Welke ontvangers bij Futaba T7C 2.4GHz?

Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een Futaba T7C, op 2.4GHz. Leuk spul. Bij de set zit een R-617FS ontvanger. Nou wil ik een tweede en derde ontvanger, voor andere toestellen, en dus denk ik meteen aan die 617. Maar kan ik ook andere ontvangers koppelen aan deze zender?

In de link van de zender hierboven vind ik onder andere dat mensen die die zender gekocht hebben, ook een Spectrum AR6100 ontvanger hebben aangeschaft. Hoe weet je of deze ook met de T7C te matchen is, welke logica moet ik volgen bij het uitkiezen van de ontvanger? Of moet ik gewoon op safe spelen en de 617 kopen?

Dank voor advies,

Gewoon de Fasst 617 ontvangers kopen .

Geloof niet dat de Spektrum er mee werkt .

Heb zelf ondertussen 5 fasst ontvangers . :D

En nu ook een 2de Zender (om te lessen)

Mvg Johan

De T7c werkt in combinatie met de R606FS, de F607FS en de R617FS.

Met ontvangers van een ander merk werkt-ie sowieso niet en ook met Futaba FASST ontvangers met meer dan 7 kanalen is deze zender niet te combineren.

Kijk, da's nog eens een compleet antwoord, bedankt! Dan neem ik de 606, die is goedkoper en ze zijn allemaal precies even groot en zwaar.

Ik vind op e-bay ook de R616FFM. In de advertentie staat dat mijn 7C daar ook mee moet kunnen werken. Klopt dat, of hoe is dat de verifieren voordat ik het ding koop?

Dank,

Precies Gerard, met een heel kein beetje moeite kan je heel vreselijk veel vinden op het internet. Maar ja, als je het hier op het forum vraagt is er altijd wel iemand die het zoeken voor je doet. Wel zo makkelijk. :evil:
Gek genoeg kon ik het ook niet laten en ik heb het ook opgezocht en kwam op dezelfde site terecht. Daar staat in het 2,4GHz gedeelte bij de ontvangers een hele mooie tabel met daarin precies welke ontvangers met welke zenders samen kunnen werken. :)

Dank jullie, Ernst en Gerard, voor dit zeer vriendelijke commentaar... Ik krijg advies van 'Corrien', die toch wel als authoriteit bestempeld kan worden, en vind op een andere site (ik zoek namelijk wel eens...) andere info. Daarom vraag ik om hulp!

En om het helemaal compleet te maken; zeker wat op een fabrikanten site staat neem ik met een korrel zout, want die zullen nooit stellen dat ontvangers van merk X ook fijn met hun zenders werken. Daarom mijn innitiele vraag.

Maar als ik als (her-) beginner geen vragen mag stellen, laat me dat dan maar even weten. Dan stop ik daar wel mee, ik wil jullie niet ontrieven.

Welterusten,

Laatst bewerkt:
Sorry Hugo als ik op je tenen heb getrapt, dat was helemaal niet mijn bedoeling. Ik schreef mijn reactie met de nodige ironie in gedachte maar die is helaas niet goed overgekomen. :oops: Een volgende keer zal ik beter na moeten denken over wat ik schrijf.
Maar om nog iets meer antwoord te geven op je vraag.
De 2,4GHz is een soort van geschenk uit de hemel voor de fabrikanten want nu kunnen ze allemaal weer lekker hun eigen systeem ontwikkelen en op de markt brengen. Daarmee hopen ze natuurlijk extra te kunnen verdienen omdat je de diverse systemen kan niet door elkaar kunt gebruiken. Op het moment dat je kiest voor merk A zit je helemaal vast aan merk A. Dus als je een ontvanger van merk B wilt kopen omdat hij een stuk goedkoper is... helaas maar dat zal niet werken. Het is zelfs zo dat je bepaalde ontvangers van merk A ook niet met elke zender van dat merk kunt gebruiken.
Op de aangegeven site van Futaba staat een goed bruikbare tabel voor de Futaba zenders en ontvangers voor de 2,4GHz band, en die kan je best vertrouwen.
Uit het voorgaande blijkt dus dat je een Spectrum ontvanger onmogelijk met een Futaba zender kunt laten samenwerken.

Jan is inderdaad "DE" authoriteit op dat gebied dus wat hij verteld is in veruit de meeste gevallen juist! Als andere mensen op andere sites iets anders beweren zou ik veel eerder daaraan twijfelen dan aan Jan. ("Corrien" is de forum naam van Jan van Mouwerik.)
Succes, en nogmaals sorry als ik je beledigd heb.

Beste Ernst,

dank voor je reactie. Ik was gisteravond ook niet helemaal subtiel, lees ik zo. Maar ik erger me ook aan mensen die vragen zonder eerst te zoeken, en ik had nog wel zo mijn best gedaan! Ik vraag me nog steeds af waarom Jan de 616 niet genoemd heeft, overigens, misschien zit daar wel een reden achter.

Wel heb ik van de weeromstuit vannacht 2 617 ontvangers besteld. Kan ik in ieder geval door met de twee kisten in aanbouw.

Dank nog voor je verdere uitleg. Dit ongerief neem ik er maar bij, ik heb tenslotte ook de lusten van het fasst systeem, deze last hoort daar kennelijk bij.

Ik vraag me nog steeds af waarom Jan de 616 niet genoemd heeft, overigens, misschien zit daar wel een reden achter....
Volgens mij is dat omdat de 616 niet 100% compatible is met de 606,607 en 617. Je kan deze ontvanger wel gebruiken samen met de 7C maar de 606 is voor parkflyers bedoeld en is nog kleiner 8O. Om deze reden heeft deze ontvanger ook kleinere (speciale) servo aansluitingen. "Normale" servo snoertjes passen niet in deze ontvanger!

Back