Welke motor voor Graupner Mega Dragstar 3?

  • Topicstarter Topicstarter Victor93
  • Startdatum Startdatum
V

Victor93

Guest
Hallo,

Ik heb al een tijdje een Graupner Mega Dragstar 3. Deze werkt erg goed, maar nu wil ik hem graag een tandje sneller laten varen. Er zit nu een Graupner Speed 700 C motor in (9,6V).
Graupner zelf biedt een brushless set aan met een inline 600 maar dit is misschien net nog wat te hoog gegrepen en bovendien nogal prijzig i.v.m. een nieuwe regelaar voor brushless.

Heeft iemand suggesties een goed alternatief wat ongeveer tussen deze twee motoren in zit?

Ik vaar nu btw op 12 cellen NiMh 3000 mAh.

Alvast bedankt!
Victor
 
Ik heb nog even rondgekeken. :cool:

Mij leek de Speed 700BB turbo neodym in combinatie met 14 cellen op 4000mAh ook een goeie optie. Kan dit verder nog goed samen met mijn huidige regelaar, de V60 BEC van Graupner of is het beter om hiervoor een andere te nemen?
 
Vul even volledig je profiel dan kunnen anderen zien waar je vandaan komt , ik heb nog een graupner speed 700 bb turbo 8,4v te koop voor 5,- is al een heel stuk beter dan de 700 c versie. Kan gewoon op een 60amp regje en is bijna even snel als een neodym maar goedkoper.
 
Hallo Viktor,

Welkom op dit forum!

Zoals Michiel al zei, vul je profiel even helemaal in, dat 'praat' wat gemakkelijker.

Welke prop zit er nu achter je MD III?
Heb je de boot opgebouwd volgens de bouwbeschrijving van Graupner, en daarbij ook de aangegeven materialen, zoals roer, schroefas, motorsteun e.d. gebruikt?

Groeten, Jan.
 
Hoi,

Ik heb even m'n woonplaats erbij gezet.;)

Ja, ik heb de hele MDIII opgebouwd met de standaard onderdelen en motorsteun zoals ze in de kit zaten. Er zit nu een 42mm kunststof/plastic prop achter, deze zat er ook al bij.

Misschien kan ik hier eerst ook iets in wijzigen?

@Michiel
Volgens de Graupner site is de Speed 700BB van 8,4 volt geschikt tot 10 cellen en een iets lager toerental. Klopt dit? Da's namelijk minder dan wat ik nu heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De speed 700 8,4v is gewoon te varen op 12 tot 14 cellen nimh hoor alleen wel zorgen voor goede koeling op de koolborstels en mantel. Graupner is nogal wat voorzichtig met gegevens geven.
 
Hallo Viktor,

Zoals Michiel al opmerkte, is Graupner erg voorzichtig met z'n motorgegevens, die data is hoofdzakelijk afkomstig van vliegers, in een boot ziet het er, door de ontbrekende koeling, even anders uit.

Alle (wedstrijd) vaarders laten hun 700 motoren lopen op 12-14 cellen, anders schiet het niet op.
De 'standaard prop' is een 45K, ook hier is Graupner weer aan de voorzichtige kant.
Waterkoeling op de aansluitlippen (borstelkoeling) en een spiraal of mantel rond de motor is een vereiste, anders is de vreugde van korte duur.

Op de foto zie je een 'bedrijfklare' 700BB Neodym met borstel koeling en een spiraal om de can:
full

Hiermee heb ik een jaar of drie wedstrijden gevaren, mankeert nog niks aan.

Het kan ook luxer:
full

Dit is eenzelfde motor met een koelmantel, waarbij het water direkt (afgeschermd door een laagje folie) op de fluxring loopt, zéér effectief.

Als de boot met de motor van Michiel (koopje!) (nog) niet hard genoeg gaat, is het tijd om de standaard set-up onder de loep te nemen.
Zoals Graupner de spullen laat inbouwen is op z'n zachts gezegd sub-optimaal.

Kun je een paar foto's van je boot plaatsen, en dan bij voorkeur recht van achteren, en van de zijkant, zodat we de hoek van de schroefaskoker kunnen zien.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor alle info!

Ik zal kijken of ik morgen even wat foto's neer kan zetten.
Op dit moment zit er nog geen waterkoeling op de huidige motor, daar heb ik om eerlijk te zijn ook weinig ervaring mee...:rolleyes: Is koeling voor de regelaar ook een vereiste, aangezien deze ook bijhoorlijk warm kan worden?

Victor
 
Hallo Viktor,

De motoren op de foto's trekken gemiddeld de hoogste stromen van de 700 Speedserie.
Ik heb ze gevaren met een Jeti 350 35A vliegregelaar, die ik van waterkoeling heb voorzien, nooit temperatuurproblemen mee gehad.

