Welke motor voor 40mm water jet boot?

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dds, 8 aug 2020.

  1. Dds

    Dds

    Lid geworden:
    8 aug 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sittard
    Ik ben een rc speedboot aan het bouwen. Romp is al af (1000mm). Nu wil ik er een water Jet Thruster 40mm er inzetten. Welke motor kan ik het beste kiezen?

    Zou deze hieronder bijvoorbeeld voldoen?
    Wil zo snel mogelijk kunnen.

    4092 Specifications:
    Brand name: Rocket
    Item No.: 4092
    KV(RPM/Volt): 1520KV/1250KV Optional
    RPM: 50000
    Watt: 4200W
    No load current: 2.6A
    Max voltage: 37V
    Diameter: 40mm
    Length: 92mm
    Shaft diameter: 5mm
    Connector: 4mm golden banana connector
    Weight: 390g
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dds,

    Welkom op dit forum!

    Om te kunnen zeggen of de motor die je noemt (https://nl.aliexpress.com/item/32907349264.html ?) geschikt is om een Ø40 mm waterjet aan te drijven (deze? https://www.aliexpress.com/i/33016176690.html ) is het handig als je zoveel mogelijk informatie verstrekt, plus wat foto's van je boot.

    Op welk Voltage wil je gaan varen?

    Een 40 mm jet werkt op 10.000 toeren al tegen de grens van cavitatie aan, een 1250Kv motor zou je dan op 3S - 4S kunnen laten draaien. Met de nadruk op zou kunnen, want zo'n laag Voltage in een boot van een meter aan een 40 mm jet is nu niet bepaald een efficiënte oplossing; de maximale stroom zal een zware (= dure) regelaar noodzakelijk maken.
    4200 : 14,8 = 280A...

    De waterjet uit de link wordt geleverd met een koelplaat voor een buitenloper, een buitenloper werkt heel goed aan een waterjet, maar dan moet je Kv lager en je Voltage omhoog, zodat je met een kleinere regelaar toe kunt.

    Als voorbeeld een 500Kv buitenloper op 6S met een Flycolor 150A regelaar.
    500 x 22,2 =11.100 toeren onbelast, kom je onder last rond de 9000 toeren uit.
    Een 150A regelaar is aan de krappe kant, maar als je niet continue vol gas vaart en alles goed(!) gekoeld wordt, zou dat moeten kunnen:
    https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Of, als je dat niet aandurft, de Seaking 180A V3: https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Motor: https://nl.aliexpress.com/item/4001...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

    Als je zo snel mogelijk wilt kunnen, is een waterjet niet de beste oplossing, een oppervlakteaandrijving is (véél) sneller, helemaal in een romp van een meter.
    Echter, zo'n grote romp over de 100 km/h jagen vereist enige know how en een boel geld; dat redt je niet met een budget motor & regelaar en een 4S lipo.

    Groeten, Jan.
     
    HeliKoper vindt dit leuk.
  3. Dds

    Dds

    Lid geworden:
    8 aug 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sittard
    Goedemorgen Jan,

    hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord. Ik ga het precies zoals u voorstelt bestellen (en neem denk ik die 180A regelaar voor de zekerheid)

    Op de vraag hoeveel voltage heb ik geen antwoord, had nog niks gekocht. Heb echt alleen een romp van een speedboot boot gemaakt (glasvezel met carbon, zie foto) was eerst van plan met brandstof motor. Maar denk dat een electro motor met jet beter is.

    Heeft u misschien ook een suggestie welk accu pakket ik het beste kan kiezen?

    Met vriendelijke groet, Diederik
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2020
  4. Dds

    Dds

    Lid geworden:
    8 aug 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sittard
    Hmm uploaden van foto werkt niet. Zal straks nog even bekijken.
     
  5. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Zonder je topic te willen kapen Diederik, zou ik min of meer dezelfde vraag aan Jan willen vragen voor mijn Atlantic Challenger. (link naar mijn topic) ik stel 'm hier omdat het keuzeproces ook voor anderen interessant kan zijn en Jan het simpel doch duidelijk neerpent.

