welke motor

Ik heb een trex 500 esp met een schaalromp erop met de originele motor/esc die bij de align set meekwam. Nu vliegt hij niet slecht hiermee maar de vraag is of er betere motoren zijn qua kracht-rendement voor zo'n schaalheli . Ik vlieg nu met 6s 3300mah (ook om de balans te bewaren) heb ook halfsymetrische spinblades (langere vliegduur)
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Beter is er altijd
Maar volgens mij is er nu niet meteen een reden om te wisselen, zeker als je het toerental op de kop met de huidige motor en tandwiel op het goede getal kan krijgen

Dus dan wordt de vraag: Wil je zowieso wisselen, en wat is het budget?

t'Is een 500 L :rolleyes: motor . Budget ja k'weet kontronik of hacker zal wel de top zijn maar scorpion zie ik wel zitten als het verschil maakt natuurlijk. 8-OIk zou ook wel de originele regelaar willen behouden.

Die 2 flapjes aan weerzijden van de rotor moeten er ook af voor t schaal...

Die 2 flapjes aan weerzijden van de rotor moeten er ook af voor t schaal...

Wrom? er zijn geen tweeblads defenders gebouwd, dus daar word ie niet "schaler" van. (maar het scheelt wel weer wat in het benodigde vermogen, dat wel)

Groet, Bert

Maar: als de motor het trekt, niet extreem warm wordt, is er volgens mij niet meteen een probleem...

Wil je wat meer vermogen oid, kun je natuurlijk de eerder aangehaalde scorpion erop zetten. Maar als het nu goed vliegt, is het geen noodzaak lijkt me..

Er valt altijd ook nog wat te spelen met de gearing.

De set zoals geleverd is meestal gegeared voor een relatief hoge headspeed, en die heb je met die Spinblades helemaal niet nodig.

Verhogen van het motortoerental bij gelijkblijvende headspeed (of verlagen van de headspeed bij gelijkblijvend motortoerental) levert dan een koeler draaiende, en beter renderende motor op. De regelaar zou ook koeler moeten blijven....

Is ook een optie, die ik éérst zou proberen, vóór ik de motor zou gaan uitwisselen

Groet, Bert

Ik moet eerlijk zeggen dat noch de motor noch de esc heet worden na het vliegen . Dat is het niet .
Als ik de motor wil vervangen moet natuurlijk het hele zootje weer uit elkaar.
Indien een scorpion beter rendement geeft , dan zou ik het wel overwegen. Met beter bedoel ik langere vliegtijd en meer power :confused:
Ik heb me ook laten wijsmaken dat de originele pinion van align zou kunnnen op de scorpion?Als m'n headspeed nu goed is?
En als het boeltje uit elkaar gaat zou ik doorgaan naar FBL en misschien (heel misschien meerbladskop)maar daar moet ik nog info voor verzamelen.

Ik gok dat je nu met een 13T pinion vliegt>??? Wat Bert ook al melde, probeer eens een 12T pinion, je headspeed wordt wat lager maar je hebt wat meer koppel .

Verder past de Align pinion zo op de Scorpion motor, en zo gek veel werk is een motor wisselen nu ook weer niet hoor.

Goedkoopste oplossing is gewoon ff een 12T pinion proberen.

motor is besteld , nog eens gegevens vergeleken align -Max output power:650W/800W scorpion 1550 W :cool: t'zal wel wat beter zijn :D

Dat zegt niet alles hoor....

Aangezien het een 500 is, schat ik dat hij hooguit 2.5, mischien 3 kilo weegt?
Ik weet niet hoe zwaar die heli exact is, maar voor schaal heli's is 200W per kilo gewoon in alle opzichten voldoende.

Helemaal als je goede bladen (asymetrisch, ongeacht merk) en een aangepaste overbrenging (meestal kleiner pinion t.o.v. standaard) gebruikt.

Ik zou er absoluut niet wakker van liggen, en een ding weet ik wel: nodeloos extra vermogen installeren in een schaalheli lever NOOIT even goede resultaten op als gewoon de boel goed optimaliseren.

Alsof je in een auto met aanslepende remmen een zwaardere motor zet, dat gaat ook nooit even goed als gewoon je remmen nakijken....

En als laatste: optimaliseren is vele malen leerzamer dan domweg een grotere motor.... Je hebt er dus zelf, als vlieger EN bouwer, veel meer profijt van voor toekomstige projecten.

Groet, Bert

Misschien ben ik mis in redenering maar ik vindt een model met wat overschot op power toch veiliger dan justgepast. Als je dan in wat wind vliegt en hij heeft wat gas nodig om te corrigeren of weet ik wat , dan is die power er .
Je bent ook niet verplicht om altijd volgas te vliegen ook . :confused:

de 500 L motor komt gewoon al te kort dus de Scorpion is een goede keuze. Voor het geld hoef je het niet te laten ......

200W/kilo is niet "just gepast".... dat is inclusief ruim voldoende overschot voor zelfs de ergste weersomstandigheden waar je gemiddeld nog in vliegt.
Tot 5 Bft mag dat geen enkel probleem opleveren. Als je de gearing tenminste op orde hebt. Met de verkeerde gearing kan geen enkele motor zijn werk goed doen.

Als je daar te kort aan komt, kun je (sorry, klinkt lomp maar is wel de waarheid) gewoon niet vliegen.

Het kan best dat die Align tekort schiet voor 3D, maar dat zegt niet veel, want in 3D gaan mensen nogal op een andere manier met vermogen om als in schaal. Dus uit die uitspraak kun je geen conclusies trekken voor jouw heli.

Maar je moet het zelf weten, jij moet er mee vliegen, ik niet....

Bon inderdaad ik moet ermee vliegen en laten we het hierbij laten . De toon wordt nogal bitsig :onweer: En als je denkt dat ik niet kan vliegen laat dan maar eens weten als je eens in Belgie moet zijn . Altijd bereid tot een demonstratie .

Motor zit erin , past zonder noemenswaardige aanpassingen .
Al eens mee gehooverd meer niet ,dus kan nog niet veel over prestaties zeggen behalve dat in de hoover en een klein links /rechts bochtje , er zeker geen sprake is van teveel aan power . Vliegt nog even rustig . :cool:

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hei ,

Mooie heli man , en de motor keuze / wisseling is prima gedaan .
Iet wat meer vermogen is nooit niet slecht , zoals je het al aanhaalde .. ;-)
Ze hebben ook geen Ferrari's gebouwd met een 2PK motor , gaat ook , maar als je dan een auto moet inhalen , tja , dan weet je het wel , meer vermogen is nooit niet slecht ;-)
En meer vermogen is ook onder controle te houden en te fine tunen .

Dus ik ben het volledig eens met jou , je hebt goed gedaan .. ;-)
Ik ben er zeker van dat je met deze COMBO genoeg ELECTRO POWER hebt om vele mooie en veilige vluchten te maken met deze heli .

Grtz
Ron

Back