welke motor

Ik wilde mijn Philip Avonds F-15 ductedfan model verkopen, maar daar ik voor dat stukje kustwerk, exact kopie van de kist die op Soesterberg staat, tegenwoordig niets meer krijgt weet ik niet wat ik er mee moet doen.
Een vriend van mij zei waarom maak je hem niet electro, je bent toch helemaal aan het overschakelen naar het electro gebeuren.
Mijn vraag is nu weet iemand welke electromotor ik op een Ramtec Fan kan gebruiken en welke batterijen ik dan moet gebruiken.
De kist weegt nu ongeveer kompleet 6.5 kg en ik moet minimaal 20000 rpm hebben om het model vliegend te krijgen.

Hoop dat iemand raad weet daar ik zelf geen electro technische achtergrond heb.

BVD,
Janneman

Ik ben is rond wezen kijken maar er is in die diameter niet veel te vinden, Shubeler komt niet verder dan 90 mm en 2,2 Kg stuwdruk de Jepe spiderfan zit daar ook ongeveer op.
De enige die ik kan vinden die in de buurt komt is de HW 750 van Wemotec en die heeft een rotor van 124 mm en een stuwdruk van 3,5 Kg met 32 cellen.
Als je 11 X lipo pakt dan zal hij waarschijnlijk meer spanning overhouden dan 32 cellen en dan zal de stuwdruk ook wel oplopen, wat het maximale toerental mag zijn staat er niet bij en hoeveel stroom hij trekt ook niet, daar zijn ze bij Shubeler een stuk duidelijker over.
Ik zou een mailtje naar Wemotec sturen wat de cijfertjes zijn met de moderne 20 C lipos.
http://www.wemotec.com
Als ik zie dat een ducted fan met 15cc en met 5,5 Kg stuwdruk met veel pijn en moeite loskomt dan vraag ik mijn eigen af of hij wel loskomt met 3,5 Kg stuwdruk. Het vliegen gaat vaak wel heel goed en hard, misschien met een bunjee?

Ben,

Dank voor de moeite, ik ga me hier eens over buigen en verder uitzoeken.
Volgens mij moet er toch een oplossing zijn om deze kist te laten vliegen.

Groet, Jan

Ik ben is gaan rekenen met de gegevens van de 15 cc motor, die levert 4,8 BHP @ 22.000RPM en dat is 3,58 Kw.
Om aan die 3,58 Kw te komen met 11 lipos moet je 100 A trekken, ik heb deze parameters in MotoCalc ingevoerd maar kwam er niet uit met de bestaande fan.
Misschien dat Harold hier nog een oplossing voor weet want die is goed in het converteren van brandstof naar electro en anders Jepe want die stoeit hier al jaren mee.

Dergelijke vermogens zijn volgens mij teveel voor de elektroaandrijvingen die nu beschikbaar zijn. Waar het wel mee kan zal zo groot en zwaar zijn dat het in jou toestel niet bruikbaar is.
Misschien moet je er een echte jet motor in zetten. De kleinste WREN ( http://www.wren-turbines.com/MW44.htm ) levert ongeveer 3,2kg stuwkracht, dit zou misschien een bruikbare motor zijn.

Je moet nooit proberen een verbrandingsmotor te vervangen, maar gewoon een aandrijving zoeken voor het vliegtuig. Bij een elektromotor zit bijvoorbeeld geen cilinder en uitlaat in de weg. Je kan met minder bot vermogen toe.

Met 6.5 kg heb je echter inderdaad nogal wat nodig.
Kijk ik even wat bij kleinere 90mm fan vliegtuigen wordt gebruikt:
2kg, 14 cellen, 40A. 300 watt/kg dus.
Voo 6.5 kg heb je dan tegen 2 kw nodig.
Met 32 cellen of 10-11 lipo's dan 65A. Een hoop, maar nog te overzien.

2000 watt. 20.000 rpm. 30-35 volt.
Kom je uit op:
rond 650 rpm/V
Motor van 600g of meer.
Een torcman TM430-30 lijkt te voldoen als je tenminse een buitenloper kan gebruiken in een fan.
http://www.torcman.de/

Een andere mogelijkheid is aveox 46/43/2. 680g, 670 rpm/v.

Kan dus wel, maar niet eenvoudig.

Probeer uit te vinden of er andere grote elektro jets bestaan.