    Die is ongeveer net zo groot maar heeft al/nog de oude Graupner jets erin. Die wil ik niet meteen gaan vervangen eigenlijk, dus liever ook niet meteen aan gort draaien met te sterke motoren, ik hoef niet knetterhard, netjes in plané is schaalsnelheid genoeg voor mij.

    Maar brushless en zo is voor mij nieuw, ik begrijp uit je uitleg nu wat verbanden tussen de toeren, cavitatie en ampères. Accu's (anders dan 12V bakstenen) heb ik niet dus dat is ook nog zo'n dingetje waar ik weinig inzicht in heb in samenstelling met de motor en regelaar.

    Als het goed combineer moet ik dus een hoger voltage kiezen (en dat betekend een hoge S) maar daarbij een lage Kv (want toeren per S geeft Kv en ik moet lage toeren hebben anders caviteren ze (of draaien ze zichzelf stuk wegens ouderdom) en daarbij de max A berekenen. En dat bepaald dan welke regelaar ik nodig heb.

    Zou ik wél harder willen dan is dat een kwestie van de motor op de maximale prestaties van het voorstuwingsmiddel (jet of schroef) afstemmen want eenmaal in plané is het een kwestie van harder duwen en je gaat harder, rompsnelheid doet er niet meer toe. Waarbij je bij een jet eerder je limiet bereikt dan met een schroef. Begrijp ik het zo goed?
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Diederik,

    Heb ik goed gegokt met betrekking tot de jet en de motor in jouw post?

    Een 180A regelaar is niet echt nodig als je voor de 4260-500Kv buitenloper gaat, want die trekt maximaal 70A continue volgens de specs, dan het je aan de (goedkopere) Flycolor 150A genoeg. Bestel er gelijk een programmeerkaart bij, want Chinese gebruiksaanwijzingen zijn ruk: https://nl.aliexpress.com/item/4001...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
    De 180A regelaar noemde ik met de 4200W van de Rocket motor in het achterhoofd, omdat je die op een veel lager Voltage moet laten draaien waardoor de stroom de hoogte in schiet.

    Niet helemaal vergelijkbaar, want geen waterjet, maar in mijn 110 cm M.A.S. ligt een 4250-800Kv buitenloper die op 4S een Ø58 mm tweeblad prop, met hoge spoed, aandrijft. Prop onder de boot.
    Daarmee heb ik getest met een 150A regelaar, die bleef koud, toen ik die regelaar in een andere boot nodig had, is er in de M.A.S. een 100A regelaar gekomen die (watergekoeld) nét lauw wordt.
    Bonke 06.jpg
    Snelheid rond de 50 km/h, véél te snel voor een schaalmodel, maar daarvoor heb je een regelaar...

    Lipo's: een jet aandrijven is zwaar werk voor een motor, dus je lipo's zullen de gevraagde stroom fluitend moeten kunnen leveren, anders worden ze warm en is de vreugde van korte duur.
    In tegenstelling tot motoren en regelaars is hier geen budget oplossing voor, goede lipo's zijn duur.
    In mijn wedstrijdboten (en de semi-scale M.A.S.) gebruik ik HRB lipo's, die zijn erg goed.

    Om een beetje lange vaartijd te hebben zou je twee van deze kunnen nemen:
    https://nl.aliexpress.com/item/3286...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
    Bestel ze met EC5 stekkers of de XT150, zodat je geen overgangscontactverliezen hebt.

    Ze zijn er ook met een nóg grotere capaciteit:
    https://nl.aliexpress.com/item/4000047239332.html?spm=a2g0o.detail.1000060.1.7d1ee481n1rPAf&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.128609.0&scm_id=1007.13339.128609.0&scm-url=1007.13339.128609.0&pvid=10ac9076-3712-4fa4-9515-eb484b7a7df9&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.128609.0,pvid:10ac9076-3712-4fa4-9515-eb484b7a7df9,tpp_buckets:668#0#131923#0_668#808#5965#519_668#888#3325#6_668#2846#8112#532_668#2717#7562#475_668#1000022185#1000066056#0_668#3468#15607#31

    Houdt er rekening mee dat de lipo's ook geladen moeten worden; ook hier is de sky the limit voor wat je kunt uitgeven, maar deze doet het prima:
    https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
    Als je voor twee lipo's gaat, kun je ze tegelijk laden.

