Welke motor?

• Topicstarter Topicstarter Wiebe H
  • Startdatum Startdatum
W

Wiebe H

Guest
Hallo,

Voor een project op school moeten we een elektrisch aangedreven wagen ontwerpen en maken.

Opdrachtomschrijving:
Ontwerp en bouw een zo goedkoop (budget 40eur) mogelijk voertuigje dat, gevoed door een 9V-batterij, kan deelnemen aan de volgende twee wedstijden, snelheidswedtrijd en hellingproef. je mag tussen de wedstrijden niet meer aan de wagen sleutelen.

Snelheidswedstrijd:
Zo snel mogelijk een afstand van 15M afleggen.

Hellingproef:
welk voertuig neemt de steilste helling? gedurende wedstrijd wordt de helingshoek steeds verhoogd.

Nu is dus de vraag wat voor elektromotor kan ik hierbij het beste toepassen? je wilt maximale snelheid halen maar ook genoeg koppel overhouden bij de hellingproef.
Zijn er mischien ook mogelijkheden om een koppeling of versnellingen toe te passen?
alvast bedankt

Laatst bewerkt door een moderator:
Beide proeven testen natuurlijk de uitersten: snelheid tegenover kracht...

Ik denk dat het beste zou zijn om een verstelbare overbrenging te maken (lees: versnelling) indien dit natuurlijk toegelaten is. Hoe wordt het wagentje aangedreven, door middel van tandwielen, riemschijfjes via een elastiek, ...?

Denk bijvoorbeeld aan RC speelgoedwagentjes, velen hiervan hebben ook 2 versnellingen die manueel veranderd kunnen worden (eentje voor kracht, en eentje voor snelheid) door via een hendeltje achteraan, een ander tandwiel in gebruik te stellen.
Bij de opdracht lees ik 'goedkoop', een oplossing zou kunnen zijn om op de as van de motor 1 'riemschijfje' aan te brengen, en bij de as 2 (een grote en een kleine) zodat bij het ingaan van de tweede proef, de elastiek simpelweg op de andere schijf kan gelegd worden zoals bij versnellingen van een fiets.

Indien een dergelijk systeem niet toegelaten is, is het natuurlijk zoeken om de beste combinatie te vinden van de groottes van de tandwielen of riemschijfjes, om een compromis te maken tussen kracht enerzijds en snelheid anderzijds.

Dat was ik nog vergeten te vermelden: de wagen mag tijdens de wedstrijden niet meer aangepast worden. Dus handmatig de overbrenging, tandwielverhouding te veranderen is niet toegestaan.
mocht dit automatisch gaan tijdens het rijden of bestuurd door een controller dan is dit wel toegestaan.

De keuze voor de overbrenging is nog geheel vrij. Mijn voorkeur gaat uit naar tandwielen.

Je kunt een constructie bedenken dat de motor in 1 richting een andere vertanding pakt dan in de andere richting, ik neem aan dat je wel een schakelaar om mag zetten om de de motor aan en uit te schakelen.

ja, het voertuig wordt geactiveerd, wedstrijdklaar, met één (hoofd)schakelaar

Anders kun je ook proberen om een voertuig te maken met zowel bovenaan 4 wielen, en onderaan 4 wielen, maar waarbij aan1 kant, de tandwielverhouding anders is. Bij de overgaan naar de 2de proef zou je dus gewoon het wagentje moeten omdraaien

ja dat is wel een ideetje, het wagentje omdraaien zodat hij een andere verhouding krijgt.

nu heb ik nog een andere vraag welke elektromotor gevoed door een 9Volt baterij is het meest geschikt? budget van school is 40,- euro

Je kunt bijvoorbeeld aan de ene kant kleine wieltjes monteren, dit geef meer trekkracht. En aan de andere kant kun je grotere wieltjes gebruiken, dat geeft op zijn beurt weer meer topsnelheid.

Weet iemand ook welke motor ik het beste kan toepassen voor dit project? En waar ik die kan kopen.
Het zal mooi zijn als we een bruhsless motor kunnen toepassen omdat die een zeer goed rendement hebben. alleen dan zitten we met ons budget van 40,- wat krap.

De batterij die de voeding gaat leveren is een 9V (blokje) batterij met 1604 AU, Alkalina ultra. De motor hoeft maar even te draaien (ong. 2 min)
Met hoeveel ampere regelaar moet ik dan gaan werken?

Alvast bedankt

err... je gaat niet met een regelaar werken, maar met een schakelaar. (Je zet toch alleen maar de volle 9 volt op de motor of niets, dus geen punt om onnodig gewicht aan boord te halen. nog neit eens te zeggen dat je ook een ontvanger etc moet plaatsen als je een regelaar gaat gebruiken. )
anyways, Ik weet niet wat voor type motor er in een Micro-T zit, maar ik denk dat je het beste naar zon soort motortje kunt kijken.

Leest de concurentie mee ?

Als je over 9 volt spreekt. bedoel ja dan ook een 9v batterij die in je tv -afstandsbediening zit ?
Uit deze types van batterijen kan je nl niet veel stroom trekken.
Maar als je deze kan vervangen door een modelbouw type ben je wss al gewonnen op voorhand.

TM

41887853ji3.jpg
85870831zn3.jpg

Gisteravond nog even een ontwerpje gemaakt van het wagentje wat het ongeveer moet worden.
Als eisen van de opdracht mochten we maar 3 wielen toepassen, en moeten er ook een sirene en zwaailicht opzitten.
Voor de duidelijkheid het wagentje hoeft niet te kunnen sturen, alleen maar rechtuit rijden.
Zijn er nog meer sugesties voor de motor?

Wilde je niet een autootje bouwen dat zowel een hoge topsnelheid als veel trekkracht had?

ja dat klopt, het moet een zo goed mogelijke compromis zijn tussen snelheid en kracht.

Back