Welke motor voor een sleper

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door 99kris, 5 jan 2013.

  1. 99kris

    99kris

    Lid geworden:
    1 okt 2003
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Belgie/zwartberg
    Even een vraag, welke motor is het best voor een sleper.
    Het is een Jodel robin dr 400 van 3 meter span.
    De ene spreekt over een DA als beste motor, de andere over King, en nog een ander over .....
    Dus graag jullie mening hierover.
    Ik dacht aan een 120 cc, maar een 100 cc kan ook.
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als je een merk motor neemt , 3W , DA , King maakt het allemaal niet zoveel uit .

    Wil je weinig gewicht neem je DA , meer gewicht is 3W of King .

    Mvg Johan
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Voor het slepen heb je werkpaarden nodig.
    Voor de beste info kun je goede raad vragen op BIGGS VZW

    Mijn persoonlijke voorkeur is zenoah. Dit merk wordt veel in kettingzagen gebruikt.
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Zenoah gaat maar tot 80cc , zal te weinig zijn voor een 3m Jodel.

    Maatje kleiner en ik hat ook zenoah geschreven.

    Mvg Johan
     
  5. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Kettingzaagmotoren zijn over het algemeen ijzersterk...
    Koop je een nieuwe kettingzaag en gelijk ga je de hele dag bomen zagen zonder problemen ( worden ook NIET ingelopen )
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Als 80 cc te klein is dan valach motoren ook geleverd door toniclark
     
  7. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als geld niet een grote rol speelt is de Valach natuurlijk een mooi motortje ;)

    Maar met 2250 € niet een goedkope optie.

    Mvg Johan
     
  9. 99kris

    99kris

    Lid geworden:
    1 okt 2003
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Belgie/zwartberg
    Ik wil het toch bij een 2 takt houden.
    Een Valach is voor mij veel te duur.
     
  10. instructeur gido

    instructeur gido

    Lid geworden:
    18 okt 2010
    Berichten:
    43
    Locatie:
    vaals
    hoi
    meschien is dit een optie
    mintor motoren lopen heel erg goed en zijn betaalbaar
     
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal

    Een linkje erbij is steeds makkelijk ...
    110cc | MINTOR
     
  12. scaleflyer

    scaleflyer

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Nieuwrode (Belgie)
  13. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Wat weegt het beestje vliegklaar , dus met benzine ??
     
  14. scaleflyer

    scaleflyer

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Nieuwrode (Belgie)
    Nog niet juist kunnen wegen maar gaat toch rond de 16 zitten geloof ik. Bieder van 1000 is weg.. Wie eerst 1000 bied mag hem omen halen..motor koste vroeger al bijna zoveel....
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Kris

    Als je nog niet gekozen hebt:
    Voor slepen is extra vermogen altijd erg prettig. Dat betekent doorgaans wel een wat zwaardere kist, hoger brandstofverbruik, hogere kosten en nog wat zaken.
    De motor moet wel in de kap passen, je moet de uitlaten kwijt kunnen, de (grote)prop moet wel genoeg boven de grond blijven.
    Alles wordt zwaarder belast, de constructie moet het aan kunnen, de servo's moeten tegen de grotere trillingen bestand zijn.

    Het slepen op een sleeptreffen vergt veel van de motoren, je maakt veel meer uren als gewoon een "zondagsvlieger" die drie vluchtjes maakt. De temperatuur schommelingen zijn enorm, van een hete klim direct naar de afkoeling van de daling.

    De uiteindelijke keuze zal je zelf moeten doen, in de slepersland zijn de 3W en de King de meest voorkomende. Beide hebben ze toch wel verschillen, met voor- en nadelen.
    Ik vlieg oa met een 3W 130cc die al 10 jaar op een sleepkist zit en naar schatting 5000 vluchten gemaakt heeft. Een paar jaar geleden zijn de zuigerveren vernieuwd, meer niet....Ontstekingen waren bij 3W niet het sterkste punt, die worden gelukkig steeds beter.
    De DA is de motor met het hoogste specifiek vermogen (beste ratio tussen gewicht en power), het is beslist een goede keuze voor een acro kist. Maar mijn observatie in de praktijk is dat ze toch gevoelig zijn voor het rauwe sleepwerk, wat idd meer een motor met een industrie karakter eist. Betrouwbaar dus en eentje die tegen een stootje kan.
    Ook hebben licht gebouwde motoren het nadeel dat ze lastiger te dempen zijn, de motor zelf maakt lawaai wat je lastig kunt dempen.
    Exoten hebben het nadeel dat er weinig gebruikers ervaringen van zijn en dat service soms moeilijk en tijdrovend is. Iets waar je geen behoefte aan hebt als je midden in het vliegseizoen panne krijgt.
    Maar net als bij auto's: een Volkswagen rijder zal zeker "zijn" merk aanbevelen!
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Dan is 3w inderdaad goed verbeterd.
    En liever wat meer cylinderinhoud dan meer vermogen uit een motor te persen.
     
  17. 99kris

    99kris

    Lid geworden:
    1 okt 2003
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Belgie/zwartberg
    @Richard,

    heb je veel problemen gehad met de flatterventielen van uw 3W?
    Om de hoeveel tijd moet je die vervangen?
    Hier hoor je ook een hele boel verhalen over.

    Groeten Kris
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Kris,

    Ik heb de ventielen van de 130er pas na een jaar of zes-zeven intensief vliegen verwisseld, maar ik ken ook iemand die ze al na enkele uren heeft moeten vervangen. Maar ik hoor uiterst weinig van mechanische problemen met de 3W.
    En zoals je weet, er zit nog al een verschil in ervaring van de modelvliegers, als je bvb zo'n motor niet fatsoenlijk laat inlopen, dan moet je niet versteld staan dat hij je niet zo lang trouw blijft.
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Inloop periode doe je met minerale olie zodat d onderdelen op elkaar inslijten.
    daarna stap je over op vol synthetische olie. belray en castrol voeren d boventoon.
    Maar ik kijk persoonlijk naar d sae waarden.en ben zelf tevreden met d hema tweetakt olie.
    Nou sleep ik nog niet en ook niet zoveel als de biggs .
    naarden zou ook ik overstappen op castrol
     
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    In hoeverre ASPEN fuel aan de goede ervaringen heeft bijgedragen weet ik niet, ik vlieg het vrijwel de gehele periode van 10 jaar met die 130er.
    Vrijwel geen roet of andere aanslag, ik heb nog steeds dezelfde uitlaatpotten, en die zijn nog nooit schoongemaakt.
    Mijn nieuwe 157's heb ik in laten lopen met wat extra ASPEN olie er bij.
    Maar wat Serge stelt is beslist ook goed, die minerale olie, alleen begin je dan gelijk de motor en de potten te vervuilen met gewone fuel. Ik gebruik in geen enkele benzinemotor meer gewone fuel, alleen nog maar mijn grasmaaier!
     

Deel Deze Pagina