    Bestel gelijk een aantal stekkers, passend voor je lipo's, zodat je (een) passende laadkabel(s) kunt solderen en aansluitingen in de boot aan regelaar en motor, zodat je niet met verloopstekkers gaat klooien.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2020
  7. Dds

    Dds

    Lid geworden:
    8 aug 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sittard
    Dag Jan, nogmaals hartelijk dank! Dit is precies de informatie die ik nodig had.

    Kan ik eindelijk mijn 10jaren project afmaken (ligt al jaren in de garage). Zal een foto uploaden als het af is.

    Bedankt,
    groet, Diederik
     
  8. Dds

    Dds

    Lid geworden:
    8 aug 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sittard
    Dag Jan, is het echt nodig om twee lipo's aan te sluiten (neem aan in serie aan te sluiten)? 1 voldoet niet?

    Welke snelheid (grove inschatting) denk je dat te halen is met die 500kv motor icm 40mm jet? Gaat dat een beetje snel?

    Met vriendelijke groet, Diederik
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Diederik,

    De 500Kv motor vaar je op 6S, mijn opmerking om er twee van aan te schaffen slaat meer op het feit dat je dan langer kunt varen (twee keer een volgeladen lipo in de boot, ééntje per keer).
    Als je er twee hebt kun je wisselen als de eerste leeggevaren is, óf je zet beide in de boot en koppelt ze parallel, dan heb je nog steeds 6S, maar de dubbele capaciteit, dus een langere vaartijd.

    Je zet geen jet in een boot om topsnelheden te halen, een jet blinkt uit in acceleratie en wendbaarheid.
    Dat wil niet zeggen dat het een slak is, maar het is geen vergelijking met dezelfde romp met een oppervlakte aandrijving.
    Alleen al het ontbreken van de aanzuigopening en het feit dat dat stuk van de romp altijd in het water moet blijven tijdens de vaart zorgt voor een aanzienlijk verschil in topsnelheid door de lager weerstand.

    Ik weet niet wat jij onder 'een beetje snel' verstaat?
    Gaat dit hard genoeg?:

    Dezelfde boot een paar modificaties verder:


    Mijn 80 cm Arowana met oppervlakte aandrijving haalt de 80 km/h, maar accelereert niet zo snel en kan zeker niet zulke krappe bochten op snelheid halen.

    Zonder een paar foto's van jouw romp waag ik me niet aan een voorspelling hoe hard het zal gaan; in het ergste geval is het een (grote) schoenendoos met een punt en zul je de 20 km/h niet halen. Een jetboot heeft wel een aantal basiseisen waar de romp aan moet voldoen, anders gaat het niet werken.
    Dus: foto's!

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2020
  10. Dds

    Dds

    Lid geworden:
    8 aug 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sittard
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Diederik,

    Bedankt voor de foto's.
    Bekijk even de rompvorm die een jetboot zou moeten hebben:
    https://nl.pinterest.com/pin/AU4Y_d...vR1DBIZzT1nPR62Cg1rp8i8hFV4/?nic_v2=1asPjueuN
    Als je de video hebt bekeken, dan voel je waarschijnlijk al aankomen wat ik nu ga schrijven...

    Wat jij gebouwd hebt lijkt meer op een zeilboot (en zal waarschijnlijk ook nog goed zeilen als er eenmaal een kiel onder hangt, een roer aan gemaakt en een IOM tuigage op gezet is), dan een speedboot.
    De afgeronde bodem en ronde overgangen naar de zijden zijn niet geschikt om als speedboot te functioneren.
    Het zal wel varen, maar niet snel, daar is de rompvorm niet geschikt voor.

    Sorry, maar hier zou ik geen geld in steken, niet voor een jet en niet voor een conventionele schroef aandrijving, of oppervlakte aandrijving.

    Groeten, Jan.
     
  12. Dds

    Dds

    Lid geworden:
    8 aug 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sittard
    Dag Jan,

    Bedankt voor je reactie, ik snap wat je bedoeld. Toch wil ik het proberen (ivm emotionele waarde), het manoeuvreren zal inderdaad niet heel goed gaan. Ben niet op zoek naar een zeilboot. Als het niets wordt zal ik de gekochte onderdelen in een nieuwe (nog te maken) romp plaatsen. Is dus geen weggegooid geld.

