Welke pakket Yamato?

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Dion van Eenennaam, 3 nov 2015.

  1. Dion van Eenennaam

    Dion van Eenennaam

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Middelburg (Zeeland)
    Hallo allemaal,

    Sinds vandaag lid geworden van het forum. Ik heb altijd veel aan modelbouw gedaan (treinen, schepen en auto's). Ik ben een tijd gestopt vanwege de komst van een kleine. Nu heb ik sinds kort weer wat meer tijd. Vorig jaar de Titanic van Hachette afgemaakt. Eindresultaat was ik niet heel tevreden mee. En wat korter geleden de Bischmarck van Italerri.

    Nu ben ik altijd al 'fan' geweest van de Yamato. Nu ben ik op internet gaan zoeken en heb ik 2 opties. De Yamato van D'eagostini is hier niet verkrijgbaar volgens mij. De overgebleven opties zijn:
    Yamato Nishimo
    Yamayo Tamiya.

    Hebben jullie ervaringen met beide pakketten? De Nishimo is groter maar wel ouder en volgens mij zijn de instructies alleen in het Japans. Nu kan ik geen Japans :) is het dan wel een beetje te volgen? Die van Tamiya is kleiner maar wel nieuwer. Het wordt overigens wel een meerjarenproject.

    Alvast bedankt voor de reacties!

    Groet,

    Dion
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Over de Yamato van D'eagostini staat hier een heel bouwverslag. (delen van) dit schip zijn op Ebay nog steeds te koop, soms als compleet pakket.

    Het model van Tamiya is 1:350. Feitelijk te klein om er een goed varend model van te maken. (als dat je bedoeling was) Het kan wel; de apperatuur is klein genoeg tegenwoordig, maar goed varen zal ze niet, behalve bij absolute windstilte. Golven zijn simpelweg te groot.

    Het model van Nichimo is 1:200 en in mijn bezit. Inderdaad ouder (uit de jaren '70) en niet zo gedetailleerd als wij tegenwoordig gewend zijn, maar als varend model prima. Ik heb een " renovatieverslag" bijgehouden op dit forum; als je dat leest weet je wat er nodig is om haar goed varend te krijgen.
     
  3. Dion van Eenennaam

    Dion van Eenennaam

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Middelburg (Zeeland)
    Het is niet echt de bedoeling om hem varend te krijgen. Vooralsnog gewoon als paradepaardje in huis. Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar Nichimo. Het pakket is wel weinig te vinden op internet. Hoe is het instructieboek? Volledig in het Japans? Of kun je als redelijk ervaren modelbouwer ermee uit de voeten?
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een schip spreek je aan in de vrouwelijke vorm. Het is dus een "haar".
    Eén uitzondering: Schlachtschiff Bismarck. Dit op verzoek van de Commandant, die het ongepast vond om zo'n machtig schip met zo'n "mannelijke" naamgever in de vrouwelijke vorm aan te spreken.
    Hij had blijkbaar nog nooit gehoord van Kenau Simonsdochter Hasselaer.

    Met de instructies kun je prima uit de voeten. Beetje Tamiya-style.
    Houdt je er rekening mee dat een compleet pakket van deze dame tegenwoordig een redelijk fortuin kost? En als je een "normale prijs" ziet, dat de kans groot is dat een grote doos met één baksteen thuis krijgt?
    Het pakket is uit de jaren '70, dus met een hoog "wannahave-gehalte".
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    ... En toen was het stil...
     
  6. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
  7. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb een Yamato 1:200 ooit tweede hands over genomen, volgens mij is dat die van Nishimo.
    De kit had alles al om rc te gaan incl aandrijving van 1 motor naar 4 props, wat overigens een geweldig machinaal geluid geeft.
    Verder heeft het een verlichting set en aansluitingen om de rangefinders en geschut te laten draaien.
    Ik woon op een woonboot dus ik vaar er heel vaak mee, hier een plaatje.
    [​IMG]
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Jos1949

    Jos1949

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Amsterdam
    In de nalatenschap van mijn broer heb ik de complete 90 uitgaven van de Yamato van D'eagostini gevonden, alle in nog ongeopend plastic, behalve het eerste nummer dat opengemaakt is, maar wel compleet. Bovendien is nummer 68 dubbel. Mocht iemand geinteresseerd zijn, ik sta open voor elk redelijk bod. Het is een hele verhuisdoos vol.
     

Deel Deze Pagina