Welke onderdelen heb ik nog nodig?

Discussie in 'Beginners' gestart door Buddy1612012, 23 jul 2015.

  1. Buddy1612012

    Buddy1612012

    Lid geworden:
    23 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Terneuzen
    Hoi allemaal , ik ben hier nieuw en heb een vraagje!:)

    Ik heb een Multiplex Funcub vliegtuig, met bedrading, accu en motor. ZONDER afstandsbediening, propeller, oplader en wat er nog allemaal voor nodig is. Heb ik nog wat nodig? En ik heb wel heel veel afstandsbedingen van andere kleine vliegtuigjes en autootjes, kan ik die voor dit vliegtuig gebruiken? En hoe kom ik goedkoop aan deze spullen. Ik heb er totaal geen verstand van en zou hem graag goedkoop aan de praat krijgen ;);)

    Ik hoop dat dit genoeg is, groetjes Sebastian
     
  2. Buddy1612012

    Buddy1612012

    Lid geworden:
    23 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Terneuzen
    Foto's:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • $_85 (1).JPG
      $_85 (1).JPG
      Bestandsgrootte:
      62,6 KB
      Weergaven:
      209
    • $_85.JPG
      $_85.JPG
      Bestandsgrootte:
      47,9 KB
      Weergaven:
      196
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Zo te zien heb je een propeller nodig. Je hebt een accu maar heb je een lader voor die accu?
    Je zal ook een besturing nodig hebben. Dat betekend een zender en een ontvanger. En zitten de stuurmotoren er nog in? Zo nee dan moet je die ook kopen.

    Wat de kosten aan gaat, dat is moeilijk te voorspellen omdat ik niet weet wat je nu wel en niet nodig hebt. Er zijn heel goedkope besturingssets te koop maar die zijn niet altijd geschikt om mee te gaan vliegen. Die setjes die je al hebt zullen hoogstwaarschijnlijk ook niet geschikt zijn om mee te gaan vliegen. Veel van die setjes zijn speciaal gemaakt voor dat ene bootje of autootje. Bijna altijd zit alle elektronica op één printplaat en daarmee kan je dit vliegtuig niet besturen.

    Wat je zeer zeker ook nodig hebt is iemand die je kan leren vliegen. Doe dat alsjeblieft niet alleen ergens op een veldje want dat loopt vrijwel 100% zeker verkeerd af. Heel veel mensen hebben het geprobeerd slechts een enkeling is het gelukt!
    Ga dus naar iemand toe die al een ervaren modelvlieger is en vraag om hulp. Daarvoor kan je het beste naar een club gaan, daar zal je de meeste mensen vinden die je kunnen en willen helpen. Ga daar nu al naar toe en laat je ook helpen bij het weer vlieg klaar maken van dit model. Dan heb je de meeste zekerheid op slagen.
    De Modelvlieg Club Alpha is voor jouw het dichtste bij. Neem eens contact met hen op.
    Veel succes.
     
    Buddy1612012 vindt dit leuk.
  4. Buddy1612012

    Buddy1612012

    Lid geworden:
    23 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Terneuzen
    Dankjewel voor je reactie Ernst
    Ik heb inderdaad geen oplader voor de accu en die stuurmotoren zitten er in. Ik ga eens op zoek naar die bestuuringssets en ik heb contact opgenomen met de club! Binnenkort gaan we eens een bezoekje brengen :)
     
  5. Buddy1612012

    Buddy1612012

    Lid geworden:
    23 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Terneuzen
    P.S. de ontvanger zit er volgensmij wél in!
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Het enige wat jij nodig hebt is een aansluitingskaart bij een modelvliegclub.
    De rest komt later en je zal verbaasd staan van de vele tips die je op korte tijd zult krijgen.
     
    Buddy1612012 vindt dit leuk.
  7. Buddy1612012

    Buddy1612012

    Lid geworden:
    23 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Terneuzen
    En wat voor lader heb ik nodig dan? Ik kan het heel moeilijk vinden op het internet...... Accu: LI-PO 30-40C 4000mAh 4.0 3 cell 11.1V
     
  8. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Jammer dat ik het nu pas lees want ik kom nu net van ons veld af na een middagje vliegen :)
    Het is nu wel zomerperiode met de nodige mensen op vakantie dus ga er niet vanuit dat er altijd iemand is (en heel erg druk is het bij ons eigenlijk sowieso niet).

    Het is makkelijker wanneer iemand er even naar kijkt want ik kan nu bijv. niet eens zien of er servos inzitten.
    Daarnaast is de beste oplossing een Futaba 2.4 Ghz zender. En waarom zeg ik dit: Wij gebruiken op onze club (Alpha in Hulst) namelijk een Futaba Leraar/Leerling systeem.

    Futaba is overigens in de aanbieding bij Lindinger op dit moment:
    https://www.lindinger.at/en/rcelect...ss-transmitter-with-r2006gs-receiver-mode-1-4
    Dan heb je gelijk een zender en een ontvanger.
    Qua servo's zouden er 2 Multiplex Tiny servo's (á ~15,- p/st.) en 4 Nano servo's (á ~14,- p/st.) in horen (de openingen in de vleugels zijn op maat hiervoor) en qua prijs zijn ze niet overdreven duur.

    Dus dat zet Euro-teller al op zo'n 200,- euro voor enkel de besturing.

    Als de servo's eruit zijn verwacht ik eigenlijk ook dat de regelaar van de motor er evenmin in zit, een 40A regelaar kost iets van 20 euro en één 3S 2000mAh accu wellicht ook iets van 15-20 euro.