    Is die 500kv motor met 40mm jet wel sterk genoeg om zo'n formaat (1 meter) boot een beetje rap vooruit te stuwen?

    Of is een conventionele schroef of oppervlakte aandrijving beter?

    Bedankt voor je eerlijke beoordeling :)

    Groet, Diederik
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Diederik,

    Behalve de foto's krijg ik weinig feedback op mijn vragen; ik kan een boel afleiden uit je eerste post, maar respons erop krijg ik niet...
    1) Bedoel je inderdaad de 40 mm jet uit de link die ik in mijn eerste antwoord geplaatst heb?
    2) Is de snelheid van de jetboten in de video's ongeveer wat je voor ogen staat?

    Hier een korte video van mijn 110 cm M.A.S., varend op 4S met een 4250-800Kv buitenloper aan een Ø58 mm onderwaterschroef:


    Bij vol gas kom ik aan 9000-10.000 toeren aan de prop en vaart de boot rond de 50 km/h.

    Mijn voorstel voor jouw Ø40 mm jet van een 4260-500Kv buitenloper op 6S zal rond de hetzelfde toerental onder last uitkomen. In een romp, geschikt voor een jet aandrijving, zul je een soortgelijke topsnelheid mogen verwachten.

    Hoe het in jouw romp zal uitpakken blijft afwachten, de rompvorm is niet geschikt voor hoge snelheden; de boeggolf zal tegen de zijkanten opklimmen en ontzettend remmend werken, tot het punt dat de motor te hard moet werken om de boot dóór (inplaats van óver) te duwen en hoge stromen zal trekken, waardoor motor, regelaar en Lipo warm zullen worden en de regelaar mogelijk thermisch zal afschakelen.
    Als dat gebeurt ben je behoorlijk destructief bezig, want de regelaar kan met z'n 150A gemakkelijk de 70A continue van de motor hanteren, als de motor zó hard moet werken dat de stroom méér dan verdubbelt, zal ook die ongezond heet worden.

    Mocht de romp wel opglijden en in plané gaan, dan hangt het van de rompvorm van de bodem af hoe (goed) dat zal gaan; is de laatste 30 cm recht, dan zal de boot willen glijden, is de kiellijn dat niet, maar zit er een ronding in, dan zal de boot gaan wippen. Als het tegen zit wordt deze beweging zó erg dat de aanzuigopening lucht gaat happen waardoor de jet droog komt te staan en de snelheid wegvalt, tot de jet weer gevuld is met water en het spelletje opnieuw begint.

    Bochten op snelheid is een ander verhaal; zorg dat de opening (water)dicht is en plak de randen af, want dwars slaan en op de kop terechtkomen is een reële mogelijkheid.

    Groeten, Jan.
     
  14. Dds

    Dds

    Lid geworden:
    8 aug 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sittard
    Dag Jan,

    Excuses, inderdaad die 40mm uit de link.
    En die snelheid is meer dan genoeg, het manoeuvreren verwacht ik veel minder goed.

    Zal eens kijken of ik de romp nog wat kan verbeteren.

    Groet, Diederik
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Diederik,

    In deze video kun je goed zien hoe een romp voor een jetaandrijving er uit moet zien:

    De boot is aanzienlijk kleiner dan de jouwe, maar het principe is hetzelfde.

    Nog eentje met een 40 mm jet (maar dan eentje van KMB):


    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2020
  16. Dds

    Dds

    Lid geworden:
    8 aug 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sittard
    Dag Jan,

    Het laatste stuk recht is 45cm.

    Ik zal eens kijken of ik de zijkanten wat kan aanpassen door een scherpere hoek te maken tussen de zijkant en onderkant.

    En betreft het heet worden, zal eens kijken of ik extra veel koeling kan inbrengen. Sowieso dus koeling spiraal mantel om de motor. En de koelplaat in de waterjet.

    Zag dat je in een ander bericht (zie link hieronder) schreef over toeren 15000 - 18000rpm voor een jet van 40mm: en een 880kv motor aanraadt. Klopt dit nog of is het toch beter bij die 500kv te blijven zoals je hierboven aangeeft?

