Welke prop en hoe juist zwaartepunt te vinden?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Vandaag voor het eerst zelfstandig gevlogen, met een Multiplex Minimag, zie hier voor het hele verhaal.

Bij dit vliegen viel mij op dat hij eigenlijk alleen rechtuit wilde door op 3/4 gas te vliegen. Zodra je meer gas gaf, wilde hij blijven stijgen, zodanig dat je continu down moest sturen.. dat was ook niet te verhelpen met trimmen, omdat je dan zoveel moest trimmen dat je stuurbereik te klein werd.

Ik maak gebruik van een 7-celss niMh accu, een goed gewicht om mee te schuiven dus. Ik ben begonnen met het zwaartepunt zoals Multiplex het aangeeft in de manual. Daarna heb ik geprobeerd de accu meer naar voren te halen en ook nog een vlucht met de accu meer naar achteren. Eigenlijk beide keren met hetzelfde resultaat; hij blijft uit zichzelf stijgen bij volgas.

Is hier nog wat aan te doen, of is dit normaal?

Dan een andere vraag.. de prop is na de exercitie van vandaag verdwenen, hij was niet terug te vinden. Dus moet ik een nieuwe prop hebben. Er zit een standaard motor in, de motor die bij het toestel geleverd wordt (als ik me niet vergis, heet dat 'speed 400' ?).. welke propellor moet ik dinsdag a.s. ter vervanging gaan kopen?

Mocht iemand overigens in de buurt van utrecht wonen en nog een geschikte prop hebben liggen, waar hij/zij wel afscheid van wil nemen tegen betaling of tegen het terugkrijgen van een nieuwe in de loop van komende week, dan houdt ik mij aanbevolen ;)

Heb de smaak van het vliegen wel te pakken gekregen nu, en dat smaakt zeker naar meer! :)

Ik heb nog wel een gunther propje voor je. Ik heb ook een minimag, maar met een fietsbel en 8x4 prop. Als je wilt kan je het wel ophalen. Woon zelf in Nieuwegein, provincie utrecht.

Duccan

Hoi,

Als je vliegtuig wel netjes vliegt met het gas dicht moet je waarschijnlijk even de motordomping (deze hoort iets naar beneden te staan) even nakijken. Dit scheelt vaak een hoop.

Groeten,

Mark

Als de motor domping goed is dan kun je altijd nog de power mixer gebruiken. Dat betekend dat je in de zender sofware matig iets diep geeft als je volgas geeft. Dit moet je dan wel proefondervindelijk vaststellen en bijregelen.

Ik kwam er net achter dat Multiplex ook een FMS model ter download heeft staan en die doet precies hetzelfde.. zal dus wel zo horen. met een beetje geluk kan ik morgen weer vliegen en dan zal ik kijken of de motor iets naar beneden lijnen wat helpt.. dat kan gelukkig vrij eenvoudig door wat ringetjes te plaatsen. Hoop dat het dan ook iets minder waait, omdat ik gemerkt heb dat je van met wind vliegen niet zo heel veel leert.. je kunt niet rustig een bochtje draaien ofzo, je bent continu aan het sturen..

De instelhoek doe je zelf weinig aan in dit geval.. dit is een piepschuim toestelletje en alles is al op maat gemaakt. De vleugel en het stabilo zitten er verder goed op, ze sluiten goed aan.

hetzelfde probleem met de charter, ook een te grote instelhoek. in het boekje bij de charter staat dat dit is om de leerling te leren om niet te stijgen met hoogteroer maar met gas. zeer dom naar mijn mening want als je later een fourstar 40 neemt ofzo ga je alsmaar gas bij geven als ie duikt en in plaats van dat ie ie optrekt ploft ie vol de grond in :lol: .
heb dit bij mijn charter verholpen door de achterlijst 5mm op te hogen. moet je maar even kijken bij de minimag hoeveel daar nodig is om de instelhoek op 0 te krijgen vergeleken met met stabilo.
succes :wink:
heb hem zelf opgehoogt met balsa, als je wilt kan ik er wel een foto van posten.
P.S. ik ben niet verantwoordelijk voor schade die je jezelf, anderen, of je model aandoet als gevolg van mijn tip om de instelhoek te veranderen :lol:

Tony , wat is er op tegen om een vliegtuig te laten stijgen met behulp van het gas ?
Volgens mij heb je meer energie nodig om het toestel te doen stijgen of om te versnellen .
Met je hoogteroer gaat dat dus niet ! Wel met het gas !
Iets anders is het als je figuren wil vliegen , dan ga je gebruik maken van de opgebouwde energie , dat doe je dus wel met je hoogte , richting , en rolroeren .
Roeren remmen het toestel af , om goed te blijven vliegen moet je dan extra energie toevoegen !
In hoevere je die figuren goed kan vliegen is volkomen afhankelijk of je ook de nodige extra energie kan toevoegen , vertikale figuren vragen zelfs extreem veel vermogen .
Als je dat vermogen niet hebt , zoals bij een Charter , is een klein beetje meer snelheid al voldoende om het toestel te doen stijgen , iets meer gas op de plank ZONDER de remmende werking van je kleppen en je stijgt door de extra lift ..
Dus aan die Charter of Four Star mankeert niets , je moet ze gewoon anders vliegen , afhankelijk van het karakter van de kist .
Goed leren vliegen betekent dat je beide karakters leert kennen .
Als je motor uitvalt zit je zelfs totaal zonder die extra energie , dan moet je ook het vlietuig kunnen redden .

leo van den haak zei:
Tony , wat is er op tegen om een vliegtuig te laten stijgen met behulp van het gas ?

Op zich niets natuurlijk, dat ligt ook dicht bij hoe het bij 1:1 werkt, echter moet een toestel volgens mij wel bij vol gas zo te trimmen zijn dat hij rechtdoor vliegt.. toch?

Hoe je vliegt is compleet je eigen keuze .
Het zou echter niet best zijn als je alleen rechtdoor zou kunnen vliegen met vol gas .
Zou je niet eens op hoogte kunnen blijven op kruissnelheid .
Door een toestel te trimmen moet er wel de mogelijkheid zijn om trechtdoor te vliegen bij vol gas
, ALS DAT DE BEDOELING IS . [ Bij een Charter zeer zeker niet de bedoeling , daar heeft het toestel niet het juiste vleugelprofiel voor ]
Speedkisten hebben hebben ook hun ideale set-up nodig om hun maximale speed tehalen .
Het ideaal bereik je alleen door het goed uit te trimmen .

ik heb nog 2 ghunter propjes liggen mocht je ze nog nodig hebben.
Gratis op te halen, ik ken 't gevoel om niet te kunnen vliegen :D
kan je ze niet gewoon even bij de modelbouwzaak halen in de buurt?
ze kosten maar iets van 2-5 euro ofzo

Back