Welke ontvanger voor EDF vliegen ???

Welke ontvanger is volgens jullie goed bevonden voor EDF vliegen ??
Moet het een PCM ontvanger zijn of gaat het ook prima met een gewone ontvanger.
Ik heb nog een nieuwe Graupner R 700 ontvanger liggen , is deze geschikt ?
Heb een Piranha gekocht van iemand.

mvg

Dirk

Hee Dirk,

elke ontvanger is mijn inziens geschikt voor je EDF, dus lekker die R700 erin en gaan.

Wat betreft PCM wordt dat vaak aanbevolen bij benzine motoren maar daar vlieg ik net als alle andere kisten ook gewoon PPM mee :D

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de uitleg Berto

Heb het inmiddels ook gereed dat ik mijn filmpjes v/d FCone2 kan bekijken op de PDA ( mio 168 ), dankzij een clublid...

Gaat prima

Groetjes

Dirk

Ik had dat eerder gehoord, mhhh, wie wil mij een PDA sponsoren ;-)

Berto, sinds wanneer ben jij EDF goeroe?

Dirk, vraag er beter Emile of Erik eens naar.
Toevallig afgelopen weekend tijdens de meeting in Gouda nog over gekletst.

T probleem met EDF is dat er veel hoogstroom componenten in een kleine ruimte bij elkaar gepropt zitten,
en daar de ontvanger nog bij is het recept voor problemen.

Eigenlijk gaat dit alleen goed met 2.4 Ghz systemen,
deze zijn ongevoelig zijn voor vonkstoringen ed.

Emile en Erik vliegen juist alleen nog 2.4 met grote EDF's hierom.

Laatst bewerkt:
Ik vloog een edf met 800W met de ontvanger vlak naast de regelaar en motor. Geen enkel probleem :) Futaba DS PCM ;)

Tja, geen EDF goeroe maar ik ben van mening dat een gewone ontvanger ook gaat werken en dat heb ik ook meerdere malen gezien in het echie.

Daarbij is dat 2,4GHz/PCM verhaal natuurlijk leuk maar geen must, je gaat dan namenlijk minder bewust rekening houden met de inbouw maar gooit het er maar in want de 2,4 heeft er toch geen last van (of PCM minder) :roll:

Jarenlang wordt er al met elektro (en EDF) gevlogen met hoge stromen op de 35mHz met een gewone PPM ontvanger en nu kan het ineens niet meer?!?!?!?!?!?!??
Okee, je moet wel rekening houden met de inbouw maar ik vindt het onzin dat 2,4 of PCM de enige goed manier is!!!!!!!

Op de club bij ons is dit ook altijd een leuk gesprek vooral omdat ik om dit soort zaken juist anti 2,4 ben (maar da`s weer een hele andere discussie ;-) ).

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik vlieg nu in mijn Jepe F16 een R700 em heb eerst de C19 van graupner geprobeerd. Allebij geven storing, dus ik ga overstappen op PCM

groeten

Ik vlieg met een simpele phase3 F-16 met 3s lipo en een ppm ontvanger (jeti rex5 mpd) . Het is 'maar' 3s lipo, desondanks kan het problemen geven als je de antenne te dicht bij de draden van de regelaar naar de motor legt.
Dat was namelijk mijn fout. Daardoor ben ik gecrashed. De antenne is namelijk het gevoeligste deel van de hele set-up.
Nu heb ik echter de antenne buitenlangs het model lopen, van de cockpit (waar de ontvanger ligt) naar de vleugeltip en zie daar ; geen centje pijn, vliegt al heel wat accu's zonder storing.
Ik ben van mening dat pcm niet echt nodig is, als je maar bewust bent dat de antenne (+ontvanger) ver genoeg verwijderd ligt van de draden van regelaar naar motor.
Tja, en hoe weet je of dat ver genoeg is ? Reikwijdte test doen met draaiende motor, dan zie je vanzelf of en wanneer het mis gaat.

Mijn vorige EDF was een Vampire van Aeronaut,( verkocht in een gekke bui ) die vloog ik ook met SPCM ontvanger van Graupner SMC 19 DS >>> nooit problemen gehad.
Wou eigenlijk eens horen naar ervaringen met " gewone " PPM ontvangers zoals de R 700

Mvg

Dirk

Waar ik op het moment een beetje schrik heb is ,dat ik nu met een MX-22 handzender vlieg in een pult...
De antenne staat nu evenwijdig met de grond, en wijst niet omhoog zoals met een pultzender.
In een ander topic MODEL ELECTRONICA blz. 2 op dit forum heb ik de vraag gesteld of er eventueel een zwenkantenne voor de Mx-22 bestaat????
Dit zou mijn probleem oplossen.
Wanneer ik met zweeftoestellen vlieg, en kom bij de landing van nogal ver binnen,sta ik met mijn zender naar het model gericht en heb duidelijk de indruk dat ik dikwijls rare dingen zie>>ik denk dan aan slechtere ontvangst omdat de antenne vlak staat.

Mvg

Dirk

Het is inderdaad een feit dat je een 35MHz zendantenne niet op het te vliegen voorwerp moet richten, omdat de antenne vooral naar de zijkant afstraalt.
Je zou tijdens de landing je lichaam een kwartslag kunnen draaien ....

Heb nu als test een MX-22 antenne even tussen de bankschroef geplaatst en krom gebogen juist waar de antenne uit de zender komt.
Niet een zeer mooie oplossing , maar het is véél beter ( als test )

zwenkantenne-voor-mx-22-a

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Dirk,

dat kan zeker een oorzaak zijn van je storingen. het beste werkt toch nog altijd de antenne bijna kaarsrecht omhoog (en zo staat mijn MC19 met kogel ;-) dan ook).

Mocht er dan nog storing optreden dan moet je dat zoeken in het anders leggen van je ontvanger antenne, ik wil ook wel eens storing hebben tijdens eerste vluchten van onze meer motorige kisten en de oorzaak blijkt altijd niet goed liggende antenne te zijn.
Na een paar vluchten heb je de juiste stand gevonden en dan ook nergens meer last van :-)

Daarom ben ik ook van mening dat PCM echt geen must is, veel piloten geven meteen de PPM ontvanger de schuld en kopen een PCM terwijl als ze ven wat moeite doen om de antennen te verleggen ze er ook al waren geweest.

Succes in ieder geval.

Ben je van huis uit toevallig een slordige bouwer?
He, hoe weet jij dat :roll: ;-)

En je antenne niet naar je vliegtuig richten hé. Ik zie daar nog steeds kistjes door neerstorten.
Klopt ja, dat zie je vooral bij "beginners" als ze de ontvangst kwijt zijn om wat voor een reden dan ook, dan gaan ze met de zenderantenne naar de kist wijzen ipv in de lucht te steken :roll:

Back