Welke onderdelen zijn goed?

Hallo,

Ik wil graag zelf een quadcopter bouwen. Ik heb er nog nooit eerder één gebouwd. Ik heb wel best veel ervaring met andere elektronica, bijvoorbeeld solderen, dus dat is verder geen probleem. Alleen ik heb totaal geen verstand van welke onderdelen voor een quadcopter goed of slecht zijn. Ik weet dat je een frame, control board, zender, ontvanger, motoren, ESC's en een batterij nodig hebt, maar veel verder dan dat kom ik niet.

Dus mijn vraag: Welke onderdelen heb ik nodig en waar kan ik die het beste kopen?

Mijn budget is ongeveer 450 euro. Ik weet ook niet of dat genoeg maar ik heb op verschillende forums al gezien dat het zelfs voor 200 euro al kon dus volgens mij moet het wel lukken onder die prijs. Ik wil de quadcopter, zoals iedereen volgens mij, gaan gebruiken om luchtopnamen te maken met een GoPro Hero 3. Ook wil ik graag een fpv systeem eronder hangen. Ik denk dat de DJI Naza flight controller voor mij wel geschikt is, vooral de failsafe functies zijn erg handig. Dus het liefst wil ik een quadcopter bouwen met de DJI Naza maar als iemand een andere betere flight controller met de zelfde functies (GPS, attitude etc.) weet hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt voor de hulp

Groeten,
Roan

Zender turnigy x9
Frsky module voor de zender.
frsky ontvanger.
sunnysky 980kv motoren
afro 20/30 amp esc
naza lite met gps.
en als frame om te beginnen een dji f450.

Kom je zonder fpv net onder je buged uit;-)

Zender turnigy x9
Frsky module voor de zender.
frsky ontvanger.
sunnysky 980kv motoren
afro 20/30 amp esc
naza lite met gps.
en als frame om te beginnen een dji f450.

Kom je zonder fpv net onder je buged uit;-)

Ziet er opzich goed uit, alleen nog een beetje aan de dure kant als je ook alle kleine dingen zoals propellers en accu's erbij optelt.

Dan neem je i.p.v. de Naza een KK bordje. Veel goedkoper dan dat kan het echt niet.
Overigens dit fraaie topic al gelezen? Staat een hoop bruikbare info in. Daarnaast kan ik je de zoekfunctie van harte aanbevlen. Ik heb deze week alleen al een bijna soortgelijke vraag voorbij zien komen.

EDIT: deze dus, 10 topics onder het jouwe.

Dan neem je i.p.v. de Naza een KK bordje. Veel goedkoper dan dat kan het echt niet.
Overigens dit fraaie topic al gelezen? Staat een hoop bruikbare info in. Daarnaast kan ik je de zoekfunctie van harte aanbevlen. Ik heb deze week alleen al een bijna soortgelijke vraag voorbij zien komen.

EDIT: deze dus, 10 topics onder het jouwe.

Bedankt, ik heb inderdaad al gezocht op dit forum en verschillende setups bekeken, maar overal zag ik vliegtijden van rond de 10 minuten en zonder GPS. Ook heb ik al zitten kijken naar de DJI Phantom FC40, die heeft een vliegtijd van ongeveer 15 minuten en is nog goedkoper ook. Dus wat kan ik eigenlijk beter doen, zelf een quadcopter bouwen of een ready to fly quadcopter kopen? En bij welk van deze 2 opties krijg je meer voor dezelfde prijs?

Ziet er opzich goed uit, alleen nog een beetje aan de dure kant als je ook alle kleine dingen zoals propellers en accu's erbij optelt.

zoek die dingen maar eens op dan kom je er wel onder hoor...
ruim gezegt:
turnigy x9 50 euro
frsky module met ontvanger 40 euro
afro esc 55 euro
motoren 80 euro
frame 30 euro
lader niet eerder gezegt. 30 euro (misschien met oude computer voeding)
naze lite met gps 150 euro..

405 euro;)

met een x aantal lipos zeg 2200mah 3s 3 stuks 50 euro ;)

zoek die dingen maar eens op dan kom je er wel onder hoor...
ruim gezegt:
turnigy x9 50 euro
frsky module met ontvanger 40 euro
afro esc 55 euro
motoren 80 euro
frame 30 euro
lader niet eerder gezegt. 30 euro (misschien met oude computer voeding)
naze lite met gps 150 euro..

405 euro;)

met een x aantal lipos zeg 2200mah 3s 3 stuks 50 euro ;)

Bedankt, ik zal eens een lijstje samenstellen van alle onderdelen en prijzen en dan ff gaan vergelijken wat het goedkoopste is.

EDIT: Ik heb nu deze gevonden met receiver: https://www.hobbyking.com/hobbyking..._Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware_.html maar werkt die receiver ook met de DJI Naza flight controller? Zijn er sowieso verschillende aansluitingen ofzo waar je op moet letten bij flight conrollers, receivers etc.?

Naze 32 Acro :yes:

Goedkoper en beter zelfs.

