Welke ontvangeraccu voor grote schaalkist?

Voor een schaalkist met een spanwijdte van 2m, flaps, en pneumatisch gear, heb ik een ontvangeraccu nodig. Ik heb alleen geen idee hoe groot die moet zijn. Ik wil er twee hebben en dan koppelen aan een Powerbox. Is 2 x2000mAh dan genoeg?

web.jpg

En wat zijn goede? Kan ik zomaar een 2 cell Lipo nemen? Er zijn toch ook speciale ontvanger-lipo's? Zijn die dan betrouwbaarder? Dat zoek ik natuurlijk wel, want er zit een hoop werk in deze kist.

En dat Li-ion is dat wat? Kortom, wie heeft er verstand van en kan mij helpen?

De spanning van twee LiPo cellen is te hoog om direct de ontvanger en servo's te voeden. Je hebt een limiter nodig om de spanning terug te brengen. Zowel Robbe als Graupner en ongetwijfeld nog veel andere leveranciers bieden limiters aan.

In mijn 2 meter Piper met vier servo's gebruik ik een 850 mAh Lipo met twee cellen en een Robbe limiter. Dat werkt uitstekend.

Als je geen limiter wilt gebruiken, alles wat niet in het toestel zit kan ook niet kapot gaan, dan kan je ook vier Ni-** cellen gebruiken als ontvangeraccu.

Welke keuze je ook maakt, zorg voor een goede verbinding tussen accu en ontvanger. Dus goede connectoren, solderingen en kabel van voldoende dikte.

Laatst bewerkt:
Power boxen wordt voornamenlijk gebruikt in echte grote kisten, zeg zo rond de 3mtr en groter of bij de hoge belastingen (3d, jets bijvoorbeeld)

Daaronder is het niet nodig, wij vlie(o)gen een 2,2mtr Cessna Skymaster / 2,6mtr benzine Decathlon / 2,8mtr benzine Piper Cub / 3mtr Hercules / 2,4mtr Do-335 / 3mtr Twin allemaal gewoon op 4 cellen Nicd 1700mAh zonder powerbox of wat dan ook en zonder problemen.

Vloog zelfs m`n eerste jet en nu m`n F15 zonder powerbox.

De spanning van twee LiPo cellen is te hoog om direct de ontvanger en servo's te voeden.
Wat betreft 2cellen LiPo kunnen vele nieuwere ontvangers dat met gemak aan, alleen vele oudere servo`s nog niet.
Dus als je 2 cellen LiPo gaat gebruiken en je servo`s zijn hier niet voor gemaakt dan moet je een limiter gaan toepassen.

Maar een powerbox zou ik achter wege laten voor dit formaat kistje.

Nog even over die zekerheid is dat een misvatting, een powerbox is niets meer dan een omleiding voor je ontvanger.
Op deze manier lopen de hoge servostromen niet via je ontvanger maar via de powerbox.

Maar zoals gezegd kunnen de modernere ontvangers die stromen wel aan.

Verder is een powerbox weer een extra stukje techniek wat stuk kan gaan.

Laatst bewerkt:
Als je toch de zekerheid van 2 accu's wilt hebben kun je ook zo'n Emcotec DPSI Micro gebruiken. Kost zo'n 70-75,-Daar kunnen 5/6 cellen NiCD/NiMH's aan of 2-cellige LiPo's. Het voltage wordt naar 5.5 of 5.9V omgevormd zodat je ontvanger niet teveel stroom krijgt.

Het mooie van de de DPSI Micro is ook dat het een electronische magneetschakelaar is. Hierdoor kun je de schakelaar aan de binnenkant van de romp plaatsen en van de buitenkant met een magneetje aan of uit zetten. Dus geen lelijke schakelaar aan de buitenkant van zo'n mooie schaalkist.

Pas wel op dat je de juiste uitvoering koopt, er zijn verschillende die erg op elkaar lijken, maar je hebt dan de Dual Batt.-uitvoering nodig.
http://shop.rc-electronic.com/e-ven...onId=&a=article&ProdNr=A11050&t=6&c=541&p=541

Ik heb deze schakelaar nu een half jaar in gebruik en ben er zeer tevreden mee.

Groeten,

Johan

Het voltage wordt naar 5.5 of 5.9V omgevormd zodat je ontvanger niet teveel stroom krijgt.

Je haalt de begrippen spanning en stroom door elkaar. Een limiter verlaagt de spanning en zorgt er voor dat de ontvanger en servo's geen te hoge spanning krijgt.

Wat jij schrijft is ongeveer hetzelfde als "de lengte verminderen tot 3 kg".

Maar het verhaal is wel duidelijk. Zo'n Powerbox Sensor, die ik op het oog had, kost 89 euro. Ik ga dat nu lekker uitsparen. En ik ga op zoek een goede kwaliteit NiCad of NiMh van 2000 mAh.

Back