Dat je met je huidige motor en regelaar zonder waterkoeling uitkomt, ligt eraan, dat 3000 NiMH een bescheiden accu is, vergeleken met het vermogen, dat de Lipo's tegenwoordig kunnen leveren, én dat je een kleine prop draait en dus niet al te veel vermogen vraagt.

Je huidige regelaar is gemakkelijk watergekoeld te maken.
Het feit dat 'ie warm wordt heeft waarschijnlijk te maken met het veel deellast varen, vol gas heeft zo'n regelaar niks te doen en zal niet warm worden.

'Goedkoopste' upgrade is het watergekoeld maken van de motor en regelaar en er een 45K achter hangen.
Voor €5,00 méér heb je een snellere motor, die ook een 45K kan trekken (mits watergekoeld).
Wil je dan nog sneller dan kun je een Lipo overwegen.
Echter; dan zit je wel aan de limiet van de boot, zoals die nu opgebouwd is.

De volgende stap zou dan het aanpassen van de opbouw en een borstelloze motor plus regelaar zijn.

Groeten, Jan.
 
hallo,ik ben nieuw op de forum en heb een paar vragen over de MD3 ? het is mijn eerste boot en dat is ijn set up, inline 600m,regelar is een rc scanner 110 mah,de baterijen zijn besteld en zouden 4600 mha moeten zijn.voor de rest is hij standaard.wat is de gemidelde autonomie met dat? wat zou de snelhied zijn en is dat een redelijke setup of niet? al vast allemaal bedankt.
 
hallo, ik ben nieuw op het forum en heb een paar vragen over de MD3:
Het is mijn eerste boot en dit is mijn set up;
- inline 600m,
- regelaar is een rc scanner 110 mah,
- de batterijen zijn besteld en zouden 4600 mha moeten zijn.
Voor de rest is hij standaard.
Wat is de gemidelde autonomie met dat?
Wat zou de snelheid zijn en is dat een redelijke set-up of niet?
Al vast allemaal bedankt.

Hallo vieteredbull,

Welkom op dit forum!

Ik heb je bijdrage even gekuist, zodat het wat beter leesbaar is; als je de moeite zou willen nemen om wat meer leestekens, hoofdletters en een spellingscontrole te gebruiken in de toekomst, zal je dat vast meer antwoorden opleveren, in ieder geval van mij...

Vul ook je profiel even helemaal in, dat 'praat' wat gemakkelijker.

Over je boot:

De motor is goed, de regelaar ken ik niet (heb je daar een linkje naar?).
Welke batterijen heb je besteld? NiMH, Lipo's, heb je een link?

Als standaard betekent, dat je de spullen die Graupner er bij levert hebt gebruikt, dan heb je een redelijk varende boot.
Ik zeg redelijk, omdat er met betere spullen een (werkelijk) goed varende boot van te maken is.

Een Mono II (want dat is een MD III) vaart gemiddeld tussen de 8 en 10-12 minuten, één en ander afhankelijk van de gekozen prop en je vaarstijl.
Snelheid 'standaard' rond de 50 km/h, met een beroerde set-up 35-40 en met een goede set-up 65 km/h+.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo vieteredbull,

Welkom op dit forum!

Ik heb je bijdrage even gekuist, zodat het wat beter leesbaar is; als je de moeite zou willen nemen om wat meer leestekens, hoofdletters en een spellingscontrole te gebruiken in de toekomst, zal je dat vast meer antwoorden opleveren, in ieder geval van mij...

Vul ook je profiel even helemaal in, dat 'praat' wat gemakkelijker.

Over je boot:

De motor is goed, de regelaar ken ik niet (heb je daar een linkje naar?).
Welke batterijen heb je besteld? NiMH, Lipo's, heb je een link?

Als standaard betekent, dat je de spullen die Graupner er bij levert hebt gebruikt, dan heb je een redelijk varende boot.
Ik zeg redelijk, omdat er met betere spullen een (werkelijk) goed varende boot van te maken is.

Een Mono II (want dat is een MD III) vaart gemiddeld tussen de 8 en 10-12 minuten, één en ander afhankelijk van de gekozen prop en je vaarstijl.
Snelheid 'standaard' rond de 50 km/h, met een beroerde set-up 35-40 en met een goede set-up 65 km/h+.

Groeten, Jan.
Alvast bedankt om te reageren, de link voor de regelaar is (http:// scanner-rc.com),en de het zijn-nimh cellen.
 
Hallo vieteredbull,

De regelaar kan 110A aan, het is een heli regelaar, dus ik zou ophouden met 80A, anders moet er waterkoeling op gemaakt worden.

