s wilt.

    Dus ja, de hoeveelheid cellen en de soort motor is afhankelijk waar je gaat rijden.
     
  13. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    In de M-auto wordt ook gereden door Pancars, hij is idd opgezet voor touringcars maar ik moet nog maar zien waarmee de meesten rijden.

    Zelf ben ik van plan om 1:12 pancar te gaan rijden in de M-auto competitie. Samen met nog wat anderen van onze club.
     
  14. Linh

    Linh Guest

    Oh.. overheen gelezen.. 4 cellen :oops:
    Ik zat van die 6 cellen te denken..
    maar toch.. hij gaat toch nog redelijk vooruit.. of niet?
    hij is direct aangedreven.. dus een grote weerstand zal het niet zijn..
    gr linh[/quote]
     
  15. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Een goede 19T motor op 6 cellen levert 200W vermogen. Op 4 cellen slechts 87Watt op een Robitronic dyno.
    (29.400 en 19.000RPM resp.)

    Een Stock (27T) motor op 6 cellen zit rond de 130Watt.

    Uiteraard zijn dit piekvermogens wat niet het hele verhaal verteld. Maar het geeft wel een aardige indicatie.

    Ik gok dat je met een 10 turn voor de dag moet komen om een stock motor op 6 cellen bij te houden.

    Wat mij verbaasde was dat 33% minder voltage, 56.5% minder vermogen betekend.
     
  16. the antidoctor

    the antidoctor

    Lid geworden:
    8 okt 2004
    Berichten:
    38
    Tja gokken ........je kunt natuurlijk ook een keer bij VIOL gaan kijken waar ze nog redelijk veel met 1/12 rijden en je zult zien dat het niet waar is.
     
  17. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    En de VIOL is??? Iedereen trouwens bedankt voor de vele replies... Ze waren erg nuttig... Wil nog steeds graag 1/12 4cell gaan rijden, het liefste binnen, mag in competitie maar hoeft niet perse...

    Weet iemand toevallig of "tapijtkevers" in Amsterdam ook een baan heeft die geschikt is voor 1/12???
     
  18. the antidoctor

    the antidoctor

    Lid geworden:
    8 okt 2004
    Berichten:
    38
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    De tapijtkevers in A'dam bestaat niet meer......
     
  20. the antidoctor

    the antidoctor

    Lid geworden:
    8 okt 2004
    Berichten:
    38
    De naam kwam mij ook al niet bekend voor ,weet nu waarom. :)
     

Deel Deze Pagina