Welke nitro in. 28 motor

Hallo,

Ik heb een trackstar. 28 motor in mijn truggy. Ik rij met tornado 16%. Ik lees vooral dat deze motoren met 25% wordt gereden. Ik rij gewoon voor de fun. Niet in competitie en rij heel voorzichtig. Daarom dat ik met 16% rij daar de motor dan voldoende smering krijgt.
Heeft dit nadelige gevolgen?

Mvg.

Nee... Je haalt er alleen niet de maximale prestaties uit.

Dat van die voldoende smering is trouwens onzin... In 25% brandstof zit net zo veel smering , de verhouding methanol/nitro is alleen anders ;)

Dit soort motoren zijn standaard geconfigureerd voor 25%

Op 16% kan het voorkomen dat die minder goed of zelfs minder betrouwbaar loopt. Als je daar niets van merkt is het goed maar het komt wel eens voor dat 16% net te weinig is.

Problemen ondervind ik niet op 16%. Zit er dan overal het aantal % olie in deze brandstoffen? Waar kan ik de samenstelling vinden ivm de verschillende soorten nitro brandstoffen?

Mvg

Over mengsels doen sommige merken geheimzinnig. Een gemiddelde car brandstof kent 10% olie, de offroad versies en RTR kan tot 12% of zelfs 14% olie oplopen.

Dan zijn er synthetische en minerale oliën, de meningen zijn verdeeld maar een mix van beide werkt het beste.

Ja en nee. Meer nitro geeft ook een vroegere ontsteking. Wordt de ontsteking te vroeg krijg je hitte. Als je er voor zorgt dat de ontsteking op tijd blijft zal meer nitro meer koeling geven. De ontstekingstijdstip kwn je naast nitro ook verschuiven met de kopspeling en de warmtegraad van de plug.

Vandaag wou ik terug met mijn truggy rijden en hij viel bij het starten zo goed als direct uit. 2 dagen geleden nog niets aan de hand. Gloeiplug lijkt goed te werken. Hetgeen veranderd is, is het weer. Kan het zijn dat nitro bij 16% deze motor slechter laat lopen bij warmer en vochtiger weer dan nitro bij 25%?

Nee, maar het zou zo maar kennen dat de afstelling aangepast moet worden aan het weer. Dat is vrij normaal. ander weer; andere afstelling...

Bestaat er een procedure om de motor volgens temperatuur en vochtigheid af te stellen of gebeurd dit via het natte vingerwerk? Bij een buitentemperatuur van 20 graden rijd hij zonder probleem. Vandaag was het 26 graden en vochtig. Ik vermoed dat de motor dan meer lucht vraagt.

Jawel, zoals eerder opgemerkt kan 16% lastiger zijn voor de afstelling. Het gebied voor de goede afstelling wordt smaller en dat komt door de lagere nitrogehalte ofwel minder zuurstof. Het is dan niet echt dat het om het zuurstof voor de verbranding gaat maar om de ontsteking.

Dit kan je verbeteren door 3 opties:
- een warmere plug te gebruiken, he hebt nu waarschijnlijk een 5, probeer een 3 of 4
- Een shimring van 0.1mm onder de kop weghalen
- toch op 20% of meer gaan rijden.

Er zijn tabellen over hoe de naalden te verdraaien bij meer of minder warmte, luchtvochtigheid, luchtdruk etc. Probleem is dat je hier niet blind vanuit kan gaan gezien alle factoren niet altijd gezamelijk op gaan. Je zou dan een compleet weerstation moeten moeten hebben die dit alles meet.
Uiteindelijk gaat het sneller en begrijpelijker als je weet wat je motor je vertelt en wat je dan moet verdraaien.

Ik rij inderdaad met een 5. De ring had ik al weggehaald. Zal uw raad opvolgen en proberen met een 3 en een 4. De nitro zal ik vervangen door 25%. Ik laat het resultaat weten.

Dank voor jullie inbreng. Hier ben ik heel wat mee!

Grtn,

Kenneth

Ik vraag me nu wel af welke ring hij weg heeft gelaten, als dat van de gloeiplug is heeft het geen zin. Je moet een kop ring van 0,1 mm dan weg laten als je op 16% gaat rijden.

M.v.g. Mark

Als het de ring van de plug is krijg je zeker een onbetrouwbare motor

Nee de ring die ik had verwijderd was wel degelijk die tussen de piston en de cilinder. Maandag ga ik shoppen en zien wat het geeft met 25% en een 4. Het zou best kunnen dat hij terug normaal draait nu daar het weer hier koeler is geworden en minder vochtiger. Wel zie ik dat er in 25% 2% minder olie zit. Dus beter iets rijker zetten? Het is niet de bedoeling om te bashen, gewoon fun rijden.

Als je op 25% gaat rijden dan moet je wel de kop ring er weer tussen zetten, wat eerder ook al werd opgemerkt is dat de motor geconfigureerd is voor 25% nitro.
Ik kan je Merlin expert 25% aanbevelen. Prima brandstof en zorgt ook voor voldoende prestaties.

M.v.g. Mark

De ringen die je moet gebruiken, bestaat daar technische info over. Hangt waarschijnlijk af van % nitro, type motor, gloeiplug,...

Back