aha, die brandstof moet gewoon goed zijn ;-)
Is de motor nieuw?
Zo ja, gewoon even afstellen volgens de handleiding. Daar staan ergens de standaardwaarden in.
Verder kun je er eigenlijk geen fluit mee, tot hij echt gaat draaien.
Als de motor dus nieuw is, moet hij inlopen.
Zelf doe ik dit meestal door hem 1 tank stationair te laten draaien, lekker aan de rijke kant.
roken als een ketter, en olie uit de uitlaat ;-)
tot de extreme warmte een beetje weg is uit de kop.
Na die tank gaan proberen op te toeren, en te gaan hooveren..
nog niet teveel toeren (ook niet te weinig, maar gewoon gezond verstand), eerst een een tankje relaxt hooveren.
hij mag best stevig roken, maar hij moet wel oppakken.
na een tank of wat ga je merken dat de motor anders gaat lopen. hij gaat wat meer last krijgen van afslaan als hij echt te rijk staat (terwijl hij bij inlopen best een heeeeeeel stuk rijker kan staan soms..)
Dan kun je op het gemakkie de afstelgids gaan volgen.
meestal een tankje of 10 voor het een beetje in die buurt komt.
Als de motor te arm staat:
- rookt hij niet echt
- Er komt geen olie uit de uitlaat
- hij is heel happig op optoeren
- na paar tellen gaat hij optoeren, zonder dat je zelf gas geeft
- hij vreet pluggen. deze kunnen niet tegen te arm lopen, de rest van de motor doorgaans ook niet echt
daarnaast is de "stationair" schroef niet alleen verantwoordelijk voor het stationair toerental.
waarschijnlijk heb je een 3 naalds carb, dus een luchtschroef (meestal een plat schroefje), een kleine naald (fijnstelling lage toeren) en grote naald (gehele toerenbereik)
lekker ff de afstelgids goed doorlezen, dan wordt je al erg veel duidelijk ;-)
Governor zou ik persoonlijk nog ff uit laten, tot de motor ingelopen is.
Welke governor heb je?
en heb je al bedacht hoe je de motor uit gaat zetten, als hij eenmaal loopt?