Welke plamuur is ideaal voor aanbrengen op een plug, tbv afmallen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door hoeby, 16 aug 2019.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ben begonnen een plug te maken voor een model dat ik uiteindelijk wil gaan afmallen.

    Het model is in 3D getekend. Mijn 3D kunsten zijn niet zo top, dat het product wat uit een CNC-frees/Printer komt te gebruiken is voor afmallen. Ik moet hier nog nawerk doen. Maar de fundering is er dan wel.
    Momenteel word de romp, in secties, 3D geprint.

    Als de 3D onderdelen klaar zijn. Dan worden deze op een 20mm aluminium vierkant buis geschoven en aan elkaar geplakt met secondenlijm. Daarna volgt de eerste schuurbeurt, waarbij duidelijk wordt of de uitlijning goed gegaan is. Zo niet, dan kan ik dan de eerste grote ingrepen toepassen om het te herstellen. Als alles goed is, dan wil ik glasmat buitenlangs aanbrengen. Zodat alles 1 geheel wordt en de print-lijnen grotendeels weg zijn.

    Daarna komt het. Dan moet er plamuur op.
    Bij kleinere gfk rompjes deed ik dan eigenlijk altijd polyester plamuur erop.
    Of ik doe iets fout, maar als ik deze plamuur nat deed schuren, dan was ik wel even zoet.

    Ik zoek dus eigenlijk een plamuur welke ook geschikt is om af te lakken, maar beter schuurt dan polyester plamuur. En de voorkeur heeft als het in een lokale shop te halen is.
    Iemand adviezen?
     
  2. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Epoxy plamuur gebruiken
    En dan bij voorkeur afwerkplamuur.
    Iedere epoxy leverancier heeft dit op voorraad.
    Gewoon via internet bestellen.
    Zal screenshot bijvoegen.
    20,00 euro voor 1 kg
    Is 2k plamuur schuurbaar na 24 uur bij 20 graden. IMG_7070.JPG
     
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Epoxy plamuur is zeker geschikt, krimpt veel minder dan polyester plamuur
    maar het schuurt nog moeilijker dan polyester plamuur, is werkelijk keihard.
    Als ik makkelijk schuurbare plamuur wil meng ik epoxyhars (lamineer type) met microbaloons
    dat is erg makkelijk schuurbaar
    Te koop bij bovenstaande winkel
    De plug zal je wel hoogglans moeten aflakken voor je er een mal van kan maken
    Bij die winkel verkopen ze ook DD lak, een 2K PU lak die erg sterk is

    Bij Polyservice kunnen ze je zeker adviseren
    Ze verkopen ook een boek waarin het maken van mallen en pluggen wordt uitgelegd

    Succes Willem
     
  4. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Idd die hele harde is er ook.
    Maar als je teveel micro ballons toevoegt wordt ie ook keihard
    Ik repareer windsurfboards met epoxy en meng ook zelf maar voor zulk soort klusje gebruik ik de afwerkplamuur.
    Die is niet zo hard.
    Kan je gewoon met de hand schuren.
    Maar zou het afwerken met gewoon een spuitbus hooglans op waterbasis.
    Bij de gamma 3,00 euro per bus.
    DD lak kost veel meer en speciale ontvetter en verdunner nodig.
    Als je mal wilt maken gewoon na lakken goed met lossingswas insmeren en dan komt het gewoon goed los.
    Maar informeer gewoon bij Polyservice.
    Hebben hele goede klantenservice.
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Het wordt er niet makkelijker op.
    3 antwoorden, maar allen verschillend.

    Wil ze dan ook eerst proberen op een testplankje. Alleen de afweek plamuur moet ik nakijken waar een kleinere pot te verkrijgen is. Want een 5 kilo pot om te testen, dat is wel veel (en prijzig als het niets is)
     
  6. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Er zijn ook veel manieren helaas.
    Beste even contact opnemen met Poly service.
    Kunnen je het beste advies geven.
    Die pot die ik als eerst op foto aangaf is ook afwerkplamuur.
    Het beste eerst een proefstuk maken en proberen wanneer hij het beste schuurt.
    Als je de plamuur namelijk schuurt als hij nog niet helemaal door is gehard gaat het ook gemakkelijker.
    Vraag het advies aan het bedrijf dat de spullen maakt.
    Mvg En succes René.
    Weet niet waar je vandaan komt maar als het in de buurt van Raamsdonksveer is neem even contact op via een PB
    Heb zelf de potten van 5 kg staan.
    Kan je wat overnemen.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik maak de laatste tijd weer redelijk wat mallen en ook ik moet wegens gebrek van een frees wel plamuren.
    Ten eerste is Polyservice nou niet echt de winkel voor die spullen.
    De harsen zijn veel te duur en totaal ongeschikt voor modelbouw.
    De harsen van R&G zijn perfect en ik gebruik altijd de harsen en weefsels van HP-textiles in Duitsland.
    Wat betreft plamuur, als je ondergrond gewoon hout of kunststof is dan kan je polyesterplamuur gebruiken.
    Maar wat er in de reguliere handel te koop is wordt inderdaad keihard en is amper te schuren.
    Ik gebruik Finixa light polyesterplamuur.
    Hier is het het goedkoopst
    https://www.nonpaints.com/nl/finixa-plamuur-polyester-light-met-verharder-groen
    Dat schuurt heerlijk en de hechting is prima.
    Afwerken kan je het met alles.
    Ik zou alleen niet de aanbevolen spuitbus op waterbasis gebruiken maar gewoon thinnerbasis.
    Dat is bestand tegen alle lossingmiddelen, de waterbasis wil wel eens reageren met bepaalde wassen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2019

Deel Deze Pagina