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/hulp-met-brushless-motor-en-esc.173454/

    Wanneer de cavitatie gaat optreden zal ook afhangen van het aantal bladen de propeller heeft. Bij die 40mm water jet uit jouw link kan ik kiezen tussen 4 of 2 bladen. Wat zal ik kiezen?

    4 bladen is plastic en dus ook goedkoper. Maar is die 2 bladen cnc het meer geld waard?

    Groet, Diederik
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2020
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Diederik,

    Dat is mooi, je hebt sowieso een recht stuk romp nodig om de jet fatsoenlijk in te kunnen bouwen met een gunstige inloop er voor.

    Als je voor een buitenloper gaat (waarbij de buitenzijde dus draait, op de montage plaat aan de voorzijde na) dan kan daar geen koelspiraal omheen. Een koelspiraal om een motor was bij een borstelmotor al een druppel op een gloeiende plaat vanwege het minieme contactoppervlak, bij een borstelloze binnenloper is een een recept voor een walmende motor met doorgebrande wikkelingen, daar moet(!) een volmantelkoeling omheen, zelfs als je de motor 100% overdimensioneerd, daar een borstelloze motor in deellast (geen vol gas) ook warm wordt en die warmte moet je, op straffe van een verbrande motor, afvoeren.

    Die link is uit 2012, de ontwikkelingen en inzichten zijn al weer een stuk verder.

    Cavitatie bij grotere jets treedt net zo goed op als bij die kleine 19 mm schuimkloppertjes, veel toeren leidt tot veel schuim.
    Een tweeblad CNC impeller is efficiënter dan een vierblad kunststof impeller, sterker en ook geschikter voor hoge toeren.
    Voor je huidige romp zal het hogere rendement weinig uit maken, dat merk je pas in een geschikte romp.

    Wat betreft de toeren voor 40 mm jets: Kehrer gaf voor de Ø40mm Graupner(Kehrer) jets een 22cc benzine motor aan, die leveren een dikke 2,2PK (1500W) afhankelijk van het gekozen merk en rond de 9000 toeren.
    Vandaar dat ik op een 500Kv buitenloper op 6S uitkom.

    Groeten, Jan.
     
  18. Dds

    Dds

    Lid geworden:
    8 aug 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sittard
    Dag Jan, duidelijk.

    Dan moet ik op zoek naar een volmantelkoeling met 42,6mm binnen diameter. Heb jij misschien een suggestie? Meeste die ik zie zijn niet exact die afmeting.

    Groet, Diederik
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Diederik,

    Er gaat iets niet goed, met betrekking tot het verschil tussen een buitenloper en een binnenloper.

    Dit is een 3654-1600Kv buitenloper in mijn Arowana:
    Aeolian in position 02.jpg
    Het deel met de sticker (en alles links daarvan) draait, alle (water)koeling komt van de aluminium koelplaat, waar het deel waar de draden uit komen aan vastgeschroefd zit.

    Deze foto toont de Flycolor 150A en een SSS4074-2200Kv (een binnenloper):
    Flycolor 150A & SSS 4074-2200Kv.jpg
    De motor is zwart, het enige dat draait, is de uitgaande as met de vlakke kant er aan, de koelmantel is het aluminium deel met de slangpilaren er op, die sluit middels twee O-ringen af tegen de motorbehuizing, het koelwater loopt rechtstreeks op de motor.

    Hier dezelfde motor in mijn Arowana:
    SSS 4074-2200Kv in Arowana..jpg
    De slangen van de waterkoeling zitten op de koelmantel, de uitgaande as zit aan de schroefas met een vaste koppeling (hier afgedekt met een stuk grijs PVC op de koppelingsklok).

    Groeten, Jan.
     
  20. Dds

    Dds

    Lid geworden:
    8 aug 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Sittard
    Dag Jan,

    Ah ok, dat was me niet duidelijk. Is er voor mijn toepassing ook een geschikte binnenloper? (klinkt voor mij als een eenvoudigere oplossing)

    Of denk je dat een buitenloper meer geschikt is?
    En krijg ik die voldoende gekoeld met alleen de koelplaat?

    Groet, Diederik
     

Deel Deze Pagina