Verder dit topic van begin tot eind eens doorlezen: het-grote-gaat-deze-setup-werken-topic

Voor zover ik zie heeft de Naze 32 Acro geen GPS en altitude sensors. Die zou ik wel graag willen hebben voor bijvoorbeeld failsafe functies en autonome vluchten ;) Ik weet niet of je GPS en pressure sensor er los bij kan kopen? Als het dan alsnog goedkoper en beter is is het natuurlijk ook goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
De full naze 32 heeft baro en kompass, alleen GPS toevoegen en klaar.
Is alleen wel wat duurder.

KK2 en GPS gaat volgens mij niet werken.

Maar GPS heb je dan ook niet nodig om te kunnen vliegen.
Het is een uitbreiding, vaak gebruikt voor het maken van foto's/films.

De full naze 32 heeft baro en kompass, alleen GPS toevoegen en klaar.
Is alleen wel wat duurder.

KK2 en GPS gaat volgens mij niet werken.

Maar GPS heb je dan ook niet nodig om te kunnen vliegen.
Het is een uitbreiding, vaak gebruikt voor het maken van foto's/films.

En foto's/films maken is nou juist wat ik ermee wil gaan doen ;) Maar omdat ik nog nooit met een quadcopter heb gevlogen lijkt het me ook een stuk makkelijker en veiliger met GPS. Dus vandaar dat ik toch wel graag GPS wil.

Allemaal persoonlijke keuzes. Om die van mij ook maar ff te droppen, zou voor de kk2.1 gaan. Zit een LCD op kan je " in het veld" gemakkelijk aanpassingen verrichten zonder hem eerst aan je computer te hangen (of je neemt je laptop mee :) )

Wat betreft GPS/altitude. Deze ga je na een week niet meer gebruiken omdat het het vliegen erg saai maakt. (ook dit is weer een slecht gefundeerde mening :D)

Allemaal persoonlijke keuzes. Om die van mij ook maar ff te droppen, zou voor de kk2.1 gaan. Zit een LCD op kan je " in het veld" gemakkelijk aanpassingen verrichten zonder hem eerst aan je computer te hangen (of je neemt je laptop mee :) )

Wat betreft GPS/altitude. Deze ga je na een week niet meer gebruiken omdat het het vliegen erg saai maakt. (ook dit is weer een slecht gefundeerde mening :D)

De KK2.1 is inderdaad een erg handige flight controller, ik heb een windows tablet dus opzich is het niet een erg groot probleem maar toch wel handig. Maar ik begrijp dat er dus geen GPS module voor de KK2.1 is? Ik vind het toch erg handig om GPS te hebben, je kan er ook nog een hoop andere leuke dingen mee doen.

Naze32 GPS - Google zoeken
Ik kan je aanraden om je eerst heel veel te gaan lezen. Het bouwen en instellen van multicopters vraagt over het algemeen nogal wat kennis.

Haha dat merk ik ja, maar gelukkig leer ik snel. En daarom dat ik het ook hier op dit forum vraag. Ik heb al wel wat ervaring met programmeren, ik heb al verschillende apparaten gemaakt met een arduino. Ik denk niet dat je de hele flight controller nog moet programmeren maar instellen lijkt er misschien een beetje op ;) Het bouwen zal niet echt een probleem zijn, solderen heb ik al vaak genoeg gedaan en apparaten zoals telefoons en ps3's repareren is ongeveer mijn hobby geworden :p

EDIT: Ik heb nu deze gevonden met receiver: https://www.hobbyking.com/hobbyking..._Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware_.html maar werkt die receiver ook met de DJI Naza flight controller? Zijn er sowieso verschillende aansluitingen ofzo waar je op moet letten bij flight conrollers, receivers etc.?
Mooi dat je al een beetje ervaring hebt met Arduino (wat heb je zoal al gemaakt? Ik ben er zelf ook redelijk vaak mee bezig, dus vind ik altijd wel interessant om te lezen)
Uit bovenstaande opmerking blijkt echter dat je kennis op het vlak van modelbouw nog wel wat te wensen over laat. Vandaar mijn voorstel om eerst maar eens flink te gaan lezen, juist om te voorkomen dat je het forum volschrijft met vragen waarop het antwoord met minimale moeite te vinden is.

Mooi dat je al een beetje ervaring hebt met Arduino (wat heb je zoal al gemaakt? Ik ben er zelf ook redelijk vaak mee bezig, dus vind ik altijd wel interessant om te lezen)
Uit bovenstaande opmerking blijkt echter dat je kennis op het vlak van modelbouw nog wel wat te wensen over laat. Vandaar mijn voorstel om eerst maar eens flink te gaan lezen, juist om te voorkomen dat je het forum volschrijft met vragen waarop het antwoord met minimale moeite te vinden is.

off-topic: Het grootste arduino project was een module voor in een weerballon die de ruimte in moest. Dat was een project voor school. We hadden er een thermometer, barometer, gps module en een parachute systeem op aangesloten en alle data werdt opgeslagen op een SD kaartje. We wachten nog steeds op een goede dag om de weerballon op te laten zodat we vanuit de "ruimte" de aarde kunnen filmen.

on-topic: Ik ben idd al veel informatie aan het opzoeken maar sommige kleine dingen zoals dat van de aansluitingen zijn lastig te vinden op internet omdat er zoveel verschillende onderdelen en merken zijn. Dan is het makkelijker om het op een forum te vragen en ook een kleine moeite om te beantwoorden ;)

Back