De motor trekt volgens de Graupner site tussen de 35 en 55 A, die 35A is al fors voor NiMH cellen, als je een grotere prop gaat varen (gebruikelijk bij deze boten is een 700 motor en een 45K prop) zal de stroom oplopen en krijgen je NiMH het ontzettend voor hun kiezen.

Als je de NiMH nog kunt afbestellen ten gunste van Lipo's zou ik dat altijd doen.

De motor moet wél van waterkoeling worden voorzien, anders krijg je zelfs met 12-14 NiMH en een 42K problemen met oververhitting.

Groeten, Jan.
 
Hallo, Ik weet niet welke prop het standaard is,maar ben een beetje bang van lipo's,

(men zegt dat als ze bijna plat zijn dat de boot er plots mee stopt ,en daar sta je dan

met je boot midden de vijver) en met nimh zou de boot minder agressif afslaan.

Daarom mijn keuze voor nimh(en ook een beetje voor het budjet).Is waterkoeling

verplicht? Ik zou op 10 cellen draaien,dus 12 volt zoals ze aangeven bij graupner.

Volgens de handelaar kan hij maar 12 volt aan en met 12 à 14 cellen verbrand ie

toch?
 
Zijn naam staat onder elke post: Jan :)

Lipo's zakken niet zo plotseling in dat je het niet merkt hoor. Ik merk het duidelijk bij mijn Hydro en het gaat best geleidelijk. Het verschil met NiMh's is enorm, ik ben zelf pas ook overgeschakeld en mijn Hydro vliegt nu over het water :)
 
Hallo Olivier,

Van 'wat men zegt' moet je je niet zoveel aantrekken; een beetje fatsoenlijke regelaar heeft een onderspanningsherkenning, die de motor stopt, zodra de ingestelde waarde bereikt wordt (en de batterij dus bijna leeg is).

De regelaars die ik ken, voor zowel Lipo als NiMH, laten je dan nog met maximaal half gas naar de kant toe varen, zodat je niet hoeft te zwemmen (nooit doen!) of een reddingspoging met een tennisbal aan een werphengel hoeft te doen.

Ik weet niet welke cellen je hebt besteld, maar de kwaliteitscellen NiMH zijn behoorlijk aan de prijs tegenwoordig en daarnaast ook nog moeilijk te vinden.
Met name onder de hoog-capaciteits cellen (4000mAh en hoger) is de strooing aanzienlijk en is (was) het onder wedstrijdvaarders gebruikelijk om uit een hele partij cellen de beste te selecteren en tot een accupakket samen te stellen.
In de praktijk kocht je dus 20-30 cellen en hield je als je mazzel had een pakket van 14 gelijke cellen over.
In de hoogtijdagen van de NiMH werden de cellen vaak door de aanbieders voor je geselecteerd, wat wel gemakkelijker was, maar vaak ook aanzienlijk duurder; €7-10 per cel was geen uitzondering...

De laatste jaren, dat ik met NiMH heb gevaren leefde het gemiddelde pakket soms nét lang genoeg om een seizoen van 18 wedstrijden mee te kunnen...
Als je dan samen met je zoon in vijf verschillende klassen vaart kun je zelf wel nagaan, dat dit jaarlijks een klein vermogen aan NiMH heeft gekost.

Het is dus ook geen wonder, dat met het goedkoper worden van de Lipo's iedereen is overgestapt naar deze cellen (en de LiFePo's).
Ik vaar nu al twee seizoenen met dezelfde accu's, heerlijk.

Een NiMH levert onder last iets meer dan 1 Volt (als je goede cellen hebt), tien cellen is dus maar 10V, dat wordt een slaapverwekkende vertoning.

Als je handelaar je tien cellen NiMH heeft aangeraden is het een fietsenmaker, die absoluut geen verstand van borstelloze motoren en boten heeft.

Een 600M op 4S Lipo (14,8V) geeft je onder last ruim 29.000 toeren aan de prop, een keurige waarde voor een gestepte romp van dat formaat met een 42 mm prop.

Waterkoeling op een inrunner zoals de 600M is een must in een boot, de motor heeft gesloten lagerschilden, dus de warmte van de rotor kan nergens heen en de motor zal door oververhitting z'n magneten demagnetiseren waarna je motor een dure versiering is geworden.

Groeten, Jan.
 
Hallo Olivier,

Van 'wat men zegt' moet je je niet zoveel aantrekken; een beetje fatsoenlijke regelaar heeft een onderspanningsherkenning, die de motor stopt, zodra de ingestelde waarde bereikt wordt (en de batterij dus bijna leeg is).