Op de electro meeting in Aspach waren diverse "grote" ducted fan modellen die redelijk tot goed vlogen. Als het goed is komt er binnenkort een lijst van alle modellen met alle info hiervan. Dit komt te staan op de site van Aufwind. http://www.aufwind-magazin.de/ De lijst van deelnemers van vorigjaar staat ook nog online.

Harold zei:
....Een torcman TM430-30 lijkt te voldoen als je tenminse een buitenloper kan gebruiken in een fan.
http://www.torcman.de/ ...
Je kunt direkt contact opnemen met www.torcman.de en hen één en ander door laten rekenen. In de Engelse versie is dit het 'Consulting Form', in de Duits versie heet het 'Beratungsformular'. Misschien dat de drie-voudig gelagerde versie nodig is.

Christian Lucas (de vader van de lrk buitenlopers) gebruikt buitenlopers in zijn boten, toerentallen van +35.000. In plaats van de 14magneetpoolmotor moet de 10magneetpool versie gebruikt worden, dat maakt het leven van de regelaar makkelijker qua berekeningen voor de commutatie. Bij een 14 magneetpool motor 'ziet' de regelaar een normale motor die 7 keer zo snel draait. Of het nu een binnen- of buitenloper is, dat maakt geen verschil. Bij een 10magneetpool motor moet de regelaar i.p.v. zeven keer vijf keer zo hard werken. Stel je hebt een regelaar die 'normale' tweepolige motoren tot 150.000toeren kan aansturen, dan kan de regelaar een 10magneetpool motor aansturen tot 150.000/5 = 30.000 toeren.

Hoi beste mededenkers :D :D

Dank voor alle info, ben al naarstig op zoek geweest maar kom ook tot de ondekking dat er een aardig prijskaartje aan gaat hangen.
Ik kom voor motor en fan al op ± € 500.- en dat is nog zonder regelaar en batterijen.
Harold, ik wist niet dat er zulke grote borsteloze motor voor de modelbouw waren.

Las vanmorgen toevallig in een Engels blad over Saphion Cells en daar staat een stukje over welke vliegtuigen er mee vliegen.
Dat zijn:
Model--------Motor-------------------- Approx.rpm/v-------Fan Unit
Bob-E Cat-- Hp220/30/A4sp4--------1350 rpm/v----------Ds-51-Fan 3-Ph
El Bandit----Hacker B50- I 61---------1500 rpm/v----------Ds-51-Dia 3-Ph
Vector 1i----Kontronik Fun 600-17---1650 rpm/v----------Ds-51-Dia 3-Ph

Dat lijken mij op de foto's te zien ook geen kleine modelen.
Ik denk dat het nu nog aan het prijskaartje gaat liggen of ik het doe of het model probeer te verkopen

Have a nice flyingday, het is hier prachtig weer. :lol: :lol: :lol:
Groet, Janneman

Misschien moet je er een echte jet motor in zetten.
De kosten voor een passende electro aandrijving voor zo´n bijzonder model zijn inderdaad nogal hoog. Ik vond de gequote tip nog niet zo gek. De kans op succes is veel groter en de kosten zullen niet zo gek ver uiteenlopen. Er vanuitgaande dat je genoeg hebt aan één turbine ipv. 2 BL motoren, fans en regelaars, etc....
:D

Ik ben eens aan het rekenen geweest en het wordt me in elk geval te duur op electro gebied zo'n € 700 tot € 800.
Dan het verbouwen nog, nee ik zie er maar van af. :( :?
Een Turbine kan ook niet want dan krijg ik ruzie met mijn vrouw, die heeft er teveel narigheid van gezien zoals modellen die afbranden en de heide in de fik en je moet altijd een mannetje er bij hebben.
Daar ik in onze club de enigste JETGEK ben zit dat er dus ook niet in.
Ik zet hem binnen kort op E-Bay Duitsland misschien dat ik er dan nog wat voor krijg.

In iedergeval allen bedankt voor het mee denken. :thumbsup: :thumbsup:

Groet, Janneman

Wacht even F15. Daar kan je dus 2 fans in kwijt. Ik ging uit van 1 grote.

Een 90mm fan met 16-24 cellen is vrij gebruikelijk. Veel keuze dus.
Dit dubbel geeft ook mogelijkheden.
Duur natuurlijk, maar niet meer dan 1 grote.

Back