Welke pinion Trex 600 voor 8S lipo's

Helleu, ik ben met m'n T600esp overgeschakeld op 8S lipo's maar vroeg me af welke pinion ik nu nodig heb?

Het maingear is standaard 170T (recht), de motor is een NEU 1910H/1Y en de lipo is een 8S. Welke pinion is voor deze configuratie aan te raden, een 13T of een 14T?

Remo

Hoi Bart, ik heb wel is gehoord dat de gov. niet persé nodig is voor de E heli's maar kan me vergissen. Als het goed is zal er bij 8S niet zo heel veel variatie in headspeed zijn. Begin momenteel met 3D en dat gaat redelijk ok maar heb nog heel veel te leren ;)

Weet niet hoeveel HS nominaal is maar las dat 2000-2200 rpm gangbaar is? Ik wilde de standaard pinion erop zetten die bij de combo geleverd was (14T) maar vroeg me af of dat bij een 8S setje ook te gebruiken zal zijn. Wat is het verschil eigenlijk met die ratio, meer tanden is meer HS en dus meer vermogen maar wel minder vliegtijd of andersom? Ik zou niet korter willen vliegen dan 4min. liefst zo rond de 4,5min. zou wel fijn zijn. Wat is het verschil van een gedraaide pinion (tanden) en de rechte tanden variant?

Het is niet per se nodig maar als je een goede setup kiest heb je amper verschil in toeren met een strakke governor. Een Tcurve zal nooit hetzelfde reageren. Ook aardig daar niet van, in dit geval geeft de setup met 14T en gov een leuk bruikbaar bereik van 2000 tot 2300. Welke ESC ga je gebruiken?

Wat je zegt klopt, meer tanden meer vermogen maar minder vliegtijd. De schuine tanden maken minder geluid. (los van het raakvlak, axiale belasting).

Over de vliegtijd, je komt van 6S5000 af naar 8S....? De 4 min haal je sowieso wel denk ik.

Bij de 600 kun je inderdaad denken aan 2000 tot 2300 RPM. Bijv. 2050 idle 1 en 2250 idle 2. Ik vond de ESP lekker vliegen rond de 2250. Bij 2000 was het net niet goed.

De 13T met een vlakke lijn zoals 95% of 100% zal lijken op de 15T op de stock ESP setup(100% vlak) alleen met meer vermogen en iets langere vliegtijden.

'k ga de Castle Creation HV85 op de T600 monteren. De heli heb ik eigenlijk pas en heb met de stock motor nog niet gevlogen, de heli moet ook nog afgebouwd worden. Momenteel vlieg ik met de T500, gaat goed maar met 3D heeft ie er het maar moeilijk mee en de lipo's worden nogal warm zo ook de motor wat niet zo optimaal is. Vandaar ook de overstap naar 8S, de overstap naar 10S vond ik wat prijzig. Wil er 2x4S 4000mAh lipo's opbinden.

Dan ga je er in vliegtijd sowieso op vooruit. De standaard T500 van align is trouwens uit de doos aardig voor 3D. Vele malen beter dan bijv. de 600E.

Draai je het juiste tandwiel op de 500? Packs op? Overstap van 6 naar 8 of 10S maakt qua geld niet uit. Tenzij je per se een NEU wilt draaien. Op 10S zou je 3000 a 3700 mah kunnen gebruiken.

p.s dan zou ik meteen wel even de moeite nemen om met die ESC de gov af te stellen. Zit best een leuke gov op, zonde om die niet te gebruiken. Bevalt het niet heb je zo weer de normale curve.

Op de T500 heb ik de standaard 13T pinion zitten, ook de tandwielen zijn stock. Op zich vliegt tie goed maar voor 3D vindt ik hem net wat te tam, heb inmiddels wel 2 lipo's moeten vervangen.

Hmmm, de T600 minder geschikt voor 3D, waarom vind je dat, die heeft toch een zwaardere motor en meer vermogen? Overigens heb ik inderdaad een NEU besteld (1910H/1Y). 'k Ga dat derde lagerblok er ook nog inbouwen en er heb reeds keramische lagers inzitten, nog wel ff frame beetje verzagen :)

Heb nog geen ervaring met een govenor, hoe kan ik die CC HV85 het beste icm een DX6i instellen? Moet dat nog even uitzoeken.

Bij de 500 kwam geen 14T? De 500 vliegt de 600 er qua 3D stock helemaal uit.

De 600 heeft wel een iets zwaardere motor en meer vermogen maar vergeleken heeft de 500 een betere gewichts/vermogen verhouding. Ook de 6S setup op de 500 is ver in het voordeel t.o.v hetzelfde aantal cellen op de 600.

Op Helifreak staan een aantal filmpjes hoe je het beste de CC's kunt inregelen met verschillende zenders.

De 600 is geen slechte heli hoor, alleen de 6S oplossing van Align is minder.

Nee er zat geen 14T bij de T500 combo, wel een 12T maar dan gaat ie nog langzamer draaien. Misschien maar een 14T bestellen dan.

Op de T500 heb ik overigens de govenor niet ingesteld maar dat kan dacht ik wel (is stock ESC) maar heb soms wel het gevoel dat de rpm bij sommige figuren kortdurig wat terugloopt, aan het geluid te horen.
Zag trouwens dat er van die PHXlink kabeltjes zijn voor de CC ESC. Is kijken of dat wat is. Bij de Spartan had ik toen ook zo'n kabeltje besteld, dat vergemakkelijkte de programmering aanzienlijk.

De 14T was een gok hoor, wist niet meer welke erbij zaten. Van de 2 de hoogste pakken dan zit je qua toeren echt goed hoor.

De gov. van de Align esc's zijn in 99% van de gevallen niet te gebruiken. Kunnen geen toeren houden waardoor de hele heli gaat trillen/raar doen.

Bij de CC heb je de link nodig anders is de gov bijna niet in te stellen!

Zeg Bart, ik heb een DX6i tx (6 kanaals), kan ik daar die BEC ook mee bedienen? Sta me iets bij dat daar 7 kanalen voor nodig zijn.

Back