Welke motor voor een Avionik D17?

WillydeWoofer

Forum veteraan
20240913_210543.jpg
Een Mega AC 16/40/1 gaat niet ver genoeg de romp in. Hij lijkt te breed aan de voorkant.
Het was de bedoeling om eerst hiermee te gaan vliegen, om te wennen.

Dan heb ik nog een Rocket 2958 3380kv met vertraging. Die gaat er wel helemaal in, maar de schroefgaten zitten niet op de juiste plek.

Wat kan ik nu het beste doen?

foto volgt.
 
Laatst bewerkt:
Zit er bij de D17 het motorspant al af fabriek in (zoals bij de B series) of moest je die er zelf in zetten.
De foto zegt ook niet zoveel trouwens, het motorspant en gaten patroon v/d motoren wil je eigenlijk zien.
Ik zou nog niet gelijk vandaag het motorspant weg gaan dremelen.
 
Zit er bij de D17 het motorspant al af fabriek in (zoals bij de B series) of moest je die er zelf in zetten.
De foto zegt ook niet zoveel trouwens, het motorspant en gaten patroon v/d motoren wil je eigenlijk zien.
Ik zou nog niet gelijk vandaag het motorspant weg gaan dremelen.

Het is niet het allernieuwste model Johan. Deze heeft een geïntegreerd motorspant. Het is een geheel met de romp.
Ik maak straks een paar duidelijkere foto's.

Nee, nee, de zaag neem ik niet meteen ter hand ;). Overigens, een technisch clublid helpt me deze kist in elkaar te zetten. Het uitvoeren lukt ons wel,
maar advies van ervaren leden is van harte welkom.

De gedachte was, om te beginnen met de minst snelle motor. De Mega dus. Maar dat betekent de voorkant van de romp slopen. Zou een plaatje tussen de voorkant van de motor en het vaste motorspant werken?
Vanuit de gedachte, dat je niet meteen volgas hoeft te vliegen, is misschien de Rocket ook haalbaar!? Ik ben geen natuurtalent, maar vlieg inmiddels toch al weer een jaar of tien. Zo'n 200km/uur is geen probleem.
 
Ik heb voor mijn B10 die ik 2e hands had gekocht ook een keer het gatenpatroon van Hacker (of kontronik) naar Neu/Leo moeten aanpassen. Dat paste bijna al, alleen uit m'n hoofd Neu is 2,54mm en het was 2,50 of zoiets. Die heb ik gewoon iets uitgevijld. Werkt prima, zolang de motor maar niet kan verdraaien of verschuiven. De B series hebben ook een geïntegreerd motorspant, maar die is ook dicht als je 'm krijgt en moet je zelf helemaal uitboren nog.
 
Ik zou de rocket nemen en beginnen met een of twee cellen minder, of een kleiner propje om het vermogen wat te temmen.
In geval van een kleiner propje wel even het motor toerental in de gaten houden, want dat wordt hoger. Zit je normaal al aan de toerenlimiet is een accu met minder cellen de enige optie.
De ESC to half of driekwart gas begrenzen kan ook, maar alleen als de regelaar redelijk overbemeten is.
 
Oke' mannen, dan komt de Rocket er in op 3 of 4 cellen. Voordeel is natuurlijk, dat deze motor daarna gewoon kan blijven zitten.
Bedankt voor jullie adviezen.
 
Heb je de spinner ook al binnen?
Belangrijk bij alles aanmeten.

Heb wel inbouwtips op foto van mijn Wilko Hawk F5B.
Die vlieg/vloog ik met een Kontonik 5:1 en HETRC 2750kv op Freudenthaler 14,5 x 14 smal.
Heeft Gerben me toen Geadviseerd. Goede raad geweest... pakte prachtig op
Vlot en relatief relaxed. Net onder 1 kw dacht ik.
Vliegt strakker dan een RC1 model, zo ongelofelijk mooi.

De Kontronik box is van uitstekende kwaliteit.
Motorschot heb ik tekening van gemaakt. Die is op 100% uit te printen. En te plakken op de werkstof.
Werkstof autoclaaf epoxyplaat, ooit een stapel van eBay gekocht.
Goed te boren en te verzagen.
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Heb je de spinner ook al binnen?
Belangrijk bij alles aanmeten.

