Welke plamuur?

Hoi,

Ben nog even aan een 2° rompje begonnen (foto's volgen nog) en heb een vraagje.

Romp is houtbouw balsa, met 1 laagje 160 gram glasvezel erover. Deze is aangebracht met epoxy hars.

Moet ik hier nu met epoxy-plamuur op verdergaan, of kan ik "gewone" polyester plamuur gebruiken.

Ik gebruik altijd "FEW fijnplamuur" (deze dus) omdat deze zo snel schuurbaar is, makkelijk te verwerken en prima resultaat geeft.

Ik ben echter niet zeker of deze op epoxy kan aanhechten?? Iemand die het wel weet?

Je kan allicht op een klein stukje afvalbalsa proberen. Zo test ik ook altijd uit of verf op een bepaalde lijmsoort hecht.

Hoi Dazzler,

Ga je nu aan 2 projecten tegelijk werken ;-) . Jij hebt echt tijd teveel ofniet ?? Haha.

Volgens mij was het zo dat je wel polyester over epoxy kan aanbrengen maar dat het andersom niet kan.. Het lijkt mij dus dat je het prima met die polyester kan doen. Een proefje maken zoals martijn zegt kan natuurlijk geen kwaad.

misschien dat Skiff dit kan bevestigen die zal het wel zeker weten.

Groet Remco

Ben dus gisteren na het werk nog even langs polyester - vosschemie gereden.

De algemene regel is dus:

* Op polyester kan zowel met polyester als met epoxy verder gewerkt worden.
* Op epoxy kan enkel met epoxy verder gewerkt worden.

Vermits ik mijn glasvezelmat met epoxy heb aangebracht, zou ik dus met een epoxy-plamuur verder moeten. (de FEW fijnplamuur is op polyesterbasis)

Nadeel aan epoxy plamuur is dat dit toch echt wel slecht verwerkt in vergelijking met de FEW fijnmplauur, wat echt een aangenaam product is om mee te werken (met uitzondering van de geur dan)

Dit gezegd, er is wel aanhechting mogelijk tussen polyester op epoxy, maar de persoon bij vosschemie wou er geen garantie opgeven.

Gelukkig is mijn romp al enorm glad (heb peel-ply gebruikt) en is de plamuur echt enkel om superkleine putjes weg te werken. Dus heb ik toch maar de gok genomen om met de polyester fijnplamuur af te werken....

Ik heb zelf altijd polyesterplamuur gebuikt op epoxy rompjes en ik heb daar nooit problemen mee gehad.
Ook op onze mal voor onze vo70 hebben wij nadat de romp met glasmat en epoxy was bekleed geplamuurd met polyester plamuur.
En hier zitten op sommige plaatsen erg dikke lagen plamuur.

Back