Welke nitro 1/8 buggy / truggy

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door kurtje, 10 jun 2010.

  1. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Ja ik heb dit ondertussen ook al ondervonden, ik heb wat met de trim zitten spelen en dan wordt het inderdaad minder :) Maar als het geen kwaad kan, stoor ik me er niet aan :)

    Thanks mannen, hij staat gereed ondertussen om aan te laten gaan...
    Echter vandaag familiebezoek, dus zal het voor deze avond of morgen namiddag zijn voor zijn eerste tankje stationair :)

    Als ik de trim 100% recht zet, zoemt hij redelijk fel... Hij staat nu bij gas op standje 10. Kan het zijn dat het veertje dan te hard onder spanning staat? Kan het mssn best iets inkorten dan?
     
  2. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Niet inkorten dat veertje! Gewoon de 'collar' die het veertje spant goed afstellen.
    Zoemen is niet erg, als je rijdt beweegt de servo toch constant dus het is zinloos om hem stil te maken in de middenstand.
    Het is belangrijk dat de trim in het midden staat bij rechtdoor rijden en bij stationair draaien, waarbij de gasschuif een heel klein beetje dicht wordt gedrukt. Stel de stuurstang af als je moet trimmen om rechtdoor te rijden en stel de gasstang goed af bij stationair draaien...
     
  3. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Bedankt voor de tips... Als ik zelfs het veertje zonder de collar ertussen zet spant het nog redelijk hard in de 0 trim stand. daarmee dat ik de trim op gas +10 heb gezet...
    Want bij het verzetten van 1 tandje staat het heveltje niet mooi recht en trekt hij wat scheef bij het gas geven...
     
  4. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kurt, het beste kun je even de servo hevels los halen. Vervolgens zet je zowel je zender als auto aan, zet je trims beiden in 0-positie. Nu moet je de servohevels erop zetten, zo dat je stuur zo recht mogelijk staat. Je gas moet dicht zijn en je auto moet niet remmen.

    Daarna moet je proberen de hevels af te stellen met de stelmogelijkheden die op je hevels zitten. Zorg dat je auto zoveel mogelijk recht rijdt en je auto geen rem of gas geeft in de 0 positie. Je gaat pas je trim gebruiken als je niet verder met de servohevels kunt afstellen.
     
  5. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Het stuur is geen probleem deze kan ik mooi zetten.

    Maar wanneer ik de gas mooi recht wil zetten, met de trim op 0,zelfs zonder collar, spant het veertje zo hard om de schuif dicht te houden... Je hoort de servo dan echt werken om hem in die stand te houden.

    Wanneer ik dan de hevel een tandje verder zet op de servo, staat hij goed voor de veer, maar zodra ik gas geef gaat het armpje schuin trekken naar de naald toe...

    Nu ik ga hem straks eens opnieuw doen, alles opnieuw los en van 0 beginnen...
     
  6. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Je stuur zou ik niets meer aan doen dan, lekker laten zitten zo.

    Gas/rem; het busje achter het veertje even los draaien en hiermee het veertje iets meer ruimte geven. Als je servo constant moet duwen of trekken om je gas dicht te houden kost dit meer stroom en het is nog slecht voor je servo ook. Anders kunnen we er ook wel op 5 september even naar kijken, juist dit soort probleempje kunnen ook voor anderen erg leerzaam zijn.
     
  7. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Dat is net het probleem... Ik kan hem niet meer ruimte geven...
    Ik heb zelfs het busje er al uit gehaald zodat het veertje tussen het kogeltje aan de naald zit en aan de bevestiging van de servo :) dus lichter kan ik het veertje net maken...

    Ga straks nog wat experimenteren...
    Misschien overzie ik ergens iets.

    Ik hoop hem voor 5 september toch af te hebben en ingereden haha :)
     
  8. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Dan moet je het heveltje 180 graden draaien; dat hij dus andersom komt te zitten; dan zit 'ie wel recht....
     
  9. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Het is moeilijk uitleggen Bart banaan, maar ik kan hem recht zetten echter spant de veer dan te hard ...
    Ga er straks nog eens aanzitten :)
     
  10. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Als je het heveltje omdraait op de servo (waar nu je gas stang zit moet na het omdraaien je remstangen zitten) dan zit de hevel wel recht. De tandjes in de hevel zijn namelijk dusdanig gefreesd dat ze op één van beide manieren altijd recht te zetten zijn; op de ene stand staan 'ie recht bij de 90 graden montage, andersom staat 'ie recht op de 0 graden montage.

    Als de veer te strak gespannen is dan, dan moet je de gasstang iets uit de kunststof-bolkop (die aan je gasschuif zit) draaien, dat lengte van je gasstang tussen servohevel en de kunststof-bolkop wat langer wordt.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2010
  11. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Bart banaan dank je wel voor de tips en antwoorden, maar denk ik nu stom als de afstand hevel / bevestiging naald (dat kopje met de bol) altijd hetzelfde is?
    Ik heb de auto niet voor me, maar het punt van de servo is vast en punt van de naald ook.
    Zodra ik de stang uit de bol draai, schuift deze toch door de servo bevestiging naar buiten? Waarna ik de gas opnieuw moet bijstellen. Of denk ik helemaal verkeerd?
     
  12. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Of plaats even een foto, dan kunnen we misschien zien of er iets niet goed gemonteerd zit.
     
  13. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Zal ik straks zeker doen zodra ik thuis ben!
     
  14. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    De beloofde pics :) Hier staat hij op +6 op de trim, en blijft het zoemend geluid redelijk beperkt... indien ik hem naar 0 breng blijft hij constant zoemen...
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Niks mis mee.
    Lekker zo laten dan. Als hij bij het remmen de veer te ver indrukt, gewoon de rem iets (~1mm) strakker stellen met de 'collar'
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Het zoemen komt door het veertje op de gasstang.... Die zet druk op de hevel en de servo wil dat compenseren en gaat dus aan het werk wat het zoemen veroorzaakt....

    Is normaal en heb je bij iedere digitale servo , is alleen op te lossen door een veertje rechtstreeks aan de carburateur te maken wat hem dichttrekt in rust/remmen.
     
  17. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ok, je hoort het van de experts...als zij dit zeggen is het goed en kan je er gewoon mee gaan rijden. 5 september zal ik er ook nog even een blik op werpen, tijdens de cursus kijken we ook bij iedereen naar de EPA's, bij jou zullen we ook even naar het zoomen kijken!
     
  18. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Dank je wel mannen, ben ik al wat meer op mijn rust :)

    De EPA's heb ik ongeveer wel goed gezet, hoop ik althans :)
    De rem zou ik eventueel wel iets strakker kunnen zetten, zal dat straks of morgen eens doen...

    @snellehenk Inderdaad alle hulp/tips is welkom op de rookie dag!!!
     
  19. Gardenman

    Gardenman Guest

    Heb tijd geleden GS SUT gekocht en enige tijd mee gereden. Ging prima.
    Tijdje stilgezeten, maar nu weer tijd om op te pakken, krijg alleen de boel niet meer aan de praat.
    Ook heb ik geprobeerd de motor af te stellen, maar dat heeft niet veel goed gedaan.
    Iemand in de buurt van amersfoort die daar meer over weet?
     
  20. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Draai er even een nieuwe plug in, zeker als ie een tijd heeft stilgestaan zou deze wel eens kapot kunnen zijn.
     

Deel Deze Pagina