WELKE MOTOR VOOR T REX 600

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Rene450, 28 okt 2018.

  1. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    HALLO IK HEB MN T REX OMGEBOUWD NAAR 600 FLB.
    DIT SUSTEEM ZAT EERST OP EEN 550 , IK KAN KIEZEN UI TWEE MOTOREN VAN ALIGN.
    DE RCM.BL600MX MET 1220 KV
    OF DE RCM.BL600L 1620KV..WELKE KAN IK HET BESTE GEBRUIKEN?
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen idee Rene.
    Het zijn zeer verschillende motoren, opgenomen stroom en opgenomen vermogen zijn evenredig met Kv³.
    Indien al het andere gelijk blijft (pitch, diameter, spanning), geeft dat een verschil van factor (1620/1120)³ = 3!
     
  3. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Ik houdlles hetzelfde waar de zware motor op draaide dus ga ik die maar aanhouden,
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Volgens mij is het niet helemaal duidelijk wat je wilt en gedaan hebt.
    Heb je een T-Rex 600 omgebouwd naar FBL of heb je een T-Rex 550 omgebouwd naar 600?
    Op hoeveel S wil je gaan vliegen, ik neem aan 6S?

    Ik vloog de originele T-Rex 600 ESP (het oude 6S model) met een 14T pignion en een 170T main gear, met de 600MX.
    Met 1220 KV komt je head speed dan goed uit.

    Je zou de 1620 KV met een 10T pignion kunnen vliegen, maar ik vloog met de 1220 KV, bij keuze heb ik liever een iets groter pignion.

    PS ik zit net even te kijken en de specs voor de 600L geven ook 1220 KV op en geen 1620.
    De MX is wel sterker als de L dus.... MX is the way to go.
    Let wel, als je een 550 hebt omgebouwd, die kan andere vertanding hebben als de 600, afhankelijk of je een mod 0.7 of mod 1 main gear hebt.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
  5. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Ik doe samen met een maat en heb m'n vliegtuig geruild voor zijn FB 600,
    We hebben er allebei het HC3SX systeem op zitten,
    De 600 heeft de 1620kv erop zitten met een 6s 5000 en schuine vertanding die fijner is dan de 550
    De 550 is FBL , 1220KV , 6s, 5000, maar de vertanding iets grover(schuin) waar ik uit opmaak dat de toeren sneller en hoger zullen zijn.

    Ik heb dus het FBL systeem op de 600 gezet.tot nu toe, en het enige wat ik dus afvroeg is, of ik de originele 1620 met fijnere vertanding eeop laat, of die lichtere van de 550 op de 600 zet.
    En kan k dan wel de 600 vertanding laten ziten, waar de 1620 motor op zat, of moet ik de grovere vertanding ook overbrengen als ik de 1220kv wil gebruik?

    Ik heb er ook nog niet zo veel verstand van merk ik wel.

    Staat daar ook uitleg over op he forum? I ka het niet vinden.

    En bedankt voor alle feedback.

    Het belangrijkste vind k dat hij rustig vliegt, voor een beginner.
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    OK, allereerst, of het main gear grove of fijne vertanding heeft zegt in principe niets over het toerental.
    Je toerental kun je alleen bepalen door je tanden te tellen van pignion en main.

    Het tand profiel word weer gegeven in "module".
    Voor 550 en 600 helie word bijna altijd module 0.7 (fijner) of module 1 (grover) gebruikt.
    Mod 0.7 is iets stiller, mod 1 is iets sterker, op 6S voldoet Mod 0.7 prima.

    Ik heb deze info:
    T-Rex 550 V1 en V2 Mod 0.7, 170 tanden main.
    T-Rex 550 V3 Mod 1, 112 tanden main.
    T-Rex 600 ESP Mod 0.7, 170 tanden main.
    Maar tel het even na, op de T-Rexen kun je nl het e.e.a door elkaar gebruiken.

    Mbt de motoren, google eerst eens even, ik heb het idee dat bijde motoren 1220 KV hebben en dus net zo snel draaien, alleen de 600MX is sterker.
    Met de 600L kun je ook vliegen, maar omdat deze minder sterk is zou ik voor de 600MX kiezen.
    Edit, ik heb net nog even zitten zoeken maar kan niet met zekerheid vinden hoevel KV de 600L heeft.
    Mocht het toch 1620 zijn dan kun je hem nog steeds gebruiken met een 10T pignion, maar dan nog de 600MX heeft voorkeur.

