Welke motorconfiguratie voor een Catalina vliegboot ?

• Topicstarter Topicstarter FredF
  • Startdatum Startdatum
F

FredF

Guest
Een kennis van mij is bezig een Catalina (een tweemotorige vliegboot) te bouwen en wil deze met twee elektromotoren uitrusten. Aangezien hij geen toegang tot het Forum heeft hij mij gevraagd de volgende vraag op het forum te stellen:

Wat is een goede brushless motorconfiguratie voor de Catalina.

Ik heb de volgende gegevens:

· Spanwijdte 1.90 meter
· Vliegklaar gewicht 3.5 Kg
· Afstand tussen beide motoren is 30 cm, dit betekent dat de diameter van de prop niet meer dan 11 inch mag zijn.
· Accu 3S Lipo, waarvan twee pakketten parallel worden gebruikt (bijv 2x2000mAh Kokam)
· Het is de bedoeling deze vliegboot ook van het water te starten
· Standaard wordt het vliegtuig uitgerust met een tweetal 3.5 cc tweetakt motoren

Gezien het budget wordt gekozen voor de “middenklasse” range van motoren (bijv. AXI).

Hij zou erg dankbaar zijn voor enige “hints en tips” omdat zijn ervaring met elektromotoren niet voldoende is om een goede keus te waarborgen.

Mvgr, Fred

Waarom heeft die kennis van jouw geen toegang? Hij kan zich toch gewoon aanmelden?

Hans.

Aeronaut heeft iets vergelijkbaars "Catalina PBY 6/6A" .

DE aanbeveling is 2 x "Actro C8" .... op 12 cellen (of 4S LiPo's) met 10.5"x 8" prop 8700 RPM's en levert zo 260W aan de prop (bij 27A) per motor, voldoende voor een ROG of ROW (=grond of waterstart ;-)) , adviesprijs € 129,-- per stuk ...

Minimum eisen voor deze kist (ca. 3 KG) 9.5" x 6" prop die met 8400 RPM's moet draaien ...... wat neerkomt op minder dan 150W per motor ... ROG mogelijk maar ROW zal niet meer lukken.

Alternatieven zijn bij voorbeeld de AXI-2820/10 of de MEGA 22/30/4 ......

Wat de afstand van de prop-as tot de romp is weet ik niet, hij heeft mij echter medegedeeld dat de maximum diameter van de prop 11 inch is.

Off Topic maar een beetje uitleg:
@ Tita en Franck, Internet en het gebruik van forums is voor de man (c.a. 70 jaar) voor wie ik de vraag stel nog niet zo laagdrempelig als voor de meeste van ons. Voor mij een kleine moeite om de vraag te stellen en de informatie door te spelen.

Mvgr, Fred

Misschien dat er nog mensen zijn die een motor suggestie hebben voor een catalina van 3.26 meter spanwijdte. Vlieggewicht is (nog) niet bekend.

Back