Welke pinion mbx7r eco

ik rijd nu met de standaard pinion (14) en standaard spur welke in de kit geleverd wordt. Motor en regelaar zijn Hobbywing 2200.

De motor wordt vrij heet maar geeft geen problemen, je hand er op leggen lukt niet door de hitte.
Maar volgens mij is dit sowieso al niet lang mogelijk rond de 70 graden.

Ik gebruik de auto alleen voor recreatie en rijd op een groot grasveld met kort gras.

Met welke vertanding rijden de meeste Mugen rijders?

Ik weet niet of mijn vertanding te zwaar is gezien de hete motor

Heet is een breed begrip, ik kan mijn hand niet op mijn motor houden als die 50 graden is, maar dat is nog prima voor de motor, het maximum voor een motor is 70 graden aan de buitenkant.
Probeer, als u dat nog niet heeft, een temperatuur meter te kopen ergens, dan kan u het meten en mogelijk met hooguit een paar tientjes een motor/ESC/accu besparen.
De meeste RC winkels hebben ze wel, Hobbyking ook voor lagere prijzen, maar dat duurt qua verzenden wel wat langer.
Als u de temperatuur weet kan u kijken of u zwaarder kan vertanden.

vandaag een temp. probe op de motor geplaatst. Netjes in de koelpasta om een nauwkeurige meting te verkrijgen.

Na een rijtijd van 25 minuten een temperatuur gemeten van 75,8 graden met een pinion van 13 op een spur van 46.
Gezien de temperatuur laat ik de 13 pinion mooi zitten en lijkt de stock pinion van 14 iets teveel voor de Hobbywing 2200.

Wat is jullie mening?

Dat is aan de hete kant.
Waarvan is de temp probe, welk merk?
Want een infrarood meter is meestal beter naar mijn idee.
U zou de 14t mee kunnen nemen, en even proberen, het kan ook zijn dat hij wat undergeared is.
Heeft u de timing gewoon op medium staan?

Wanneer we uitgaan van 70 graden maximaal dan is dit zeker aan de hoge kant.

Ik heb gemeten met een temp. sensor welke op een multimeter met temp. functie is aangesloten. De sensor mooi op de motor geplakt in 'n beetje warmtegeleidende pasta, een betere meting kun je volgens mij niet krijgen.

Ik bereik de temperatuur van ruim 75 graden na 25 minuten rijtijd waarvan heel veel tijd vol gas en over gras. Ook de buitentemperatuur van ruim 25 graden speelt natuurlijk mee.

Ik zal binnenkort nog eens proberen met de 14 pinion maar ben bang dat de temp hoger wordt.

Ik heb de punch overigens verlaagd van 5 naar 3 en de timing op 15 graden laten staan (default). Een timing van 7,5 graden gaf naar mijn mening niet erg veel verschil in temperatuur.
Moet het verschil in timing eigenlijk veel veranderen aan de snelheid of trekkracht van de motor of zijn die verschillen minimaal?

Motor en regelaar zijn hobbywing xerun 2200 en 150A.

Zojuist even getest met de 14 pinion, temperatuur van de motor na zo'n 25 minuten was 62 graden.

Is het nu raadzaam om nog een tandje hoger te gaan met de pinion heb ik nu zo ongeveer het optimale bereikt?

De buitentemperatuur lag nu ook zo'n kleine 10 graden lager dan tijdens de vorige tests, weet niet of dit veel verschil geeft...

Ah, dat is een goede meting inderdaad, ik dacht dat u een temperatuur sensor van Spektrum oid met uw zender gebruikt had, die zijn niet altijd even accuraat.
De timing is dan prima inderdaad, die kan voor mensen die het uiterste willen hebben nog wel wat schelen, maar het zal niet heel veel schelen qua snelheid denk ik.
U kan het proberen, het kan nooit kwaad, maar die 10 graden verschil in buiten temperatuur zal wel schelen, de koelwind is dan ook koeler, en de temperatuur van alle componenten is sowieso lager.

Ik ga het binnenkort nog eens proberen met een 15t pinion, kijken wat dat met de temperatuur doet.

Alvast bedankt voor je reacties Ruud

Graag gedaan, daar is het forum voor!
Ik weet niet of u het doet, maar u kan beter een aantal keer meten, ook in het begin na een of twee minuten, als het dan toch te zwaar is bent u er op tijd bij.

Ik heb net nog gereden met de 14t pinion op gras (wat enigszins klam was door de regen) met dikke noppenbanden, hierdoor veel grip.

Na zo'n 20 minuten was de temperatuur wederom zo'n 62 graden, netjes dus.

De 15t pinion heb ik besteld, zo gauw ik hiermee getest heb zal ik het resultaat laten weten...

Ik rijdt met dezelfde combo (Mugen MBX7R Eco), Xerun 150A / 2200 Kv sensored.
Gebruik een 16T pinion, timing 15 graden, punch level 2 of 3 (weet ik niet uit mijn hoofd).
Afgelopen zondag in een manege een wedstrijd gehad (vrij zware ondergrond) en de motor voelde warm aan maar niet heet of zo.
16T hoorde ik als tip van andere rijders voor kunstgras, maar die lijkt mij het wel goed te doen.

Back