    Een lader om de accu's mee op te laden heb je al voor zo'n 40,- euro.

    De teller staat nu rond de 280,- euro en dan ziet jouw verlanglijstje er zo uit:
    * Zender
    * Ontvanger
    * 6 servo's
    * Accu (beter koop je er 2)
    * Lader


    Wil je eerst eens voelen/zien/proeven of je interesse hebt om 280,- euro in dit avontuur te steken dan nodig ik je bij deze uit om op ons veld eens leraar/leerling mijn Sig Senorita trainer te besturen.
    Dan kun je wellicht ook eens de Funcub meenemen en kunnen we zien in hoeverre mijn lijstje klopt en wellicht belangrijker...........of het überhaupt de moeite waard is om er geld in te steken.

    Groet,
    Paul
     
  9. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Dat scheelt je een hoop euro's.

    Ik denk dat dit de regelaar is maar maak eens een foto van de binnenkant en deze delen.
     
  10. Buddy1612012

    Buddy1612012

    Lid geworden:
    23 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Terneuzen
    Paul, bedankt voor de uitnodiging :D!! Kan je gewoon langs komen of wanneer zijn er meestal mensen op het veld? Dan neem ik mijn vliegtuig wel mee, zodat er even naar gekeken kan worden want op foto's zie je ook niet alles. Ik heb nu vakantie dus heb genoeg tijd :p
     
  11. Buddy1612012

    Buddy1612012

    Lid geworden:
    23 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Terneuzen
    Ik denk deze ;) image-2015-07-24 (1).jpg image-2015-07-24 (2).jpg image-2015-07-24.jpg
     
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Dat zijn 2 ontvangers en zowaar een gyro :D

    Je hebt daar alvast meer waarde in die 3 dingen dan die hele Funcub bij elkaar :)
    OK, en dat het Futaba wordt staat dan ook al vast.

    Een Futaba losse zender (die overweg kan met een R617 en de 6308SBT) + accu's + lader en zo te zien een regelaar zijn dan de zaken die je nodig hebt.

    Nee, beter even afspreken.
    Zoals gezegd is het bij ons sowieso niet zo druk en daarbij is het vakantietijd.
    Als het weer blijft zoals voorspeld, niet meer dan max. 4 met uitschieters naar 5 Bft (is de limiet voor de Senorita), ga ik a.s. zondag eind ochtend / begin middag nog eventjes vliegen.
    Met hardere wind vliegen kan wel maar is A) niet leuk voor jou en B) in de lucht gaat het prima maar het model waait simpelweg van onze terp af als die weer op de grond staat o_O
     
  13. Buddy1612012

    Buddy1612012

    Lid geworden:
    23 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Terneuzen
    Haha, en wat heeft een gyro voor functie? Ik zal met mijn vader zondag dan wel eens een kijkje komen nemen als het kan en anders gewoon in het weekend wanneer er weinig wind zit :) :)
     
  14. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Een gyro is een stabilisator.
    Ik vermoed dat de Funcub als trainer is gebruikt.
    Met een gyro kun je bijv. de rolbeweging (rolroeren) stabiliseren (beweging door bijv. wind verminderen).

    W.b. langskomen, stuur me anders vooraf een PB als je dit voornemen hebt.
    Op dit moment hebben we niet veel vliegende leden dus het is niet zo dat er altijd wel iemand is.

    Hoe kom je eigenlijk aan deze Funcub? Had iemand zijn zolder opgeruimd? :)
     
  15. Buddy1612012

    Buddy1612012

    Lid geworden:
    23 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Terneuzen
    Dat is handig! Dus misschien was het wel een ''les'' vliegtuig? :)
    Ik heb hem gekregen van iemand die er niks mee deed, hoe hij er aan komt weet ik ook niet.... Ik was eigenlijk van plan om hem te gaan verkopen omdat ik totaal niet zou weten hoe ik hem aan de praat moest krijgen. Maar modelbouw (gewoon met vliegtuigjes vliegen) vind ik geweldig leuk, dus ik kón hem gewoon niet verkopen :) Toen ging ik op zoek naar informatie en stelde ik mijn vragen maar op dit forum! Ik heb nu zelf een werkende Hubsan Spyhawk.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2015
  16. rijoli

    rijoli

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Terneuzen
    Ja hoor, ik heb een mailtje via de website gekregen. :)
    Dat werkt.
    Ik zal je wat info over de vereniging sturen en wat contactgegevens uitwisselen.

    groet,
    Richard.
     
    Buddy1612012 vindt dit leuk.
  17. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ah kijk eens aan. Leuk voor de dagen met minder wind.
    Maar dan ben je dus ergens ook al bekend met het modelvliegen.
    Hoe dan ook, als het rot weer wat ze voor morgen afgeven niet doorzet naar de zondag ben ik in Hulst en dan ben je welkom om aan de (in mijn geval) kabel te hangen. :cool:
     
  18. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hoi Richard ! :D
     
  19. Buddy1612012

    Buddy1612012

    Lid geworden:
    23 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Terneuzen
    Nou, bekend bekend, dat valt wel mee ;) Ik heb nog nooit met een prof vliegtuig gevolgen dus dat is wel heel anders denk ik, en met die Spyhawk lukte het nou ook niet echt, één zuchtje wind en op de grond lag hij......
     
  20. Buddy1612012

    Buddy1612012

    Lid geworden:
    23 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Terneuzen
    Ik heb er een terug gekregen hoor, Dankjewel!
     

Deel Deze Pagina