Welke pluggen aan lipo accu's

Wat zijn de beste of meest voorkomende pluggen / stekkers aan Lipo accu's.
Ik bedoel dus de aansluitingen voor de 2 hoofd aders die naar de motor controler gaan.
Dus niet de balancer stekkers.
Ik heb een paar lipo's besteld met een rode T model stekker, maar zie ook de lose ronde vergulde modellen en andere modellen.
De vraag, wat is de beste oplossing voor het aansluiten van lipo's.

De vraag, wat is de beste oplossing voor het aansluiten van lipo's.

Tja wat is beste.......

1. hoeveel stroom gaat er max. lopen ?

- Deans (T-stekker) is een kwestie van 1 keer steken, hoewel het soms wat lastig kan gaan,
ipc tot Max 50Amp.
- Gold stekkers 3, 3.5, 4mm geeft een zekerder verbinding in mijn opinie. (4mm tot 70Amp.)
(hierbij zou je de 2 stekkers aan elkaar kunnen plaatsen per ongeluk van je lipo).

mvg, Z

Er zit van alles en nog wat aan als je het koopt.
Ik heb nu alles omgesoldeerd naar 3.5 mm goudstekkers.

Goudstekkers kunnen vrij veel stroom aan. Deans ook maar die gaan erg strak.
3mm goudstekkers zijn vrijwel niet te krijgen, 3.5 erg makkelijk en 4 vond ik te groot voor rond de 20-30A.
Ik heb alle motorcontacten ook met goudstekkers gedaan zodat ik motoren en regelaars los heb en niet aan elkaar gesoldeerd. Aan de motoren zitten alleen maar mannetjes, aan de regelaars vrouwtjes.

Aan de accukant zit het mannetje op de plus en het vrouwtje op de min, en de accu-kant van de regelaar komt daarmee overeen.

Ik had genoeg van allerlei verschillende stekkers, gewoon één zak 3.5mm over laten komen en twee avonden solderen.

Heb zelf deans genomen.

Makkelijk, goede verbinding en je kan ze nooit verkeerd in elkaar steken.

Test gezien met 30 minuten continu 80A en niks aan de hand.

Let wel dat het echte deans zijn want er worden imitaties verkocht die ook op lipo,s zitten.
Niks mee aan de hand maar heb wel eens gelezen dat een lijkende NIET DEAN stekker was gesmolten bij b.v 50A +.

Maar goudstekkers en Deans zijn het meest voorkomend.

Laatst bewerkt:
Voor de liefhebbers van de zg. Corally Gold stekkers is er ook een "vaste" stekker te krijgen á la Deans. Artikel nummer

#1635 Corally Double Plug (1 pair) – Straight laminates
#1645 Corally Double Plug (1 pair) – Twisted laminates

corplugdubbel.jpg

Joost.

Back