De regelaars die ik ken, voor zowel Lipo als NiMH, laten je dan nog met maximaal half gas naar de kant toe varen, zodat je niet hoeft te zwemmen (nooit doen!) of een reddingspoging met een tennisbal aan een werphengel hoeft te doen.

Ik weet niet welke cellen je hebt besteld, maar de kwaliteitscellen NiMH zijn behoorlijk aan de prijs tegenwoordig en daarnaast ook nog moeilijk te vinden.
Met name onder de hoog-capaciteits cellen (4000mAh en hoger) is de strooing aanzienlijk en is (was) het onder wedstrijdvaarders gebruikelijk om uit een hele partij cellen de beste te selecteren en tot een accupakket samen te stellen.
In de praktijk kocht je dus 20-30 cellen en hield je als je mazzel had een pakket van 14 gelijke cellen over.
In de hoogtijdagen van de NiMH werden de cellen vaak door de aanbieders voor je geselecteerd, wat wel gemakkelijker was, maar vaak ook aanzienlijk duurder; €7-10 per cel was geen uitzondering...

De laatste jaren, dat ik met NiMH heb gevaren leefde het gemiddelde pakket soms nét lang genoeg om een seizoen van 18 wedstrijden mee te kunnen...
Als je dan samen met je zoon in vijf verschillende klassen vaart kun je zelf wel nagaan, dat dit jaarlijks een klein vermogen aan NiMH heeft gekost.

Het is dus ook geen wonder, dat met het goedkoper worden van de Lipo's iedereen is overgestapt naar deze cellen (en de LiFePo's).
Ik vaar nu al twee seizoenen met dezelfde accu's, heerlijk.

Een NiMH levert onder last iets meer dan 1 Volt (als je goede cellen hebt), tien cellen is dus maar 10V, dat wordt een slaapverwekkende vertoning.

Als je handelaar je tien cellen NiMH heeft aangeraden is het een fietsenmaker, die absoluut geen verstand van borstelloze motoren en boten heeft.

Een 600M op 4S Lipo (14,8V) geeft je onder last ruim 29.000 toeren aan de prop, een keurige waarde voor een gestepte romp van dat formaat met een 42 mm prop.

Waterkoeling op een inrunner zoals de 600M is een must in een boot, de motor heeft gesloten lagerschilden, dus de warmte van de rotor kan nergens heen en de motor zal door oververhitting z'n magneten demagnetiseren waarna je motor een dure versiering is geworden.

Groeten, Jan.
Hallo Jan,

Ik dank jullie allemaal voor de nuttige info's en tips.
Ik maar best watarkoeling platsen.(klien invisteering die groote zorgen vermijd)
Maar hte is niet de bedoeling om wetstrijd te vaaren t'is pur lukratief,maar hij moet toch een beetje opschieten hé.
Mijn volgende aanschaf word zeker lipo.

ps: de cellen zijn van LRP
 
Hallo Olivier,

Lees dit 'even' door, dan ben je op de hoogte van de dingen, die je wél en níet met Lipo's kunt doen:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Het lijkt allemaal tamelijk afschrikwekkend, maar als je er normaal mee omgaat, is een Lipo niet gevaarlijker dan welk accutype dan ook, een foute behandeling heeft bij alle accu's (meestal nare) consequenties.

Eén cel Lipo is 3,7V nomimaal (volgeladen 4,2V, leeg 3,2V), zie bovenstaande link.

Als regelaars gebruik ik in mijn boten (relatief) goedkope regelaars uit China, die ik zelf van waterkoeling voorzie, merken zeggen niet zoveel, iedere leverancier plakt er z'n eigen sticker op (Mystery, Flyermate, enz)
Deze of een 100A van een andere leverancier gebruik ik veel om van waterkoeling te voorzien
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Heli Series 70-80A ESC w/UBEC $20.41

Wil je geen waterkoeling zelf maken, ze zijn er ook af fabriek met waterkoeling:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 80A-HV Brushless Boat ESC (DE Warehouse) $79.10
Of deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC (DE Warehouse) $69.99

De LRP cellen zijn van Intellect en kosten rond de €7,00 per cel, de fabrikant geeft 20A als continue ontladingsspanning aan; met een 600M krijgen deze cellen het behoorlijk warm, kan ik je uit ervaring zeggen, de levensduur bij dit soort belastingen is niet geweldig lang.

Even ter vergelijking: 12 cellen NiMH á €7,00 per stuk is €84,00

Een Lipo met meer capaciteit kost $ 40,00:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9179
En die is 25C (25 x de capaciteit in A = 125A) belastbaar, tegen de NiMH 20-30A)

Bij de Lipo komen nog verzendkosten, die kun je op de site uit de link nakijken, maar dan nog krijg je bij een Lipo méér capaciteit en levensduur voor je geld.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top