Welke ontvanger / servo's ?

Ben sinds vandaag in het bezit gekomen van een leuk trainertje + Zender(Futaba FF6 T6X).

Welke ontvanger en servo's kan ik het beste erin zetten icm de FF6?

Hangt een beetje af van het model. :) Je hebt trainers met een spanwijdte van 130cm en 2,5cc en je hebt trainers van 180cm en 10cc. Groot verschil. :) Graag wat meer details.

Overigens is elke 6-7 kanaals Futaba ontvanger prima. Of een Graupner R700, werkt allebei prima. Als servo's voor een gemiddelde trainer (charter o.i.d.) is de S3001 een erg goede servo. Heb je later nog veel plezier van.

Jorrit zei:
Hangt een beetje af van het model. :) Je hebt trainers met een spanwijdte van 130cm en 2,5cc en je hebt trainers van 180cm en 10cc. Groot verschil. :) Graag wat meer details.

Overigens is elke 6-7 kanaals Futaba ontvanger prima. Of een Graupner R700, werkt allebei prima. Als servo's voor een gemiddelde trainer (charter o.i.d.) is de S3001 een erg goede servo. Heb je later nog veel plezier van.

Spanwijdte weet ik even niet zo snel, dat zou ik morgen dan even op moeten meten.
Ik heb mij in ieder geval laten vertellen dat er 8cc in moest.
Gaat om dit model (weet niet precies het type/merk)

trainer.jpg

Denk dat dit toestel voor 6,5cc ontworpen is. Je kunt er .40 tot .53 opzetten in principe. Als je van vermogen houdt dan, én de vorige eigenaar gelijk heeft gehad.

Voor een model als dit voldoet iedere standaard servo wel in principe. Graupner C512, C577, Futaba S148, S3003, S3001 etc. De laatste servo, de S3001 is kwalitatief gezien het best. Deze heeft een kogellager en krijgt daardoor een langere levensduur. Kost zo'n €14,- tot €19,- p/s hier in Nederland. De andere servo's zijn ook een prima alternatief.

De cilinder inhoud in inches, een .40 is ongeveer 6,5 ccm en een .53 is ongeveer 8 ccm.

De motor inhoud wordt standaard in inches gegeven net zoals de propellor maten.

Ok, ik heb hier nog een zweefvlieger liggen (ook toevallig van de week binnengekregen)
Daar zitten 2 servo's in
- De S3001 (waarvan ik nu dus weet dat ik die gebruiken kan)

En een perfex ks-201 servo
Ik heb gekeken via google of ik wat info kon vinden over de perfex ks-201 servo, maar kon niets vinden.
Doet deze servo hetzelfde als de s3001 ?

Theo Coenen zei:
De cilinder inhoud in inches, een .40 is ongeveer 6,5 ccm en een .53 is ongeveer 8 ccm. De motor inhoud wordt standaard in inches gegeven ...
Te snel getypt Theo, niet in inches maar in kubieke inches: 2,54cm*2,54cm*2,54cm = 16,34cc.

Dat is een Progo van het merk Robbe ! Daar heb ik nog mee leren vliegen jaaaaren geleden!
nostalgie...

ik zou een gewone standaard ontvanger erin zetten.
Ik heb 2 progo's gehad (ik heb ze nog trouwens) de ene met een OS.40 FSR ring (6.5 cc) en de andere met een Como.51 (een 8.5cc)
Ze vlogen beide heel goed.
Dus met een 6.5 tot 8.5 cc zit je goed. Wel een deftige 6.5cc, dus geen LA van OS (de blauwe).
Van servo's heef Jorrit het perfecte antwoord gegeven.

Zijn er ook nog andere motoren die erop passen ?
Die OS motoren zijn wel een beetje prijzig.

En info over het merk Como kan ik niets vinden

Magnum, Irvine, MVVS, K&B, supertiger, webra, thundertiger, enz enz enz enz...................

@ Gammapooka
Trek je niets aan van wat ik geschreven heb over de motoren die ik op mijn Progo's staan had. Dat was 16 jaar geleden en zijn nu niet meer te verkijgen.
(een Como is een soort Supertiger, voor meer info moet je Bruno V.H. aanpreken maar dit doet nu niets ter zake)

Ik zou een .45 of .46 kopen ervoor. Een gekogellagerde 7.5cc dus.
Merk bv Irvine, Magnum, Mvvs... dit zijn al 3 merken die goedkoper zijn dan OS. Maar tegenwoordig zijn er vele andere goedkope merken op de markt : Leo, ASP, MDS, ...
Webra is niet goedkoop (wel goed)
Over welke nu het beste is zal iedereen wel zijn mening over hebben.
Ik heb enkel OS, Webra, Enya en supertiger. Over de rest mag ik me bijgevolg niet uitspreken. Van Irvine heb ik wel al veel goeds gezien.

Ik heb al vanalles gezien bij die goedkopere motoren: van om de haverklap stilvallen tot draaien als een zonnetje. Waarom, ik zou het niet weten. Trouwens ik ben ook niet altijd tevreden geweest over mijn duurdere OS motoren.

Conclusie: een gekogellagerde 7.5cc van eender welk merk is ideaal voor een Progo.

Back