welke nitro

hoihoi,

ik ben nieuw op dit forum, maar heb er al veel info op gevonden bedankt!.

Ik heb een trex 600 nitro met osx 50 motor.

Welke nitro moet ik nu hebben ?

Maakt merk uit ?
Je hebt 16,20 en 25 % uit mn hoofd, welke is het beste ?

En als je met 16% bent begonnen, en je gooit er 20% in, moet de motor dan opnieuw afgesteld worden ?

Bedankt voor alle hulp :)

Niet lullig bedoelt, maar je bent waarschijnlijk vers in brandstofmotoren?
en in heli's?

Zo ja, deze MOET je echt doorlezen: http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf
En toepassen natuurlijk ;-)

en 16% is waarschijnlijk een autobrandstof.
niet goed voor de heli.
Je zal op zoek moeten naar een brandstof, die dus ook geschikt is voor een heli motor.
doorgaans 10 of 15% nitro. wil je erg veel power (wat je als beginner zeker niet nodig hebt) kun je 30% doen.

En ja, je moet altijd afstellen. Dus niet alleen als je naar een andere brandstof gaat, maar altijd.
Als hij eenmaal goed staat, kan hij de volgende dag door temperatuur en luchtvochtigheid net even wat armer willen lopen. Dus kan hij ff een tikkie open moeten.
Dat zijn dingen die hoor je op een gegeven moment erg vlot, meestal 1 a 2 tikkies verstellen en hij staat voor de dag weer goed.
maar je moet er wel altijd met een half oor naar luisteren...

Zet in je profiel even je leeftijd en plaats aan.
leeftijd, zodat wij een beetje in kunnen schatten of we meteen op zn jip en jannekes moeten beginnen :mrgreen:
plaats, zodat iemand in de buurt je te hulp kan schieten

Hoi,

Bedankt voor je antwoord!

Klopt ben nieuw, locatie is toegevoegd aan mijn profiel, leeftijd is 24 trouwens :).

Ik heb deze heli van begin tot eind zelf gebouwd (zon align kit compleet met alle onderdelen).

Ik heb de helimotor afstellen pagina al afgedrukt liggen alleen wat ik me dus al die tijd al afvraag: hoe kan ik de kleine naald (stationair) afstellen voordat de motor qua mengsel goed afgesteld staat ?
stel hij staat te arm en je bent de kleine naald aan het afstellen dan kan hij toch vastlopen na een tijdje ? :-)

De nitro die ik nu heb is:
Merlin 16% Heli mix 5 liter - RC Heliparts

Welk merk/type brandstof raden jullie aan ?

Afstellen: oke duidelijk, maar ben iedere keer bang dat ik straks verkeerd afstel waardoor hij vast gaat lopen ;-)

heb je een handleiding of tutorial trouwens om de governor werkend te krijgen ?

aha, die brandstof moet gewoon goed zijn ;-)

Is de motor nieuw?
Zo ja, gewoon even afstellen volgens de handleiding. Daar staan ergens de standaardwaarden in.
Verder kun je er eigenlijk geen fluit mee, tot hij echt gaat draaien.

Als de motor dus nieuw is, moet hij inlopen.
Zelf doe ik dit meestal door hem 1 tank stationair te laten draaien, lekker aan de rijke kant.
roken als een ketter, en olie uit de uitlaat ;-)
tot de extreme warmte een beetje weg is uit de kop.

Na die tank gaan proberen op te toeren, en te gaan hooveren..
nog niet teveel toeren (ook niet te weinig, maar gewoon gezond verstand), eerst een een tankje relaxt hooveren.
hij mag best stevig roken, maar hij moet wel oppakken.

na een tank of wat ga je merken dat de motor anders gaat lopen. hij gaat wat meer last krijgen van afslaan als hij echt te rijk staat (terwijl hij bij inlopen best een heeeeeeel stuk rijker kan staan soms..)
Dan kun je op het gemakkie de afstelgids gaan volgen.
meestal een tankje of 10 voor het een beetje in die buurt komt.

Als de motor te arm staat:
- rookt hij niet echt
- Er komt geen olie uit de uitlaat
- hij is heel happig op optoeren
- na paar tellen gaat hij optoeren, zonder dat je zelf gas geeft
- hij vreet pluggen. deze kunnen niet tegen te arm lopen, de rest van de motor doorgaans ook niet echt

daarnaast is de "stationair" schroef niet alleen verantwoordelijk voor het stationair toerental.
waarschijnlijk heb je een 3 naalds carb, dus een luchtschroef (meestal een plat schroefje), een kleine naald (fijnstelling lage toeren) en grote naald (gehele toerenbereik)
lekker ff de afstelgids goed doorlezen, dan wordt je al erg veel duidelijk ;-)

Governor zou ik persoonlijk nog ff uit laten, tot de motor ingelopen is.
Welke governor heb je?

en heb je al bedacht hoe je de motor uit gaat zetten, als hij eenmaal loopt?

En de diverse sticky/belangrijk/FAQ discussies bestuderen, permanent vastgepind bovenaan in het Algemeen heli subforum. Die besparen jou, en ons, veel vragen. En onkosten, paar crashes, frustraties en onveilige situaties.
Tragisch rc heli ongeval in Zwitserland (juli j.l., zeeeer ervaren wedstrijdvlieger)

Heb je ervaren live hulp/club? Belangrijk!