Heb wel inbouwtips op foto van mijn Wilko Hawk F5B.
Die vlieg/vloog ik met een Kontonik 5:1 en HETRC 2750kv op 14 x 14 smal.
Vlot en relatief relaxed.
De Kontronik box is van uitstekende kwaliteit.
Motorschot heb ik tekening van gemaakt. Die is op 100% uit te printen. En te plakken op de werkstof.
Werkstof autoclaaf epoxyplaat, ooit een stapel van eBay gekocht.
Goed te boren en te verzagen.
Gr Bas

De spinner? Ik denk het niet. Straks even kijken.

Alle tips op foto zijn welkom Bas.

Ik heb ronde plaatjes liggen. Daar kan ik een mal voor de motorschroefjes van maken.
 
Nu ik die foto's zo zie moet je vooral loslaten dat de gaten niet passen. Je moet het zien als een motorschot waar je nog gaten in moet maken. Teken zoals Bas ook al aangeeft de gaten die je nodig hebt op een papiertje en kijk dan gewoon hoe dat het beste gaat passen, dan zie je dat het uiteindelijk allemaal wel mee zal vallen. Dit gaat je lukken.
 
Nu ik die foto's zo zie moet je vooral loslaten dat de gaten niet passen. Je moet het zien als een motorschot waar je nog gaten in moet maken. Teken zoals Bas ook al aangeeft de gaten die je nodig hebt op een papiertje en kijk dan gewoon hoe dat het beste gaat passen, dan zie je dat het uiteindelijk allemaal wel mee zal vallen. Dit gaat je lukken.

Ik vind het doorgaans leuk om iets netjes passend te maken. Een malletje maken is geen probleem.
 

Bijlagen

  • 20240914_202123.jpg
    20240914_202123.jpg
    289,2 KB · Weergaven: 90
Wil, toon gewoon je vorderingen.
Er kijken een hoop mee. Frisse draadjes op het MBF zijn belangrijk.
Toon de maakbaarheid.

Modelbouw is veel zelf uitvinden.
Fouten worden gemaakt, ook ook foutlozigheden. Dus goede vordering.

Modelbouw is leut en blijft een ontdekkingsreis en dat moet ook zo blijven. Bouwplezier.
'Begaafdheid par excellence' is geen must. Professionaliteit is een ander jargon!
Tijd en rust en overdenken zijn uitmuntende gereedschappen.
Verder afkijken... hoe doen anderen het, en daaraan relateren.
En dat is dan ook direct centraal in deze bouwdraad!

Goed gereedschap en goed materiaal en een graaibak met werkstofjes zijn onontbeerlijk.
Dat blijft een speurtocht waar alles te foerageren.
Ik beschik dan ook nog eens over een draaibank... en goede tekensoftware.
Maakt het eigen kunnen weer een fractie grens verleggend.

Tekensoftware en een goede printer zijn voor mij echter essentieel.
Dat zijn verlengstukken van mijn geest, daarmee ontstaat gestalte.
Kan bv alle details aan mijn schaalmodelboot op uitwerken, mijn handen volgen daarin mee.
Schetsen doet vormen...

Gr Bas
 
Mijn mening ….. zet gelijk de snelste motor erin en als je denkt dat ie je te hard gaat dan begin je met een prop met minder spoed, dan belast je de motor ook niet te zwaar ;)

edit: ik was te snel met posten :hammer:
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal. Dan heb je weer een zware kluit in de neus... én een performance motor heeft ook zo zijn kosten.
Maar klopt... 15 x 13... had ik 1,5 KW... en met 16 x 16 werd dat 3,5 KW...

De Hawk F5B doet het netjes op 1450 gram. Ik dacht de Avionik ook zoiets moest wegen?
Dan is het een balans tussen accu's en motor wat het CG betreft.
Of op een veel hogere spanning de zaak laten draaien... waarbij de Amperes dan minderen... grote hakmolen op de boeg...minde capaciteit accu....
En dan wordt het al weer wat meer wetenschap...

Met een bepaalde Plettenberg was er goed te stoeien...werd me verteld...
en dat werd door de heren van de NL F5B club dan ook goed uitgekiend. Gelogd en uitgelezen.
Maar in die jaren was ik zeer blij als ik met mijn underdog vermogen de diepvrieskip wist te scoren...

De NL wedstrijden waren oer gezellig en werden besloten met een feestmaal... mooie tijden...
Gerben van Berkum de echte uitblinker. GJ ook zeer goed. Die man kon vliegen! Mozesknetter!
GJ heeft de F5B met verve weer op de poten gezet. Niets dan lof.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top