welke motoren en schroef voor de tsekoa van model slipyard?

• Topicstarter Topicstarter penneman
  • Startdatum Startdatum
P

penneman

Guest
dit is een werkschip van 84 cm lang , verplaatsing van ongeveer 10 kg , twee assen
en het hoeft geen speedboot te worden :-)

ben al enige tijd uit het modelbouwwereldje maar het is terug beginnen kriebelen

hallo

voltage waar je op wil varen is belangrijk
12volt geeft meer rendement dan 6

graupner 900 bb torx op 12 volt
heeft hij straalbuizen of kort straalbuizen??
straalbuizen draaien rond en hebben soms een roer aan de koker mee vast

kort straalbuizen zitten vast en hebben roeren soms beckerroeren

de doormeter van je prop hangt af van de doormeter van je straalbuis

3 en 4 blads werkschroeven voldoen meer dan genoeg voor een sleepboot
hoe meer blad hoe meer kracht ze kunnen leveren

de sneheid hangt af of je direct drive gaat gebruiken of met een vertraging gaat werken
ook de spoed van de schroef is belangrijk maar daar kun je niets aan veranderen als je plastiek of carbon schroeven koopt

ik heb de asche en mijn vader de braakman van URS na gebouwd
eenschroefs met straal buis en we gebruiken aanjager motoren van audi
die hebben een verbruik van 1.5 amp
belast of onbelast maakt niet uit ze gebruiken altijd 1.5 amp zelfs met een roeiboot met bemaning er achter aan

groeten raf

neen , gewone assen en schroeven , geen straalbuis

zijn die 720 torque al niet veel te krachtig laat staan dat 900 type?

de meegeleverde schoefjes zijn 4-blads 40 mm , maar van slechte kwaliteit en ga ik vervangen door messing 3 blad exemplaren van ongeveer zelfde diameter

had gedacht aan 600 eco type van graupner (6 tot 9.6 volt)rechtstreeks op de as
iemand ervaring mee wat deze motor aankan op 6 volt?of kan die ook op 12 volt draaien

Welkom op dit forum Penneman. Voor de motoren, kijk eens op de site van Harhaus, in de Bären-reeks. Dit zijn traagdraaiende motoren, voor rechtstreekse aandrijving op de schroefas. Ik heb ze voor iemand ingebouwd in de Vliestroom, en die motoren zijn goed.
http://www.harhaus.de/angbvdo.htm

Hallo Penneman,

Ik ben zelf ook bezig met het bouwen van de Tsekoa en ik heb de mijne voorzien van twee 720BB Torge motoren op 12V (7Ah lead-acid), rechtstreeks op de as. Hij heeft een tijdje terug net voor het eerst in het water gelegen en ik mag wel zeggen dat dat behoorlijk goed gaat. Al gaat het op vol vermogen wel een beetje te snel, en heeft 'ie de neiging om een beetje water onder de boegdeur door te gooien.

Ik gebruik momenteel nog de standaard 4 blads schroeven maar de balancering daarvan is dusdanig bedroevend dat ik ook anders schroeven wou gaan gebruiken.

Stuur me anders even een PB dan kunnen wel via de mail even wat meer info uitwisselen.

Arno

ok, zal ik doen
geef hier anders een seintje moest het niet gelukt zijn!

het eerste wat ik gedaan heb zijn die assen vervangen door exemplaren van graupner ( 4 mm asjes;daar vind je gemakkelijk schroeven voor) en die schroeven door messing 3 bladige raboesh schroeven van 40 mm
die meegeleverde schroeven zijn idd zeer slecht van kwaliteit

ga er 2 speed eco 600 motoren op 6 volt insteken omdat deze relatief traag draaien ( onbelast 11000rpm op 9.6 v) en ik die 720 torque te groot en krachtig vond

ondertussen, sta ik nog niet verder dan : uitplamuren van de binnenkant romp ( het gedeelte dat zichtbaar blijft op het dek) monteren assen en roeren ,maken van de motorsteunen

wat zijn die metalen onderdelen zwaar hé? :-)

groeten en tot hoors

Penneman zei:

ga er 2 speed eco 600 motoren op 6 volt insteken omdat deze relatief traag draaien ( onbelast 11000rpm op 9.6 v) en ik die 720 torque te groot en krachtig vond

???????????????? ik vaar met 1800 rpm en dit is al een speedboot sleper. Hoop dus dat je een goede en flinke vertraging tussen motor en as zet anders ben ik bang dat je veel last van cavitatie zult krijgen :lol:

André

ik ga er 2 speed eco 600 motoren op 6 volt insteken omdat deze relatief traag draaien en ik die 720 torque te groot en krachtig vond

Euhm, ik heb protech 720 motoren 12v en die maken onbelast 4200 rpm.... en het mooie is dat ze haast geen stroom trekken. Groot, ja, dat we. Maar ze zijn best weg te werken en het gewicht heb je toch wel nodig om 'em een beetje mooi op het water te krijgen.

ondertussen, sta ik nog niet verder dan : uitplamuren van de binnenkant romp

Ja, dat was wel mijn favorite deel van de bouw.... :nooo:

wat zijn die metalen onderdelen zwaar hé? :-)

Enorm ja, en als je ze even nabewerkt ook erg mooie kwaliteit. Heel jammer dat ze er geen fatsoenlijke schroeven bij konden doen.

Arno

ondertussen motoren gemonteerd en even laten proefdraaien in de badkuip op 6volt

had gedacht dat het toerental belast een ferm stuk lager zou liggen ;heb de indruk dat die amper trager draait belast dan onbelast

geen probleem ;nc batterijen op 4.8 of 3.6 volt schakelen :zal ruim voldoende power geven ,was op 6 volt een beetje te veel van het goede

geluid is er weinig : licht "gezoem", meer niet

ivm bovenstaande opmerkingen:

11000 rpm noemde ik dus relatief traag ,relatief dus

omdat het zich situeert tussen de +/- 4000 rpm van de 720 torque en de +/- 17000 rpm van de andere motoren uit het speed gamma

hallo penneman

als 4000 traag is en 17000 snel dan zit je met je 11000 rpm nog boven het gemiddelde

dus kan je niet van traag spreken maar van een meer dan gemiddelt snelle motor :D :lol:

wat betreft die 4.8 of minder voltage
dan zit je dus niet aan een ideaal verbruik
en ga je niet lang varen op 3.300 niMh cellen
je kan de berekening dus vlot maken
als je motor op 12 volt pak 17000 toeren draait
17.000 delen door 12 maal 4.8 dan heb je ongeveer een indecatie hoeveel toeren je ongeveer nodig hebt om lekker te kunnen varen
doe er om zeker tezijn de helft bij en ga dan naar de winkel een nieuwe motor kopen die binnen het berijk van je toerental valt
groetjes

nog een avondje testen in de badkuip ,nu met een oude electronische snelheidsregelaar ertussen(gezegende leeftijd van ongeveer 25 jaar )

moet toch melden dat die motoren nog zo slecht niet zijn op 6 volt,het is pas volledig "open" dat er te veel vermogen is ,daaronder werkt alles volgens wat ik verwacht had:vrij geruisloos en rustig draaiend alleen is vol open een beetje trop

bedankt voor de tips mannen maar gezien de zeldzame keren dat ik ga varen ga ik geen verdere investeringen doen , heb deze boot gekocht voor het bouwen op zich,ben niet zo'n vaarder

mijn vorige boot heeft amper een middag nat geweest en dat zal nu ongeveer hetzelfde worden:-)

Back