    Ik vloog een T-Rex 600 ESP op 6S met een 600MX met een 14T pignion en een 170T Mod 0.7 main gear, vloog prima.
    En de HC3SX heeft volgens mij een goede reddings functie, dus met dit spul ben je goed bezig.
    Als je nou ook nog goede servos hebt dan heb je een prima heli.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat komt vanzelf wel :)

    De Kv motorconstante zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een motortje van slechts 100watt vermogen als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.

    Motor Kv (in rpm per volt) betreft willen, motor-stroom (in ampère) en motor-vermogen (in watt) betreffen kunnen ...
    1. Willen
      Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien. Het dient alleen om toerental en spanning aan elkaar aan te passen.
      Kv = rpm_onbelast / spanning
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv

    3. Kunnen
      De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgt minimale accu-capaciteit.
      capaciteit (in Ah) = stroom (in A) × tijd (in hour)
    Elektromotoren willen toerental constant houden, hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
    pach1977 vindt dit leuk.
  9. Rene450

    Rene450

    Lid geworden:
    9 okt 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Emmen
    Bedankt,
    Wbt de servo,s heb ik 3x de align DS610 CORELES DIGITALvoor swash, en een DS620 CORELES DIGITAL voor staart
    Die swas ik van plan te gebruiken, maar kan ook Futaba ES539 VOOR SWASH nemen, en futaba59254 digital voor de staart.
    Of door elkaar.
    Ikzelf dacht de align te gebruiken,

    Of zijn de futaba,s beter?
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet niet wat er met je toetsenbord aan de hand is, maar ik heb het gevoel dat er wat spelfouten zitten op zeer kritische plekken...
    De Futaba ES539 bestaat blijkbaar niet.
    Als ik es539 intyp, krijg ik JR servo's. De specificaties daarvan kloppen totaal niet met wat een 600 (of 550) maat nodig heeft op de swash.
    dit is blijkbaar vergelijkbaar met een futaba 3001.
    En dat gaat echt niet op deze heli's.
    tandwielen te zwak, te weinig stelkracht, te langzaam, analoog, etc.

    De futaba 59254 bestaat niet. Waarschijnlijk bedoel je de 9254.
    Hij is geschikt, maar hij is wel analoog.
    Wat in de regel niet samenwerkt met een stabilisatie. Dus ongeschikt.
    Of jouw stabilisatie moet analoge servo's ondersteunen.. moet je ff nakijken.
    maar normaal gesproken werkt een stabilisatie alleen met digitale servo's.

    Dus, als dit jouw keuze's zijn, 610 en 620 erin van align.
    En zeker nooit van zijn leven door elkaar.
    Het hele vlieggedrag hangt van de servo's af.
    ga je meerdere types door elkaar gebruiken op de swash, weet ik nu al dat die heli nooit 100% strak zal vliegen.
    ze zijn nl nooit exact even snel of even sterk.
    Gewoon 3 dezelfde op de swash...
    staart moet je wel wat anders doen. dus 3x 610 en 1x 620.

    maar, even voor het overzicht:
    Wat ben je nu aan het doen, met welke heli?
    Je hebt het heel de tijd over een 550 en een 600.. welke is het geworden?
    6s of 12s? Losse accu voor de ontvangervoeding, of tak je dit af van de regelaar?
    of een losse bec?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ???? Ik weet niet beter dan dat die 9254 digitaal is hoor... Was de standaard servo bij de GY401

    Over het algemeen is een futaba servo waarvan het derde cijfer een vijf is, digitaal (9254, 3152) en als het 3e cijfer een nul is, is hij analoog (3001, 3003, 9202, 9206)
    Overigens is een 3152 mechanisch identiek aan een 3001, dus laat je niet foppen. Hij is wel wat sterker en sneller door zijn hoogfrequente aansturing.
    9254 is overigens niet geschikt voor onder de tuimelschijf, nee...
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Excuseer, geen idee waarom ik analoog in het achterhoofd had zitten;)
     

Deel Deze Pagina