... leeftijd is 24 trouwens :)...
Forumtipjes:

• Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, natuur- en wiskunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
Kun je gewoon allebei goed gebruiken.

Geen zorgen over maken, welk merk brandstof je gebruikt.

Het enige waar je héél erg verstandig aan doet, is om altijd dezelfde brandstof van hetzelfde merk te gebruiken:

Veel mensen komen in de problemen omdat ze merken en mengverhoudingen door elkaar gebruiken. Men vergeet dan vaak, dat Nitro de viscositeit beïnvloed (Nitro is een beetje een olie-achtige vloeistof), het percentage Nitro ook weer maakt dat de motor vetter of armer moet, maar de gebruikte olie heeft OOK invloed op de viscositeit.

Zie dat als volgt: als jouw motor bij een gegeven nitropercentage 10 cc brandstof per minuut nodig heeft, maar in de ene brandstof zit dikkere olie dan in de andere, dan moet voor hetzelfde mengsel, tóch die naald verder open.
Heb je nu een hogere Nitro percentage, dan heeft je motor ook méér brandstof (meer cc's per minuut) nodig.

Ga je dan door elkaar gebruiken, dan blíjf je aan de naalden draaien.
Daarnaast kan de ene olie aanslag wegwassen die de vorige olie heeft achter gelaten, en dat kan ook tot motorschade leiden (met name als je wisselt tussen brandstof met, en brandstof zonder wonderolie).

Vaak word dan de schuld van de motorschade gegeven aan de laatst gebruikte brandstof, en vervolgens zegt iemand anders weer: "vreemd, ik gebruik dat merk al jáááren...." ofwel, eindeloze discussies waar je nooit uit komt.

Heel simpel: nagenoeg ALLE brandstoffen boven de 10% Nitro, waar "heli-mix" op staat, zijn geschikt voor jouw motor, maar als je eenmaal een blik "merk X" met zusveel,zoveel nitro en olie gekocht hebt, BLIJF dan datzelfde merk, en dezelfde Nitro en olie percentages gebruiken. Dan is er niets aan de hand.

Bijkomend voordeel, is dat je motor nu (als het goed is) alleen de eerste keer afgesteld hoeft te worden (hooguit een klikje meer of minder vanwege het weer) en als je motor nu een keertje raar loopt, dan weet je zeker dat er iets aan de hand is (versleten plug, verstopt filter, lekke brandstofslang): Je hoeft dus niet wild aan de naalden te draaien, maar kunt gewoon het probleem opzoeken en uit de wereld helpen zonder dat je weer helemaal opnieuw hoeft af te stellen.

Groet, Bert

Ik gebruik de brandstof, die mijn Dealer in de straat verkoopt,

geen grapje,
in principe zijn alle HELI-nitros goed,
ik gebruikte COOL-power en nu MODEL TECHNICS
allemaal 10 %,
ofwel Align 50 of 55 OS 20 % adviseert
en Gaui 35 OS zelfs 20 of meer adviseert,
beide helis vliegen perfect voor mij.

groetjes van Heli-Uwe

(sorry, als da maar wat dubbel staat, Bert, niet heel goed gekeken ..)

aha, die brandstof moet gewoon goed zijn ;-)

Is de motor nieuw?
Zo ja, gewoon even afstellen volgens de handleiding. Daar staan ergens de standaardwaarden in.
Verder kun je er eigenlijk geen fluit mee, tot hij echt gaat draaien.

Als de motor dus nieuw is, moet hij inlopen.
Zelf doe ik dit meestal door hem 1 tank stationair te laten draaien, lekker aan de rijke kant.
roken als een ketter, en olie uit de uitlaat ;-)
tot de extreme warmte een beetje weg is uit de kop.

Na die tank gaan proberen op te toeren, en te gaan hooveren..
nog niet teveel toeren (ook niet te weinig, maar gewoon gezond verstand), eerst een een tankje relaxt hooveren.
hij mag best stevig roken, maar hij moet wel oppakken.

na een tank of wat ga je merken dat de motor anders gaat lopen. hij gaat wat meer last krijgen van afslaan als hij echt te rijk staat (terwijl hij bij inlopen best een heeeeeeel stuk rijker kan staan soms..)
Dan kun je op het gemakkie de afstelgids gaan volgen.
meestal een tankje of 10 voor het een beetje in die buurt komt.

Als de motor te arm staat:
- rookt hij niet echt
- Er komt geen olie uit de uitlaat
- hij is heel happig op optoeren
- na paar tellen gaat hij optoeren, zonder dat je zelf gas geeft
- hij vreet pluggen. deze kunnen niet tegen te arm lopen, de rest van de motor doorgaans ook niet echt

daarnaast is de "stationair" schroef niet alleen verantwoordelijk voor het stationair toerental.
waarschijnlijk heb je een 3 naalds carb, dus een luchtschroef (meestal een plat schroefje), een kleine naald (fijnstelling lage toeren) en grote naald (gehele toerenbereik)
lekker ff de afstelgids goed doorlezen, dan wordt je al erg veel duidelijk ;-)

Governor zou ik persoonlijk nog ff uit laten, tot de motor ingelopen is.
Welke governor heb je?

en heb je al bedacht hoe je de motor uit gaat zetten, als hij eenmaal loopt?

Ik denk niet dat iemand het nog duidelijker had kunnen vertellen, helemaal ok voor de beginnen in de brandstof tak

Back